Factuur opmaken verplicht?

sloeberken

Re: Factuur opmaken verplicht?

#16 , 16 nov 2014 21:14

Factureren kost geld !

Veel abonnees stellen zich nog altijd de vraag of ze nu wel of niet kosten mogen aanrekenen als een klant hun om een factuur vraagt.

Niet elke handelaar moet voor iedere verkoop een factuur maken. Zo zal een bakker bv. niet voor elk brood een factuur moeten opmaken.

Nochtans... gebeurt het dat sommige klanten een factuur vragen. Meest­­al gaat het dan om andere zelfstandigen, vrije beroepers, enz. die een fac­tuur­tje nodig hebben om de kosten te kunnen aftrekken.

Geen probleem, maar wat als die bedragen nogal klein zijn ? Mag u dan fac­tuurkosten aanrekenen ?

Tussen handelaars. In principe mag u aan een andere handelaar geen bij­ko­mende facturatiekosten aanrekenen.

Er is een uitzondering. Ligt het aankoopbedrag beneden € 123, dan mag u wel kosten aanrekenen, maar die moeten dan - raar maar waar - de benaming “administratiekosten” krijgen. Let op ! Noem die kos­ten niet facturatiekosten, want dan zou u problemen kunnen krijgen.

Tip 1. Is het zo dat in uw sector deze pietluttige factuurtjes een pest aan het worden zijn, dan kunt u administratiekosten aanrekenen. Pro­beer dit wel duidelijk te communiceren naar uw klanten toe, bv door een dui­de­lijke tekst aan de kassa.

Tip 2. Is het echt een klein bedrag, dan kunt u uw klant er misschien op wij­zen dat hij met een kasticketje zijn aankoop ook in kosten kan steken. Voor de Belastingen is dat in principe genoeg. Enkel de BTW zal hij niet kun­nen recupereren, maar op zo’n klein bedrag is dat verwaarloosbaar.

Tip 3. U kunt uw klant ook nog altijd voorstellen om verschillende kleine aan­koopbedragen te globaliseren tot één grote factuur.

Aan particulieren. Vraagt een particulier (niet-handelaar) om een fac­tuur, dan moet u die ook maken. Maar in dit geval mag u altijd kosten aan­re­kenen.

Conclusie. Hang duidelijk een papier aan de kassa waarop u vermeldt dat u “administratiekosten” aanrekent voor facturen onder € 123. In dat geval bent u altijd in orde, of het nu een handelaar of een par­ti­cu­lier betreft.
Beneden € 123 mag u administratiekosten aan­re­ke­nen aan handelaars. Aan particulieren mag u altijd kosten aan­rekenen voor het opmaken van een factuur.
Bron:http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU042001
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 nov 2014 21:37

Ik had dit ooit eens gelezen dat men geen factuur voor een pak friet kan vragen, en als men het vraagt men kosten kan aanrekenen.

Ik veronderstel dat die 123€ nu wel zal geïndexeerd zijn daar dit artikel reeds van 2002 is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#18 , 16 nov 2014 23:32

Jawel Lowie, een zelfstandige kan dus echt wel een factuur eisen. Men kan ook geen speciale factuurkosten vragen voor een zelfstandige. Het enige dat men kan vragen, zijn die administratiekosten, als deze duidelijk vermeld zijn. Dat is nu net het verschil tussen verkoop aan een particulier en aan een zelfstandige, zoals Sloeberken uitlegt.

Concreet voor het verhaal van de topicstarter: Hij mag een factuur vragen en moet deze wettelijk gezien krijgen. Als de "administratiekosten" correct en voorafgaandelijk zijn vastgelegd, moet hij die wel betalen. Als de broodjeszaak echter speekt over kosten van een factuur of dit pas achteraf naar boven komt, moet hij die niet betalen.

Reclame

denlowie

#19 , 17 nov 2014 08:10

Jawel Lowie, een zelfstandige kan dus echt wel een factuur eisen. Men kan ook geen speciale factuurkosten vragen voor een zelfstandige. Het enige dat men kan vragen, zijn die administratiekosten, als deze duidelijk vermeld zijn.

Bij veel winkels hangt dit uit facturen minder dan *** is er een administratie kost van *€, en ja bij een baker of frituur hangt dit niet uit, maar dit wil niet zeggen dat ze het niet kunnen doen, het is zijn woord tegen over de klant over het uithangen of niet.

Ik denk dat ook TS meer kosten gaat maken dan het opbrengt, ook zijn boekhouder werkt niet gratis(75€ en meer per uur) en een factuur kost sowieso altijd meer dan een euro per stuk, klasseren, coderen, ingeven PC, en in een map steken.

Facturen van minder dan 10€ is voor geen enkele partij goed, het is ook daarom dat men bonnetjes mag ingeven.

LeenW

#20 , 17 nov 2014 09:28

TS kan zijn boekhouding zelf doen, en we weten ook niet over welke bedragen het gaat. En zoals eerder aangehaald, btw aanvaardt enkel facturen. Dus ja, TS moet maar zelf zien op het voor hem gaat opbrengen, maar gelijk heeft hij wel.

Mss nog een vraagje over de administratiekosten, om advocaat van de duivel te spelen. Als het duidelijk is dat deze administratiekosten enkel gelden bij het opmaken van een factuur, kan men dan niet spreken over verdoken factuurkosten?

Lanox

#21 , 17 nov 2014 13:57

Omdat het wettelijk verplicht is dat hij een factuur opmaakt.

Als de verkoper moeilijk blijft doen, kunt u hem zeggen dat u het probleem eens gaat voorleggen bij de fiscus. Ik denk dat u rap een factuur gaat meekrijgen.
Ik denk dat de kans groter is dat de TS de deur wordt gewezen zonder broodjes.

sloeberken

#22 , 17 nov 2014 16:35

Als de verkoper moeilijk blijft doen, kunt u hem zeggen dat u het probleem eens gaat voorleggen bij de fiscus. Ik denk dat u rap een factuur gaat meekrijgen.
Dat denk ik ook, voor 2 broodjes, toch een beetje normaal blijven ook. Moest je dat vragen in een tankstation aan de snelweg denk dat niet zou lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#23 , 17 nov 2014 16:50

Dat denk ik ook, voor 2 broodjes, toch een beetje normaal blijven ook. Moest je dat vragen in een tankstation aan de snelweg denk dat niet zou lukken.
Op zich is daar ook geen probleem mee. Maar als je de broodjes al hebt gekregen en je krijgt geen factuur, wat dan? Broodjes terugnemen om ze dan weg te smijten? Hopen dat de volgende klant net dezelfde bestelling plaatst? Ook niet echt realistisch he.

denlowie

#24 , 17 nov 2014 18:49

Maar de BTW is zelfs niet aftrekbaar, omdat dit kosten zijn van onthaal en restaurantkosten.

LeenW

#25 , 17 nov 2014 19:27

Maar de BTW is zelfs niet aftrekbaar, omdat dit kosten zijn van onthaal en restaurantkosten.
Niet noodzakelijk, zie mijn eerder voorbeeld van broodjes voor het personeel.

Terug naar “Consumenten Koop”