Zelf ontslag nemen na slechts enkele weken in dienst

anoniem2014
Topic Starter
Berichten: 4

Zelf ontslag nemen na slechts enkele weken in dienst

#1 , 11 nov 2014 18:36

Hallo iedereen,

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik heb sinds 1 november 2014 een nieuwe job. Na een 2-tal weken gewerkt te hebben in deze nieuwe job voel ik me er echt niet goed (oa. door chaotische werksfeer) en heb aldus besloten dat ik liever een andere werkgever wil zoeken (en aldus mijn ontslag wil indienen). Liefst zou ik uiteraard eerst een nieuwe werkgever vinden vooraleer ik mijn huidige werkgever vaarwel zeg maar om eerlijk te zijn wil ik bij mijn huidige werkgever zo spoedig mogelijk weg en vrees dat ik als gevolg nog geen nieuwe job zal hebben.

Mijn vragen:
- Bij het tekenen van het contract nam mijn nieuwe werkgever mijn 10 jaar anciënniteit (werkervaring) van mijn vorige relevante jobs in rekening waardoor ik aldus een hoger loon kreeg in vergelijking met bv. een "starter". Ik vermoed als ik opzeg dat mijn opzegtermijn berekend wordt op de 2 weken dat ik actief was bij mijn huidige werkgever en niet de 10 jaar dat ik voorheen actief was bij andere werkgevers?
- In het arbeidsreglement van mijn huidige werkgever (dat blijkbaar sinds 2010 nooit meer up-to-date werd gebracht) staat dat ik zogezegd een 1,5 maanden opzegperiode zou hebben indien ik opzeg binnen de eerste 5 jaar. Online vind ik hier heel andere informatie over, nl. als je minder dan 3 maanden gewerkt hebt en je zelf je ontslag indient is de opzegperiode slechts 1 week (als je tewerkgesteld bent na 1 januari 2014). Wat is nu correct? Dit arbeidsreglement die volgens mij niet up-to-date is of de 1 week opzegperiode? Een arbeidsreglement kan toch nooit boven de wet staan?
- Ook staat er in ditzelfde arbeidsreglement dat de opzegtermijn ten vroegste op de laatste dag van de eerste maand mag stoppen. Is dit sinds 1 januari 2014 nog legaal? (want als mijn opzegperiode daadwerkelijk slechts 1 week is zou dit betekenen dat ik meer dan 1 week zou moeten werken na het geven van mijn ontslag).
- Ik was een tijdje werkloos (en kreeg aldus werkloosheidsuitkeringen) vooraleer ik mijn contract sloot bij mijn huidige werkgever. Ik vermoed dat als ik zelf mijn ontslag geef ik waarschijnlijk tijdelijk zal geschorst worden door de RVA? Hoe lang is deze schorsing ongeveer en is deze eventueel te vermijden? (niemand kan toch gedwongen worden ergens te werken waar hij zich echt niet goed voelt?)
- Als mijn opzegtermijn daadwerkelijk 1 week is en ik zou opteren om onmiddelijk te vertrekken betekent dit dan dat ik 1 week bruto loon aan de werkgever moet betalen?

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2014 19:22

Mijn vragen:
1- Bij het tekenen van het contract nam mijn nieuwe werkgever mijn 10 jaar anciënniteit (werkervaring) van mijn vorige relevante jobs in rekening waardoor ik aldus een hoger loon kreeg in vergelijking met bv. een "starter". Ik vermoed als ik opzeg dat mijn opzegtermijn berekend wordt op de 2 weken dat ik actief was bij mijn huidige werkgever en niet de 10 jaar dat ik voorheen actief was bij andere werkgevers?
2- In het arbeidsreglement van mijn huidige werkgever (dat blijkbaar sinds 2010 nooit meer up-to-date werd gebracht) staat dat ik zogezegd een 1,5 maanden opzegperiode zou hebben indien ik opzeg binnen de eerste 5 jaar. Online vind ik hier heel andere informatie over, nl. als je minder dan 3 maanden gewerkt hebt en je zelf je ontslag indient is de opzegperiode slechts 1 week (als je tewerkgesteld bent na 1 januari 2014). Wat is nu correct? Dit arbeidsreglement die volgens mij niet up-to-date is of de 1 week opzegperiode? Een arbeidsreglement kan toch nooit boven de wet staan?
3- Ook staat er in ditzelfde arbeidsreglement dat de opzegtermijn ten vroegste op de laatste dag van de eerste maand mag stoppen. Is dit sinds 1 januari 2014 nog legaal? (want als mijn opzegperiode daadwerkelijk slechts 1 week is zou dit betekenen dat ik meer dan 1 week zou moeten werken na het geven van mijn ontslag).
4- Ik was een tijdje werkloos (en kreeg aldus werkloosheidsuitkeringen) vooraleer ik mijn contract sloot bij mijn huidige werkgever. Ik vermoed dat als ik zelf mijn ontslag geef ik waarschijnlijk tijdelijk zal geschorst worden door de RVA? Hoe lang is deze schorsing ongeveer en is deze eventueel te vermijden? (niemand kan toch gedwongen worden ergens te werken waar hij zich echt niet goed voelt?)
5- Als mijn opzegtermijn daadwerkelijk 1 week is en ik zou opteren om onmiddelijk te vertrekken betekent dit dan dat ik 1 week bruto loon aan de werkgever moet betalen?

