gebruik bedrijfstankkaart voor privéwagen

Philipped
Topic Starter
Berichten: 6

gebruik bedrijfstankkaart voor privéwagen

#1 , 08 dec 2014 14:26

Actueel heb ik een contract Bepaalde duur tot eind januari 2015 waarbij de modaliteiten werden gesteld voor de onkostenvergoeding en meer specifiek het gebruik van mijn privéwagen met een permanent gebruik van een bedrijfstankkaart.
Sinds eind november ben ik vrijgesteld van werkzaamheden TOT einde dienstverband (eind januari). Contractueel is mijn werkgever gebonden mij tot eind januari in dienst te houden incl de overeengekomen kostenvergoedingen..

Sinds vandaag echter werd de tankkaart geannuleerd voor verder gebruik. Maar vermits ik nog in dienstverband ben tot eind januari ben ik eveneens in de veronderstelling dat het gebruik van deze kaart tot eind januari geldt? Of loop ik hiermee de lijntjes af?

gr
Philippe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2014 14:45

Hoe kan je onkosten hebben als je vrijgesteld bent van werken ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Philipped
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 08 dec 2014 15:57

ik kan u daarin enigszins volgen maar contractueel zo bepaald waardoor dit moet worden gevolgd

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2014 16:22

ik kan u daarin enigszins volgen maar contractueel zo bepaald waardoor dit moet worden gevolgd
Staat in uw contract dat u de kaart ook privé mag gebruiken? Indien wel, moet je deze inderdaad nog kunnen gebruiken zolang je opzeg loopt (al dan niet vrij van prestaties). Indien niet, zie ik niet in waarom het voor jou zou uitmaken of deze al dan niet afgesloten is? Moest je ze toch nog gebruiken, zou de werkgever die kosten immers kunnen terugvorderen, want je kan geen onkosten hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 08 dec 2014 17:53

Heb er de car policy bij mij eens op nagekeken. Er staat expliciet in dat bij ontslag door de werkgever de tankkaart onmiddelijk dient ingeleverd te worden. Voor de inleveringsdatum van de wagen zelf staat er genereus "in overleg met HR". Als er niet expliciet instaat dat de tankkaart tijdens de opzegperiode (zonder prestaties) nog mag gebruikt worden zal je géén gelijk krijgen. Dergelijke voordelen mogen voorts ook altijd "met onmiddelijke ingang" ingetrokken worden tenzij dus expliciet anders overeengekomen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2014 11:44

Tja, dat is voor jouw car policy.

Als de bedrijfswagen + tankkaart deel uitmaken van uw loonpakket (je betaalt er dan ook maandelijks bedrijfsvoorheffing op), dan kan dit niet zomaar éénzijdig door de werkgever ingetrokken worden bij ontslag, zonder enige vorm van compensatie. De wagen en tankaart maken immers deel uit van uw loonpakket, en daar heb je recht op tot het einde van de opzeg.

In het geval van de topic starter is het echter niet duidelijk of de tankkaart al dan niet deel uitmaakt van zijn loonpakket. Met wat hij vertelt (hij spreekt enkel over een "onkostenvergoeding"), denk ik niet dat de tankkaart deel uitmaakt van zijn loonpakket, maar dat het enkel een middel is om zijn onkosten (= brandstofkosten) die hij maakt voor zijn job, terugbetaald te krijgen (zonder dat hij deze eerst moet voorschieten).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Philipped
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 09 dec 2014 16:47

hey allen
Tot op heden bedankt voor de feedback
even nagecheckt en mijn arbeidsovereenkomst vermeldt als volgt :
Onder Art 6 Salaris, item f ) Tankkaart : ... heeft het recht om deze tankkaart te gebruiken voor zowel beroeps- als persoonlijke doeleinden voor de auto met kenteken ..... Ergo zou ik besluiten dat dit naast mijn contractuele kostenvergoeding (onder Art. 8) voor home office verwarming, verlichting onderhoud etc, internet, telefoon en kantoor in het algemeen ten huize, maaltijden en zo verder, ook de tankkaart een deel van mijn loon uitmaakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 dec 2014 17:04

Yep, is een deel van uw verloning (je zal hierop hoogst waarschijnlijk / hopelijk ook bedrijfsvoorheffing voor betalen / terugvinden op je loonbrief). In principe mag je die kaart blijven gebruiken tijdens je opzeg, tenzij ze je een compensatie bieden voor het inleveren van de kaart. (Ik ga er dan wel van uit dat het vermeldde kenteken dat van je eigen wagen is, uiteraard ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Philipped
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 10 dec 2014 18:16

Hey
even een korte mail en de nieuwe tankkaart is actief tot einde contract ! Hun excuus was een administratieve fout maat dat heb je met een NL firma die te weinig op hoogte is van de BE wetgeving.
Tx

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2014 09:00

Another happy customer ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”