Huis kopen in bosgrond

stefaandv
Topic Starter
Berichten: 1

Huis kopen in bosgrond

#1 , 09 feb 2008 22:57

Ik heb mijn oog laten vallen op een huis in bosgrond! Graag zou ik de regels erover willen weten! Ik weet dat het huis er mag staan enzo en dat je niet mag bijbouwen.
Telt een veranda, carport, tuinhuis, ... hieronder

Mag je het huis veranderen van uiterlijk, en mag ik binnen in het huis breken?

Zijn er nog speciale regels waar ik moet op letten??

mvg


stefaandv

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 27 feb 2008 20:58

spreek hiervoor dienst stedenbouw aan van de gemeente waar het goed ligt.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 24 apr 2008 20:27

Je zal gee carport, veranda, ...mogen plaatsen. Een tuinhuis en serre van beperkte afmetingen waarschijnlijk wel.

Binnen mag je al doen wat je wil, als je maar geen werken doet die raken aan de structuur van de woning (afbreken dragende muren, ...). Maar daar zou ik me geen zorgen in maken. Ze gaan dat niet komen checken volgens mij.

Wat betreft de buitenkant: je zal vermoedelijk niets mogen veranderen, net omdat je in bosgebied zit.

Normaal is men veel versoepeld op vlak van zonevreemde woningen, maar als het gaat om ruimtelijk kwestbare gebieden zoals bosgebied en natuurgebied, dan is men zeer streng.

Het kan zelfs zijn, dan indien de woning afbrand, je daar nooit geen nieuwe meer mag zetten. Maar dan krijg je vermoedelijk geld van de verzekering en is de overheid verplicht om de "woning" aan te kopen. maar je kent die schattingen van de overheid wel ondertussen, vermoed ik.

Kijk eens op "www.ruimtelijkeordening.be" Daar vind je terug wat je mag doen aan zonevreemde woningen. je vind er ook een link ivm woningen in bosgebied en natuurgebied...

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 24 apr 2008 20:45

Ik zou er mijn handen vanaf houden. Wij hebben zelf onlangs ook voor een soortgelijk project zin gehad. Een telefoontje met de notaris deed ons snel anders beslissen. Zoals djanodive correct stelt, is het maar zeer de vraag of je nog opnieuw zal mogen bouwen als het huis zou afbranden bijvoorbeeld. Bij het project dat wij op het oog hadden, was dat in ieder geval ook al verboden. Een risico dat ik alleen zou nemen als ik geld teveel had. (En wie heeft dat, natuurlijk?)

djanodive
Berichten: 326

#5 , 24 apr 2008 22:45

Ik zou het alleen in overweging nemen als de vraagprijs ook navenant is en je bij een eventuele brand, geld krijgt van de verzekering. Maar stel nu dat je woning deels uitbrand, dan ga je ook maar deels een vergoeding krijgen.

Maar ondertussen zal je vermoedelijk geen bouwvergunning krijgen om de herstellingswerken uit te voeren. Dit hangt natuurlijk af van de ernst van de schade. Als je geen bouwvergunning nodig hebt voor de werken dat je wil doen, dan kan dit. Maar die keus maak je neit, die maken de vlammen.

Het is en blijft dus een risico.

Ik geef je wel nog een voorbeeldje mee hoe je de stedebouw kan misleiden:

Iemand had een tweewoonst gekocht en er was brand uitgebroken in 1 van die woningen. De vlammen waren door het ene dak gegaan. Nu was het zo dat enkele dagen later de controleur van stedebouw kwam kijken of de woning niet verkrot was en zo. Dus hebben die mensen simpelweg dat gat gedicht en alles gecamoufleerd. Ze kregen de bouwvergunning.

Dus het motto is: zorg dat de woning er mooier uitziet, moffel hier en daar iets weg, en ze zijn er mee weg. Hangt af van die controleur uiteraard.

Maar denk goed na, en ga eens te rade bij de verzekering hoe het zit bij een eventuele brand en waarbij je vb niet mag heropbouwen. In mjin geval zou ik het geld toch krijgen, maar zonder de BTW (als ik niet zou mogen terug bouwen of zo).

Kijk zeker nog eens na op die website die ik vermelde ivm hetgene je mag doen en zo ni bosgebied en zo. Misschien is het toch nog interessant, afhankelijk van hun vraagprijs.

Terug naar “Kopen”