nieuwe rechten opbouwen tijdens opzegperiode

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

nieuwe rechten opbouwen tijdens opzegperiode

#1 , 18 nov 2014 09:19

hallo,

graag even jullie advies omdat er zoveel verhalen de ronde doen.

Ik ga in september weer studeren. Kleuterleidster. De RVA heeft beslist dat als ik voor aanvang studies 1 dag werkloosheidsvergoedingen krijg ik de vrijstelling krijg om te studeren met uitkeringen.
Mijn werkgever wil me deze kans geven ondanks 14 jaar dienst. Als ik ontslagen wordt moet ik nog een academiejaar wachten om te gaan studeren, wat ik niet wil. Daarom zou ik het in onderling overleg willen regelen. Mijn opzegperiode loopt tot15 april 2015. Ik moet deze periode niet doen.

Nu komt de vraag: Ik kan in januari een contract van bepaalde duur starten van 13 weken in een ander bedrijf ter vervanging van een zwangerschap. Wil dit zeggen dat ik dan opnieuw rechten opbouw om nadien wel uitkeringen te kunnen aanvragen? Of kan ik pas weer rechten opbouwen na mijn opzegperiode?

En geeft een tijdelijk contract dat niet verlengd wordt recht op werkloosheidsuitkeringen?

Heel erg bedankt voor alle nuttige tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2014 14:49

gewoon onderling akkoord met je huidge werkgever, gevolgd door een tewerkstelling van 13 weken kan normaal geen problemen opleveren.

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 18 nov 2014 16:13

dus dit wil zeggen dat ik niet moet wachten tot na 15 april 2015 om mijn nieuwe rechten op te bouwen? Maar ik zal waarschijnlijk wel ten vroegste 15 april naar de rva kunnen gaan voor een eventuele uitkering?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 nov 2014 20:52

bij een onderling akkoord over einde arbeidsovereenkomst gevolgd door 13 weken tewerkstelling kan je na die 13 weken zonder problemen werkloosheidsuitkering krijgen

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 19 nov 2014 12:42

bedankt JPV voor je antwoord. Ik ging ervan uit dat ik pas na mijn opzegperiode weer rechten kon opbouwen. U bevestigd dus dat ik al rechten opbouw tijdens mijn opzegperiode?

fque27
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 19 nov 2014 12:51

Ik kreeg net dit antwoord. Blijkbaar is het zo simpel niet...


Indien u zelf ontslag neemt of ontslag neemt in onderling overleg met uw werkgever, zal de RVA uw dossier in onderzoek nemen en u een sanctie opleggen wegens zelfontslag. Hierdoor heeft u gedurende 4 tot 52 weken geen recht op werkloosheidsuitkeringen.
Ook indien u intussen bij een andere werkgever gewerkt heeft, kan het zelfontslag van 30/11/2014 alsnog in onderzoek genomeen worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 nov 2014 16:00

die "indien u intussen bij een andere werkgever gewerkt heeft", slaat op een tewerkstelling van minder dan 4 weken. Anders is enkel de laatste tewerkstelling van minstens 4 weken van tel om te beoordelen of u enige sanctie moet krijgen.


Art. 51.<KB 2000-06-29/32, art. 1, 089; Inwerkingtreding : 01-08-2000> § 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54.
Onder " werkloosheid wegens omstandigheden afhankelijk van de wil van de werknemer " wordt verstaan :
1° het verlaten van een passende dienstbetrekking zonder wettige reden;
2° het ontslag dat het redelijke gevolg is van een foutieve houding van de werknemer;
...
De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :
1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste vier weken;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”