model opzegbrief

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

model opzegbrief

#1 , 18 nov 2014 05:29

Ik had een huurovereenkomst van 1 jaar, die reeds 2 maal verlengd is, niet schriftelijk. Ik heb het bij de huurdersbond nagevraagd en het is nu een 9-jarige overeenkomst.

Ik wil nu weg alleen zit ik nog in het 3e jaar. Moet ik in de opzegbrief het al hebben over de maand schadevergoeding voor de verhuurder of niet? Indien nee, is deze modelbrief van de huurdersbond dan voldoende, of zal ik hierover best nog eens informeren bij dehuurdersbond?

Bedankt!


Geachte,



Hierbij wensen wij de huurovereenkomst voor de woning /het appartement gelegen te …………………………………………………………………………… (adres van de huurwoning) op te zeggen.

Overeenkomstig artikel 3 §5, Titel 1 van de Woninghuurwet van 20 februari 1991, aangepast door de wet van 13 april 1997, bedraagt de opzeggingstermijn 3 maanden. Deze gaat in op …/…/20… om te eindigen op …/…/20…

Naar aanleiding van deze beëindiging zullen wij tegen het einde van de opzeggingstermijn nog telefonisch contact met u opnemen om u de sleutels te overhandigen.


Hoogachtend,



Naam, adres & handtekening huurder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 18 nov 2014 08:09

U moet niets vermelden over de schadevergoeding. De verhuurder zal u deze wel vragen, of misschien ook niet.

Deze brief lijkt me voldoende.


Vanaf wanneer begon de huurovereenkomst btw?

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 18 nov 2014 08:15

De overeenkomst begon 15 oktober 2012, was stilzwijgend verlengd in 2013 en nu ook in 2014.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 18 nov 2014 08:22

Op 15 oktober 2013 is het dus 'stilzwijgend' overgegaan naar een negenjarig contract, met begindatum 15/10/2012. Als u nu uw opzeg geeft, begint die te lopen vanaf 01/12/2014 om te einidgen op 28/02/2015. Inderdaad in het derde jaar van uw contract en inderdaad een maand schadevergoeding, indien de verhuurder die wenst.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 18 nov 2014 08:26

U kan er misschien aan ontsnappen. Is de huurovereenkomst geregistreerd? Zo niet, ook geen maand schadevergoeding, u kan zelfs zelf uw opzegtermijn kiezen, desnoods een week of zo...

Geef uw opzeg wel aangetekend, en vergeet de brief niet te dateren (gebeurt regelmatig met die modelbrieven van de huurdersbond :lol: )

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 18 nov 2014 11:04

Bedankt. Het is niet duidelijk of het geregistreerd is, maar ik vind 28/02 ook een mooie einddatum.
Gelukkig waren allerhande boetes die in het contract stonden (5 mnd schadevergoeding indien ik eerder wegga) volgens
huurdersbond NIET wettelijk.

Dat ene maandje kan nog wel, maar ik neem aan dat dit om kale huur gaat en NIET om huur met voorschot voor water, en onderhoud gebouw?

duma
Berichten: 2871

#7 , 18 nov 2014 11:43

Enkel de huur inderdaad.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 18 nov 2014 11:47

Hier controleren of het al dan niet geregistreerd staat - best ook eens langsgaan indien niet geregistreerd en attest vragen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

Bre
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 25 nov 2014 23:17

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de huur opgezegd met een aangetekende brief met ontvangstbevestiging (zelfs 2x, want er waren 2 adressen van haar bij mij bekend en het was niet duidelijk welke ik moest gebruiken). Beide brieven zijn ontvangen.

In het contract staat dat ik verhuuraffiches op zou moeten hangen (die ik natuurlijk van haar moet krijgen) en 2 keer per week beschikbaar
zou moeten zijn voor bezichtiging.

Ze heeft nu alleen nog niet gereageerd (en toen ik het huurde was ze juist heel erg snel met alles), zou ik haar hier over moeten bellen of is het nu aan haar om te reageren?

Bedankt!

duma
Berichten: 2871

#10 , 27 nov 2014 10:33

Laat het nu maar aan haar. Zorg wel dat je haar tijdig contacteert om een afspraak te maken voor de sleuteloverdracht, uitgaande PB en eventuele overdacht nutsvoorzieningen.
Maar voor het ophangen van verhuuraffiches en de bezichtigingsafspraken mag het initiatief van haar komen. Ze heeft de brief ook nog niet zo lang gekregen, dus het is niet abnormaal dat ze nog niet gereageerd heeft. Vermoedelijk zal ze eerste terug naar de immo gaan om via die weg het pand terug te huur te zetten.

Terug naar “Huren”