Opnemen ADV dagen tijdens opzeg

Nico_2026
Topic Starter
Berichten: 1

Opnemen ADV dagen tijdens opzeg

#1 , 18 dec 2014 07:44

Beste,

Ik heb zelf ontslag genomen en ik ben momenteel in mijn opzegtermijn.
Ik heb nog 1 dag wettelijk verlof en 4 ADV dagen (waarvoor ik in 2014 gewerkt heb) op te nemen.
Mijn werkgever zei mij dat ik enkel de ene wettelijke dag mag opnemen en dat zij de 4 ADV dagen kunnen weigeren.

Kan u mij zeggen dat dit klopt en mij verwijzen naar de bijhorende wetteksten of bron?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 dec 2014 08:04

wat staat er in het arbeidsreglement over het opnemen van verlof (vooraf aanvragen, ...)?

A'ntje
Berichten: 60

#3 , 18 dec 2014 09:50

Je hebt recht op je ADV waarvoor je gewerkt hebt. Als je ze niet opneemt, moet je werkgever die uitbetalen.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 18 dec 2014 12:22

Tenzij de ADV-dagen binnen een bepaalde periode dienen te worden opgenomen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 dec 2014 12:26

Tenzij de ADV-dagen binnen een bepaalde periode dienen te worden opgenomen.
ik vermoed dat ze zelfs dan uitbetaald moeten worden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2014 14:22

Tenzij de ADV-dagen binnen een bepaalde periode dienen te worden opgenomen.
ik vermoed dat ze zelfs dan uitbetaald moeten worden.
verschil zijn de dagen waarvoor je hebt gewerkt en de dagen als extra voordeel

http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-met ... j-ontslag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je neemt ontslag

Wanneer je echter zelf ontslag neemt, blijft de opzeggingstermijn gewoon verder lopen tijdens deze schorsingdagen. De dagen van inhaalrust of de CAO-vakantiedagen die je eventueel neemt tijdens de opzeggingstermijn, zullen de opzeggingstermijn niet verlengen.

Je kan er ook voor opteren om deze dagen niet op te nemen tijdens de opzeggingstermijn. Je ontvangt dan het loon voor de niet-genomen dagen inhaalrust na het einde van de arbeidsovereenkomst samen met je gewone eindafrekening.

CAO-vakantiedagen

Dit geldt niet noodzakelijkerwijze voor de cao-vakantiedagen. In vele sectoren zullen deze bijkomende vakantiedagen, waarvan het aantal dagen vaak afhangt van de verworven anciënniteit, automatisch vervallen op datum van uitdiensttreding. Je hebt dan evenmin recht op de betaling van loon voor deze niet-genomen vakantie. Je doet er dus beter aan om deze dagen vakantie voor zover mogelijk op te nemen vóór het einde van de opzeggingstermijn. De niet-genomen dagen wettelijke vakantie worden uiteraard wel betaald bij uitdiensttreding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”