Als "zelfstandige" reclamebladen bedelen...

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

Als "zelfstandige" reclamebladen bedelen...

#1 , 26 nov 2014 09:15

Mijn vrouw heeft het plan “opgevat” om reclame advertentiebladen te gaan rondbrengen. Contact opgenomen met deze firma en blijkt dat zij “zelfstandig” moet worden, dan “verantwoordelijk” voor een wijk of gebied om de reclamebladen te bedelen, en dan haar factuur mag sturen naar het bedrijf in kwestie.

Zij zorgt momenteel voor ons zoontje en krijgt geen enkele uitkering van de overheid (noch werkloosheidsvergoeding, noch leefloon, wat dan ook) en is financieel ten laste van mij.

Zij heeft zelf geen wagen maar zou dit doen met mijn eigen wagen (die ik dan nog eens particulier op afbetaling gekocht hebt) én zij zou dit samen met een vriendin willen gaan doen om het “werk te delen”.

Niet zo’n praktisch haalbaar “plan” zeker waar ik en mijn gezin er zonder al te veel financiële kleerscheuren zullen utkomen?

Dank voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2014 09:48

wat zou haar inkomen zijn uit zelfstandige activiteit? wanneer is de wagen gekocht?

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 26 nov 2014 09:53

Haar "inkomen" zouden dus de facturen zij die zij zou mogen sturen naar de huis-aan-huis-bladen verdeler.

Wagen die zij hiervoor zou willen gebruiken, is door mij ca 2 jaar als particulier voor privé-gebruik afbetaling gekocht.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 nov 2014 11:48

zonder een idee te hebben van het inkomen dat ze mogelijks eruit kan halen, heeft het weinig nut om te antwoorden. Als haar inkomen maar 500 euro zou zijn op jaarbasis, dan lijkt het me zot om het te proberen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2014 11:56

maakt toch eens vooraf jullie rekening.

1/ zelfstandige bijdrage = 22% op het brutto winst

2/ reken maar 40% belastingen

3/ de verborgen onkosten, zoals werkkleding, benzine verzekeringen enz...

Als je geen massa reklame bladen kunt verdelen zal je geen winst maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 nov 2014 12:28

Zonder daarbij de omvang van de werklast niet te vergeten. Ik zie hier wekelijks een camionette staat, boordevol reclamebladen, die een koppel die dag moet ronddragen. Andere dagen zie ik hen soms in andere straten staan, soms ook op zondag of nog om 21 uur.
Het is dus zeker geen 9 to 5 job.
Per vergissing werd er eens een stapel reclamebladen (de streekkrant) aan mijn deur afgezet. Ik verschoot van de omvangt van die stapel. toen mijn kinderen nog bij de welpen waren, heb ik een paar maal gaan flyers gaan bussen voor een klaasavond van de scouts. Ik kan u zeggen dat het harde arbeid is, en zeker pijn doet aan de voeten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2014 12:57

zonder een idee te hebben van het inkomen dat ze mogelijks eruit kan halen, heeft het weinig nut om te antwoorden. Als haar inkomen maar 500 euro zou zijn op jaarbasis, dan lijkt het me zot om het te proberen.
die 500 en de volgende ongeveer 4000€ netto werkt ze voor nikske wegens verlies van voordeel huwelijksquotient

waarom is dit geen schijnzelfstandigheid?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 nov 2014 13:19

Nog een andere bemerking: als de helpende vriendin niet als zelfstandige werkt, moet ze ingeschreven worden als werkneemster, tenzij men het risico wil nemen op betrapping zwartwerk. Bijgevolg moet gedacht worden aan sociale bijdragen, verzekering arbeidsongevallen, ...

In geval van zwartwerk zullen het jullie zijn die de belastingen en bijdragen op de gehele winst betalen, dus geen aftrok van het deel van de vriendin.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 nov 2014 13:50


waarom is dit geen schijnzelfstandigheid?
Dit is geen schijnzelfstandigheid, omdat zij zelf de uren bepaald wanneer ze werkt, ook omdat zij zelf haar werk mag verdelen en dat ze niet onder toezicht werkt.

volgens unizo is een schijn zelfstandige als de realiteit manifest in tegenspraak is met 3 algemene eigenschappen van een zelfstandige arbeidsrelatie.

Deze algemene eigenschappen zijn:

Afwezigheid van een gezagsrelatie en afwezigheid van directe controle.
Vrijheid bij de organisatie van het werk.
Vrijheid om de arbeidstijd te bepalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Steve_2016
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 26 nov 2014 13:56

Dat wordt dus inderdaad weer een kamikazemissie, zoals ik al gevreesd had. Maar probeer dat "die van ons" eens wijs te maken. Dat wordt dus weer een jaar ellende en vele duizenden Euros in de vuilbak en een immense papierenwinkel.

Ze zal het wel moeten voelen (en ik erbij). Zucht, het is niet anders. Toch dank aan iedereen voor de info.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 nov 2014 17:17

Dat wordt dus inderdaad weer een kamikazemissie, zoals ik al gevreesd had. Maar probeer dat "die van ons" eens wijs te maken. Dat wordt dus weer een jaar ellende en vele duizenden Euros in de vuilbak en een immense papierenwinkel.

Ze zal het wel moeten voelen (en ik erbij). Zucht, het is niet anders. Toch dank aan iedereen voor de info.
je kan ze dan toch tenminste proberen overhalen te wachten tot na 1 januari
toestand op 31 deember telt voor heel 2014

bvb een kind dat geboren wordt op 31 december kan je voor een heel jaar ten laste inbrengen in 2014
een kind dat op 1 januari wordt geboren slechts 1 dag later telt er niks voor aangifte ten laste van 2014

je zal eerder met verlies gaan werken dit jaar dan 1€ te verdienen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 26 nov 2014 17:25

En als u nu besluit om de blaadjes niet te gaan bussen... gezien u als zelfstandige zelf bepaald wanneer en hoe.
Of pas volgende maand?
Zou dat mogen?

PS bij Datavern... M i D heb ik verschillende malen lichte vrachtwagens gezien waar twee volledige paletten met reclame inzaten en die volledig werden gedumpt - paletfolie werd losgesneden en dan alle pakketten zo in de plastic verpakking in de containers van die firma ...als we rekenen dat ze zo een 1000 kgr bij hadden a rato van € 0,06 is toch € 60 ...

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 26 nov 2014 17:27

Ik neem aan dat er wel een contract zal bestaan tussen de verdeler en de busser, met boeteclausules...

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 26 nov 2014 18:02

Vooral met boeteclausules vermoed ik en deathlines...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 26 nov 2014 19:53

Ik denk dat je meer kan verdienen door het papier van die reclamebladen te verkopen als oud papier, maar daar zullen die gasten wel niet mee akkoord gaan. :lol:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”