Klachten op het werk

Jumpie
Topic Starter

Klachten op het werk

#1 , 29 okt 2014 02:56

Hallo,

Momenteel werk ik in een woon- en zorgcentrum, Ik werk altijd tijdens de nacht en onze afdeling is één groot gebouw die volledig gescheiden is van de andere gebouwen. De nachten werk ik altijd alleen en zijn er geen andere collega's bij mij. Tot voor kort dacht ik dat alles goed ging, dat zowel de bewoners als de collega's tevreden waren over mij, ik ben ook een man (dat dit relevant is in mijn verhaal weet ik niet), maar enkele dagen geleden moest ik na mijn nachtshift langer blijven want de hoofdverpleegkundige (ook een man) wou mij spreken. Wat ik daar te horen kreeg liet mij heeft mij echt geschokt. Dus het feit dat ik dacht dat iedereen tevreden was over mij, blijkt nu volledig het tegenovergestelde te zijn. Het regent van de klachten, dat ik niet direct mijn ontslag heb gekregen met zulke klachten versta ik nog minder goed.
De klachten zijn de volgende;

1. Ik zou een ongepaste houding hebben tegenover de bewoners en ook tegenover de vrouwelijke collega's.
2. Ik zou ongepast taalgebruik handhaven tegenover de bewoners en ook tegenover de vrouwelijke collega's. Dit taalgebruik zou zelfs seksueel getint zijn, dus ik handhaaf grensoverschrijdend gedrag en seksuele uitlatingen naar de vrouwelijke collega's toe.
3. Ik zou mijn werk niet naar behoren doen, dit houd in dat ik mensen nat laat liggen in bed en dat de collega's deze in de ochtend drijfnat aantreffen.
4. Ik zou ook telkens veel te vroeg weggaan, dus ik zou voor het einde van mijn werkuren naar huis gaan. En dit dan ook elke dag.
5. Ik zou roddelen over mijn collega's

Nu is in het verleden al wel eens ook klachten geweest over mij in verband met seksuele uitlatingen en/of seksuele toenaderingen. Zoals een collega heeft eens geklaagd bij de directie dat ik in haar intieme zone ben geweest. Achteraf bedoelde zij hiermee dat ik te kort naast haar ben komen staan in de lift. Nog al logisch als er in de lift een bain marie mee staat en nog enkele andere collega's dat je dan ook kort bij elkaar staat als sardienen in een blik. En ik zou dan ook seksuele grappen hebben gemaakt. Goed ik heb deze feedback dan ook heel serieus opgenomen en ben vanaf toen dan ook altijd beginnen te letten op alles, zo vermeed ik om de lift te nemen als er teveel volk in zat, Ik lette ook op mijn taalgebruik, ik was voordien dan ook niet bewust van dat ik zulke taal zou gebruiken maar niettemin ik gaf hier dan ook meer aandacht aan zodat het niet weer kon gezegd worden. Ondertussen moest ik van afdeling veranderen en ben ik op de afdeling beginnen te werken waar ik nu al meer als 1 jaar werk. En nu heb ik terug zulke klachten aan mijn been.

Tevens als ik vraag achter specifieke voorvallen, kan mij dit niet gezegd worden, dit was voordien ook zo want ik heb echt moeten vissen om te weten te komen van die intieme zone. Het is wel gemakkelijk om iemand en zeker een man te beschuldigen van zulk gedrag en taalgebruik als men niet met concrete voorvallen naar voor komt. Tevens werk ik ook altijd alleen en kan ik geen beroep doen op een collega die ook die klachten zou kunnen weerleggen. Nu moest ik normaal gisteren een document ontvangen (schriftelijke verwittiging) en deze tekenen, ik heb dit geweigerd te tekenen als bijgevolg dat men het mij niet heeft gegeven. Trouwens er was maar één exemplaar en men wou alleen maar een kopie maken als ik al getekend zou hebben. Tja dan zeggen dat het fotokopie apparaat niet meer werkt ofzo en ik iets getekend hebben waarmee ik serieus in diskrediet kan gebracht worden zonder er een bewijs van te hebben. Dus ik verwacht dat zij dit nu aangetekend gaan doen, wat dan zal tellen als mijn eerst aangetekend schrijven, wat ik dan ook verwacht dat dit de weg is naar mijn ontslag.

Nu kan men zomaar mij beschuldigingen met vage klachten, want ik vind dat het wel gemakkelijk is om te zeggen maar waar zijn de bewijzen? Er zijn verschillende denkpistes over het waarom en waarom de directie mij dit allemaal ten laste legt.

