Overschrijding vervangingscontract

Marie-José
Topic Starter
Berichten: 19

Overschrijding vervangingscontract

#1 , 28 nov 2014 02:39

Hallo allemaal,

Lastige situatie:
Ik werk momenteel met een vervangingscontract ter vervanging van een zieke medewerker. In dit contract staat vermeld dat mijn contract van onbepaalde duur is tot einde ziekte van deze medewerker dus zonder einddatum. Dit is nu al 2 jaar en 9 maanden en het contract loopt ten einde eind december, dan komt medewerker terug en willen ze mij dus gewoon mijn ontslagbrief en C4 overhandigen zonder enige opzeg zoals beschreven in het contract dus van de ene op de andere dag.

Nu lees ik echter op de site van de federale overheidsdienst dat een vervangingscontract een maximum duur mag hebben van 2 jaar tenzij het om loopbaanonderbreking of tijdskrediet zou gaan maar dit is niet het geval, het gaat dus om vervanging wegens ziekte.
Doordat ik dit dus langer dan 2 jaar doe, zou ik vallen onder de arbeidsbepalingen van ontslag volgens de wet van 3 juli 1978 met name dus met kennisgeving van ontslag met opzegtermijn in mijn geval 19 weken (werk er al 4 jaar maar het eerste 1.5 jaar was ter vervanging van loopbaanonderbreking).

Nu weet ik niet goed wat hiermee te doen, moet ik dit op voorhand melden met risico dat ik een opzegtermijn moet uitdoen waar ik eigenlijk niet meer gemotiveerd voor ben en nadien misschien een negatieve C4 ontvang doordat ik dit heb aangehaald, of wacht ik mijn C4 af waar zal instaan dat het om einde contract gaat en meld ik dan daarna dat ik eigenlijk recht heb op ontslagvergoeding (contractbreuk)?
Heeft er nog iemand zulks een situatie voorgehad of weet iemand hier raad mee of kent iemand de wettelijke bepalingen hiervan?

Hoop dat iemand me advies kan geven....

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding