munten van het Belgische Munthuis

kevindendermonde
Topic Starter
Berichten: 3

munten van het Belgische Munthuis

#1 , 10 dec 2014 19:31

Geachte,

Ongeveer een maand geleden kreeg ik telefoon van een medewerker van het Belgische Munthuis. Omdat ik een munt had gekocht betreffende 1418 had ik het voorrecht om een andere munt aan te kopen voor de prijs van +-44 euro. Een beperkte oplage. De vrouw vertelde me dat er verscheidene munten gemaakt worden betreffende WO I en de eerste munt ging over een belgische slag. Ik heb toen TELEFONISCH (dus heb niets getekend) te kennen gegeven dat ik interesse heb in de munt. (ze vroeg of ze de munt mocht opsturen maar repte met geen woord over de andere munten). Deze heb ik gekregen en ook tijdig betaald zoals het hoord. Nu een maand later krijg ik plotseling ongevraagd een tweede munt in de brievenbus. Dit voor 94.95 euro. Wanneer ik naar de klantendienst telefoneer hoor ik constant een bandje en na drie uur bellen geraakte ik nog steeds niet bij de klantendienst.

Nu is mijn vraag of dit zomaar kan? Kunnen ze mij laten opdraaien om de hele reeks te kopen daar ik NIETS getekend heb noch een schriftelijke aankoopbevestiging heb gekregen met voorwaarden, aantal munten uit de reeks en dergelijke? Of is het voldoende als ik dit aangetekend terugstuur? Ik ben namelijk een beetje bang geworden daar ik nu op het internet wat informatie heb opgezocht over het belgische munthuis (die samenhangt met het nederlandse munthuis) en er daar blijkbaar veel klachten over zijn. munten die ongevraagd worden opgestuurd. munten die zogezegd opgestuurd zijn maar die nooit aangekomen zijn en die toch volgens het munthuis betaald dienen te worden, sturen van incassobureau's en dergelijke.

Kan dit zomaar?

mvg,

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 dec 2014 20:01

Die niet officiële munten zijn maar een fractie waard van wat je er nu voor betaald. Bij verkoop krijg je er bijna niets voor terug, tenzij je een andere sukkel kan vinden die ze wil hebben.

kevindendermonde
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 dec 2014 20:10

inderdaad,

had me beetje laten misleiden door de naam Belgisch Munthuis en omdat ik reclame had gezien op de televisie hierover. Maar ben niet van zin om die andere munten aan te kopen. Ik ga geen 95 euro betalen voor iets wat ik niet wil en/of zovele niet waard is. Hoop enkel dat ik een poot heb om op te staan (denk het wel maar weet niet echt veel van hoe het allemaal juist zit juridisch gezien) als ze lastig gaan doen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 dec 2014 23:34

U hebt toch niet moeten aftekenen voor die 2de munt?
Ongevraagd iets opsturen is voor rekening van de verzender.
Tenzij u akkoord bent gegaan om een ganse reeks te kopen.

kevindendermonde
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 11 dec 2014 02:10

Ik heb inderdaad niet moeten aftekenen voor die 2'de munt. Die zat gewoon in de brievenbus. De persoon aan de telefoon heeft nooit gezegd dat ik me zou verbinden om de hele reeks te kopen. Ik heb zelf geen flauw idee om hoeveel munten het zou gaan in het totaal of wat het totale kostenplaatje is voor alle munten. Heb op hun site wel het volgende gevonden.


Geen contract of aankoopverlichting
Niet tevreden, geld terug


maar blijkbaar doen ze hier in werkelijkheid heel moeilijk over. Hieronder nog een stukje uit een van de zovele klachten:

De website van het bedrijf is overtuigend en professioneel, maar laat u echter niet misleiden. De eerste munt zal keurig geleverd worden, maar daarna krijgt u maandelijks en ongevraagd een nieuwe munt toegezonden aan een veel te hoge prijs. In België gaat het over een inbreuk op de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, art 94. Een klacht kan u in België indienen door te mailen naar eco.inspec.fo@economie.fgov.be (mailadres FOD Economie).

amvda
Berichten: 3

#6 , 05 jan 2015 16:20

Ik word steeds lastig gevallen met betalingsherinneringen van het BELGISCH MUNTHUIS voor aankoop van een munt in 2013, die ik totaal NIET ontvangen heb. Bureau INTRUM en JURI-DESK dreigen met juridische stappen.
Mijn schriftelijke weerleggingen aan Intrum blijven zonder gevolg. In een telefonisch gesprek met Intrum werd mij botweg meegedeeld dat ik verplicht ben te betalen. Telefonisch binnen raken bij het Belgisch Munthuis lukt niet. Mijn mails aan het Belgisch Munthuis met verzoek tot stopzetting van de aanmaningen blijven maar komen.
Ik ben dit spelletje beu. Wat staat mij te doen ? m vr gr

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 05 jan 2015 23:25

Kunnen alleen maar dreigen
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... KsPDfmLe1E" onclick="window.open(this.href);return false; links kan u de rubriek zoeken en ik dacht rechts staat adres van inspectiedienst...dacht ik toch

Laatste mail dat wanneer u nog lastig wordt gevallen u de economische inspectie al in kennis stellen - dat u geen tweede zending hebt ontvangen en ook niets wenst te ontvangen want u hebt geen overeenkomst getekend.

