Ontslag

KevinVermeirssen
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag

#1 , 15 dec 2014 15:09

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over een nakend ontslag.Mijn vriendin werkt al 5 jaar ononderbroken als bediende voor het OCMW als kinderverzorgster.Zij heeft een vervangingscontract 1/2 tijds (langer dan 2 jaar) en 1/2 contracten 6 maand (langer dan 2 jaar)..Het OCMW heeft al boetes gekregen in verband met het onwettig geven van 6 maand contracten na meer dan 2 jaar dienst.Nu hebben ze vacatures uitgeschreven waarvoor examen zijn uitgegeven die betrekking hebben op de mensen die aan die onwettige 6-maand contracten werken. Aangezien deze contracten onwettig zijn, is het volgens mij dan ook onmogelijk om dan ook hiervoor vacatures uit te geven.Nu moet alles nog uitgesproken worden voor de gemeente raad, maar mijn vriendin heeft de uitslag algekregen van de verantwoordelijke. Zij zal de keuze hebben om of wel die 1/2 tijdse vervangingscontract te houden of 3/4 in de buitenschoolse opvang te doen.Mijn vraag is nu wat er eventueel kan gedaan worden of welke stappen we
het beste kunnen ondernemen.En indien het moeilijk wordt voor welke valkuilen moeten opgelet worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2014 08:09

over welk vervangingscontract spreken we? En die andere 1/2 contracten, zijn het gewone arbeidsovereenkomsten?

KevinVermeirssen
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 dec 2014 12:38

Het gaat over een halftijds vervangingscontract van iemand die langdurig ziek is (al meer dan 4 jaar).
Het andere is een gewone halftijdse arbeidsovereenkomst van 6 maanden ( al 5 jaar.)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2014 13:04

Men kan perfect vacatures uitschrijven voor een job. Daar is niets onwettigs aan, zelfs al zijn het vervangingscontracten die nu ingevuld worden (via een vervangingscontract) door mensen die al meer dan 2 jaar zo werken.

Men zal echter wel je vriendin bij ontslag moeten uitbetalen alsof ze een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur heeft. Bovendien kan ze de reden van ontslag betwisten en zo een bijkomende schadevergoeding eisen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”