Ontslag nemen en ontslagbrief onderling overleg

jaede
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag nemen en ontslagbrief onderling overleg

#1 , 07 dec 2014 11:02

Hallo iedereen,

Ik heb ook een vraag m.b.t. opzegtermijn en ontslagbrief. Ik werk als bediende sinds 01/01/2013 bij huidige werkgever en wens volgende week (08/12/2014) mijn ontslag in te dienen. Nu, ik ga van bediende naar zelfstandige in hoofdberoep en zou graag 1 februari (vroeger mag ook) kunnen starten aan een project. Volgens wat ik heb gelezen op het internet is mijn opzegtermijn 1,5 maand (deel 2013) + 3 weken (deel 2014). Kan ik mijn ontslag indienen en aan mijn werkgever vragen om vroeger dan de voorziene termijn de arbeidsovereenkomst te beëindigen? Wat zet ik dan in mijn ontslagbrief? Kan ik iets doen als hij dit weigert? Heb ik recht op sollicitatieverlof als ik naar een zelfstandige statuut ga?

Bedankt!

Misschien niet onbelangrijk, mijn loon was van januari 2014 t.e.m. maart 2014 +- 2700 bruto en vanaf april tot heden +- 2900 bruto.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2014 19:25

je moet de voorziene opzegtermijn vermelden met de vraag naar het vroeger beëindigen. Je kan, als hij dat weigert, je contract verbreken en de verbrekingsergoeding (= resterende opzeg in brutoloon) riskeren.

als je niet solliciteert, heb je geen recht op sollicitatieverlof.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 09 dec 2014 18:48

je moet de voorziene opzegtermijn vermelden met de vraag naar het vroeger beëindigen. Je kan, als hij dat weigert, je contract verbreken en de verbrekingsergoeding (= resterende opzeg in brutoloon) riskeren.

als je niet solliciteert, heb je geen recht op sollicitatieverlof.
Daarmee ben ik het niet eens.

Je mag je sollicitatieverlof ook gebruiken om advertenties te zoeken, aan je cv te werken, ....

Het is een misverstand dat je het verlof enkel mag gebruiken om echt te solliciteren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 dec 2014 20:47

solliciteren wat mij betreft niet enkel op gesprek gaan met werkgevers, maar ook advertenties zoeken en je cv (weliswaar voor een job als werknemer) updaten. Eigenlijk ben ik het dus met je eens :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2014 23:54

solliciteren wat mij betreft niet enkel op gesprek gaan met werkgevers, maar ook advertenties zoeken en je cv (weliswaar voor een job als werknemer) updaten. Eigenlijk ben ik het dus met je eens :)
ik ben het er niet helemaal mee eens en het eerder eens met u
als je advertentie bekijkt ben je bezig met solliciteren, als een werkgever zou kunnen bewijzen dat je niet solliciteert is er geen recht op betaald sollicitatieverlof. en in huidig geval de werknemer verklaart zelfstandig te worden is er mijne inziens geen recht op sollicitatieverlof

maar waarom vraagt hij voor de resterende opzeggingstermijn en gewenste dagen geen jaarlijks verlof?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 dec 2014 08:26

hangt er vanaf. je kan perfect als zelfstandige werken, maar daarnaast (om een vast inkomen te hebben) nog een job zoeken voor enkele uren per dag/week. Puur de schriftelijke verklaring dat iemand ontslag neemt omdat hij zlefstandig wordt, is dus niet voldoende. Als echter blijkt dat iemand zelfstandig zou worden in een job die geen 2e job toelaat (bvb: krantenwinkel die 7/7 open is), dan zou een werkgever dat wél kunnen afleiden, lijkt me.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”