Alvast bedankt voor de reacties
1. op de 2 weken,idd
2. 1 week
3. opzeg begint de maandag na ontvangst opzegbrief door de werkgever
4. Bij elke onderbreking van werkloosheidsdossier van meer dan 4 weken dient een nieuwe steunaanvraag ingeidiend te worden en moeten alle documenten over de onderbreking (dus ook alle tewerkstellingen) ingediend worden. U moet dus maken dat er minder dan 4 weken tussenzit. U wordt overigens neit gedwongen ergens te werken, u kan altijd stoppen, enkel is het zo dat u dan niet automatisch werkloosheidsuitkeringen zal krijgen.
5. idd

anoniem2014
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 12 nov 2014 22:38

4. Bij elke onderbreking van werkloosheidsdossier van meer dan 4 weken dient een nieuwe steunaanvraag ingeidiend te worden en moeten alle documenten over de onderbreking (dus ook alle tewerkstellingen) ingediend worden. U moet dus maken dat er minder dan 4 weken tussenzit. U wordt overigens neit gedwongen ergens te werken, u kan altijd stoppen, enkel is het zo dat u dan niet automatisch werkloosheidsuitkeringen zal krijgen.
Dus als ik opzeg in minder dan 4 weken zou de RVA in principe geen documenten van tewerkstelling vragen om in te dienen en zou ik, zonder enige opschorting, verder uitkeringen kunnen krijgen?

Reclame

anoniem2014
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 13 nov 2014 07:40


Dus als ik opzeg in minder dan 4 weken zou de RVA in principe geen documenten van tewerkstelling vragen om in te dienen en zou ik, zonder enige opschorting, verder uitkeringen kunnen krijgen?
Ik bedoel: *Dus als ik het bedrijf verlaat in minder dan 4 weken (opzegtermijn inbegrepen) zou de RVA in principe geen documenten van tewerkstelling vragen om in te dienen en zou ik, zonder enige opschorting, verder uitkeringen kunnen krijgen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2014 10:47

volgens art 44 , 25/11/1991 hebt u geen recht op een uitkering.

Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 nov 2014 11:31


Dus als ik opzeg in minder dan 4 weken zou de RVA in principe geen documenten van tewerkstelling vragen om in te dienen en zou ik, zonder enige opschorting, verder uitkeringen kunnen krijgen?
Ik bedoel: *Dus als ik het bedrijf verlaat in minder dan 4 weken (opzegtermijn inbegrepen) zou de RVA in principe geen documenten van tewerkstelling vragen om in te dienen en zou ik, zonder enige opschorting, verder uitkeringen kunnen krijgen?
ja, tenzij de werkgever dit spontaan doorgeeft aan de RVA.

anoniem2014
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 13 nov 2014 20:24

Bedankt voor alle informatie. Nog een laatste vraagje: Met 7 dagen bedoelen ze toch 7 kalenderdagen? M.a.w. als ik mijn ontslag geef op een vrijdag (en mijn opzegbrief diezelfde dag laat ondertekenen) gaat de opzegtermijn van start 3 dagen later op maandag en eindigt ze dezelfde week op vrijdag? (aangezien ik de laatste 2 kalenderdagen van mijn opzegperiode, zaterdag en zondag, zowiezo niet moet werken)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 nov 2014 23:15

Ja

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”