belasting voordeel

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

belasting voordeel

#1 , 18 nov 2014 12:40

om gebruik te kunnen maken en houden van het belasting voordeel bij schenking in leven, op aandelen van een waarde van 5.673.387,12 euro zitten volgens mij wat voorwaarden aan. is het zo dat je in België moet blijven wonen????
kees

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 nov 2014 12:43

om gebruik te kunnen maken en houden van het belasting voordeel bij schenking in leven, op aandelen van een waarde van 5.673.387,12 euro zitten volgens mij wat voorwaarden aan. is het zo dat je in België moet blijven wonen????
Schenking is altijd bij leven.
Welk "belastingvoordeel" bedoel je?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 18 nov 2014 12:49

Ik weet niet goed welke u bedoeld maar dit staat er bij, vrijstelling op grond van artikel 140bis en volgende van het Vlaams wetboek van registratierecht
kees

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 nov 2014 13:16

Ik weet niet goed welke u bedoeld maar dit staat er bij, vrijstelling op grond van artikel 140bis en volgende van het Vlaams wetboek van registratierecht
Maar waar staat dat bij? Wat voor actie is er ondernomen?
Gaat het over een beleggingsportefeuille? De eigendom van één onderneming?
Dat kan ik zo maar niet weten hoor!
Moet wel het hele plaatje kennen om (misschien) te kunnen antwoorden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjh
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 22 nov 2014 12:08

Het gaat om aandelen van een familie onderneming. Mijn schoonfamilie heeft deze 4 maande geleden geschonken aan hun kinderen (schenkingsrecht) alle neven en nichten die in het buitenland wonde moesten weer terug naar België en hier weer ingeschreven staan voor dat de schenking kon plaatsvinden. Zij staan nu nog steeds in België ingeschreven dus vraag ik me af waarom? Mijn echtgenoot wil nu van mij scheiden en ik wil dan terug naar Nederland. Zij wil perse hier blijven en ze wil dat ik dat ook doe om willen van de kinderen zegt ze. Anders zou ik de kinderen mee nemen en kan er geen co ouderschap plaats vinden. Ik heb al gezegd dat ze mee kan verhuizen maar ze wil perse hier blijven.
Ik denk dat het iets te maken heeft met die aandelen. Het zijn dus aandelen van een familie onderneming, en gaat over een aardig bedrag. 5 miljoen euro is de waarde van de aandelen. Zij heeft ze alleen nog maar op papier en haar vader renteniert van de rente hier van. Zij krijgt het recht over het geld pas als haar vader overlijd. Haar vader heeft door de schenking bij leven een belasting voordeel. Hij hoeft nu maar 3% van minder dan 30.000 euro te betalen. Ik denk dat als ze de aandelen pas krijgt nadat hij overleden is ze meer belasting moet betalen.
Ik heb het vermoeden dat er wat voorwaardes aan het schenkingsrecht zitten. Ik denk dat ze voorlopig in België moet blijven wonen.
In de akte staat onder punt finale verklaring, in verband met de voorwaarde van artikel 140bis, 1.2 en 2 van het Vlaamse wetboek van registratierecht verklaren de comparanten met naam: de partijen verklaren te weten dat overeenkomstig artikel 140quater van het Vlaams wetboek van registratierecht de vrijstelling van registratie recht slechts behouden wordt indien: de vennootschap gedurende drie jaar vanaf heden blijft voldoen aan de voorwaarde gesteld in artikel 140bis 2.2 van het Vlaams wetboek registratierecht zoals toegelicht in sub b,
verklaring pro fisco, de partijen verklaren van artikel 140bis ev. VI.W.Reg., toepassing te willen maken van het regime van vrijstelling van schenkingsrecht voor de schenking van familiale onderneming en familie vennootschap. Terzaken verklaren de partijen dat de voorwaarde voor de verkrijging van de verlaagde schenkingsrecht vervuld zijn. Een attest door de Vlaamsen Belastingdienst, ter staving hiervan wordt aan de akte gehecht.
De notaris bevestigt voor gelezen te hebben gegeven van artikel 203 eerste lid, van het wetboek registratierecht dat luidt als volgt: ín geval van bewimpeling aangaande prijs en lasten of overeengekomen waarde, is elk der contracterende partijen een boeten verschuldigd gelijk aan het ontdoken recht. Dit recht is ondeelbaar door alle partijen verschuldigd.
Ik lees hier dat er voorwaarde aan het schenkingsrecht zijn verbonden maar welke dat zijn is mij niet duidelijk. Ik heb het vermoeden dat zij in België moet blijven wonen om recht te hebben op het belasting voordeel of dat zij als ze naar Nederland moet verhuizen ze meer moet gaan betalen????
kees

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 22 nov 2014 12:27

In de voorwaarden voor vrijstelling van schenkingsrechten en verlaagde successierechten ivm familiale ondernemingen staat niets over 'nationaliteit' of adres van de begunstigde. Een familiale onderneming moet wel zijn activiteiten verder zetten, het kapitaal mag niet uitgekeerd worden. Er moet een reële economische activiteit blijven. Maatschappelijke zetel moet in EER blijven.
Na drie jaar wordt één en ander herbekeken en kunnen eventueel nog wel rechten geeist worden. Informeer voor concretere situatie bij de notaris of op het Registratiekantoor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”