Verkeerde inhouding autokosten

Hansdl
Topic Starter

Verkeerde inhouding autokosten

#1 , 11 dec 2014 09:01

Beste,

Ik heb bij mijn huidige werkgever (waar ik stop op 31/12/2014) een bedrijfswagen gekozen waarvoor ik een netto maandelijks bedrag moet betalen.

Nu krijg ik bij de afrekening van de autokosten volgende email:
Beste Hans,

Bij het voorbereiden van je uitdiensttreding hebben we gemerkt dat er voor jou een foutieve berekening van je autokosten en je voordeel wagen is gebeurd, vanaf het moment dat je in februari 2013 je huidige wagen ontvangen hebt. (cfr document in bijlage)

Het bedrag dat je boven budget bent gegaan, is hierbij niet maandelijks afgehouden op je loon en bijgevolg is ook het voordeel van de wagen dat voor jou berekend werd foutief. We zijn genoodzaakt hiervoor een correctie uit te voeren. Het is in jouw voordeel dat we deze aanpassing nu zo snel mogelijk doen omdat deze ook een wijziging van de bedrijfsvoorheffing veroorzaakt en dus het in te houden bedrag verkleint. We hebben de correctie alvast berekend en komen hierbij aan een totaal negatief netto van 670,33€.
Om het ongemak van deze inhouding zo klein mogelijk te maken, zullen we de verrekening doorvoeren op je eindejaarspremie. Je kan een detail van de berekening terugvinden op de bijhorende loonfiches die door deze correctie aangemaakt zullen worden.

Als er nog onduidelijkheden zijn, mag je ons steeds contacteren voor meer informatie.
Op mijn loonfiche wordt er nochtans een "voordeel bedrijfsvoertuig werk/privé" belast en een netto bedrag "autokosten" afgehouden.

Nu is mijn vraag of ze dit zomaar mogen afhouden ondanks dat het een fout van hun kant betreft?

Alvast bedankt,

Hans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2014 17:27

als je effectief vooraf wist dat dit boven je budget was, mag men vergeten afhoudingen opnieuw doen, weliswaar soms in stukken wegens begrenzing van het loon.

Sirkii

#3 , 13 dec 2014 09:01

Het saldo is weliswaar negatief maar het bedrag van je eigen bijdrage komt in mindering op de grootte van je voordeel in natura.

Bv: met een voordeel in natura van 200€ (zonder eigen bijdrage) betaal je +- 100€ belasting extra

Met een eigen bijdrage van 100€ verlaagt je voordeel,in natura tot 100€. Je betaalt dan 50€ belasting extra (en de 100€ eigen bijdrage). Je eigen bijdrage van 100€ kost je dus maar 50€

Reclame

Terug naar “Andere”