Dat u bij verder lastig vallen verplicht zal zijn aangifte bij politie te doen wegens belaging (stalking) en met vriendelijke groeten uiteraard.

amvda
Berichten: 3

#8 , 06 jan 2015 15:03

Hartelijk dank Franciscus. 't Zal inderdaad iets worden voor de economische inspectie en wie weet een dossierke bij de politie !

AlwaysLearning
Berichten: 25

#9 , 10 jan 2015 01:59

Gewoon geen tijd insteken. Ze kunnen je niks maken als je niet hebt ingestemd. Nederlandse incasso's hebben hier sowieso al minder in de pap te brokken. En als er je ongevraagd iets wordt toegezonden... dan mag je dat gewoon houden.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 10 jan 2015 20:26

Hier kan u de lijst van de in België toegelaten incassobureaus bekijken
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2015 13:45

En €94 voor een munt??? Ik heb zelf een aantal zogeheten "Challenge coins" in bezit (allemaal met één of ander film-gerelateerd thema, de ene al zeldzamer dan de andere) en er zit er maar ééntje tussen die meer dan €90 waard is (omdat er wereldwijd slechts 200 van gemaakt zijn en een zekere G. Lucas daarna tegen de maker gezegd heeft: stoppen met maken, of een proces aan uw been. Er staat een fedora hoed en een zweep op, filmliefhebbers zullen het personnage dat aan de munt gelinked wordt, wel kunnen raden. ) Alle andere coins hebben een prijs van rond de 20 a 30 dollar, en zullen waarschijnlijk van veel betere kwaliteit zijn dan de munten van het "Belgische Munthuis".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alfons10
Berichten: 1

#12 , 03 feb 2015 07:39

Mijn situatie ligt licht anders: Ik had eind november 2014 via hun website 2 herdenkingsmunten besteld (als kerstcadeautje). Toen ik geen bevestiging kreeg heb ik op 10/12/14 na een 10-tel minuten wachttoon iemand aan de lijn gekregen die me enkel kon vertellen dat er vertraging op de levering zou zijn. Na aandringen zei ze me de munten niet te kunnen verwachten voor kerstmis.

Misnoegd heb ik toen opgehangen en via het contactformulier op hun website gezegd de bestelling niet meer te wensen (ik heb heir dus geen e-mailbevestiging of dergelijke van). Enkele dagen later een briefje van de post in de bus om een pakketje op te halen, wat ik vakkundig heb nagelaten omdat het enkel die munten konden zijn. Begin januari 2015 plots een factuur in de bus voor die 2 munten met melding van extra kosten indien ik niet binnen de 10 dagen betaal.

Ik heb zoals op die factuur vermeld stond, een e-mail verstuurd naar klantendienst@munthuis.be om te zeggen dat ik op 10/12/14 de bestelling heb geannuleerd via hun contactformulier, de munten niet in ontvangst heb genomen en dit ook niet ga doen... geen gehoor van hun zijde.

Gisteren (02/02/2015) kwam ik thuis en bleek de bewoner van het gelijkvloers een pakketje voor me te hebben ontvangen (moest niets tekenen)...jawel hoor, die 2 munten en een nieuwe factuur (wel met ander factuurnummer en ditmaal melding van een klantennummer).

Ik moet die munten niet hebben, wens er al zeker niet voor te betalen en ben van mening dat ik mijn tijd/geld er ook niet moet insteken om ze aangetekend terug te sturen.

Advies/Mening?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 feb 2015 09:42

Niet getekend voor ontvangst? Dan hebt u ze nooit gekregen. Als je er nog iets van hoort, vraag hen dan het bewijs dat je de munten ontvangen hebt. Dit gaan ze niet kunnen voorleggen. Zeg daarna dat je ook geen munten meer wenst te ontvangen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bruno94
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mar 2016 19:30

Ik had een munt besteld bij het munthuis en heb deze niet aangekregen ik had klacht ingediend maar volgens de post hebben ze hem afgeleverd en nu moet ik het toch betalen kan dit zomaar ?
Echte dieven die van het Belgische munthuis

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 04 mar 2016 19:54

Vraag naar het door u ondertekende afleveringsbewijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Consumenten Koop”