Ik ervaar al deze aantijgingen als pesten en laster zowel van mijn collega's (als het ook waar is dat zij klagen) als van de directie. Hoe moet ik mij hier tegen beschermen? Hoe kan ik voorkomen dat men mij zomaar om deze valse beschuldigingen ontslaan? En hoe kan ik te weten komen wat zij dan concreet van klachten tegen mij hebben, ik wil hiermee zeggen dat ik wil weten wie, wat en hoe, wanneer en waar? En niet zomaar zeggen dat ik seksuele opmerkingen maak en daarbij blijft het. Ik wil weten wat juist. Mijn hoofd zei mij dat ik moet oppassen wat ik tegen vrouwen zeg want dat zij alles anders opnemen, ja halloo ik heb nog al veel tijd om zulke zever te kunnen verkopen he. Ik wil mijn briefing doen en naar huis gaan, dat is het enigste wat ik in mijn gedachte heb na een nacht van 10 uur.

Ik hoop een beetje raad te vinden hier en ook jullie gedachten hierover.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 okt 2014 07:52

Vraag de patientenrapporten op die om de zoveel uur worden opgemaakt. Daar moeten de bewijzen uit blijken dat je je werk niet goed doet. Bijvorrbeeld dat patienten na jouw nachten regelmatig drijfnat in hun bedden lagen. Zijn er opvolgingsgesprekken geweest met jou na vorig jaar mbt tot de zogenaamde "foute taal)? Is daar een plan van aanpak: scholing, hulp voor voorgesteld? Schakel een vakbond in, want dat ze je een papier wilden naten tekenen waarvan niet meteen 2 exemplaren waren, ruikt naar ondraad.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2014 11:36

Als u bepaalde zake niet hebt uitgevoerd EN dat staat in het verslag van de ochtendploeg dan hebben ze een poot om op te staan.
Anders is het laster en of eerroof kwaadwillige ruchtbaarmaking en of lasterlijke aantijgingen.
Vraag een gesprek met de vertrouwenspersoon ( meestal iemand van de externe preventiedienst) en licht nu uw vakbond al in.

Reclame

Jumpie
Topic Starter

#4 , 30 okt 2014 01:28

De verslagen worden in een computer systeem neergeschreven, maar daar heb ik zelf niets zien in staan over die feiten. Er word ook een schrift bij gehouden van zaken die niet nodig geacht worden om in het computer systeem neer te schrijven, daar heb ik ook niets zien in staan. Dus als er al klachten zijn vanuit het team dan zijn die allemaal mondeling gebeurd maar heeft de persoon die de klacht opbracht niets op papier gezet.

Voor zogezegd mijn fout gedrag van verleden jaar is alleen één gesprek geweest, maar daar is voor de rest nooit opvolging geweest of enige hulp om mijn fout gedrag bij te sturen, Bij het syndicaat ben ik al geweest, zij geen mij de raad dat ik had moeten tekenen voor ontvangst en dat zelf ook handgeschreven er had moeten opzetten. Maar nu ik niet getekend had, vooral omdat er maar één exemplaar was moet de directie dit aangetekend opsturen. Dan ga ik wel het bewijs hebben van de zogenaamde klachten.
En dan ligt de bal terug in mijn kamp, ik moet een aangetekend schrijven richten aan de directie met de vraag de feiten weer te geen van de klachten, dus zij moeten in detail neerschrijven wat ik allemaal fout gedaan heb en bij wie. Dus dat er collega's vanuit het team zich hier gaan aan wagen is nog maar de vraag want ik denk dat de meeste mensen dan wel 2 keer gaan nadenken wanneer zij hun valse aantijgingen op papier gaan moeten zetten.

Ik heb dit allemaal ook besproken met mijn echtgenote, zij heeft nog liever dat ik ontslagen word dan ik een papier zou ondertekenen waarin ik zulke zaken zou toegeven. Dus ik ben wel blij dat ik haar steun heb in deze zaak want ik kan wel geloven dat er bij andere mensen in mijn geval hun privé leven ook niet al te best meer gaat gaan na zulke aantijgingen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2014 00:01

Neem contact op met de vertrouwenspersoon voor uw bedrijf.
Neem eerst contact op met uw vakbond.
Vraag aan hen of ze de procedure van evaluatie en functiebespreking of hoe het bij jullie ook mag heten kennen.
lees die teksten grondig door -- in een aantal gevallen mag u trouwens zelf iemand meebrengen naar z'n gesprek kan uw raadsman zijn of iemand van de vakbond.

In elk geval kan ik enkel vertellen hoe het bij ons was.
Als leidinggevende krijgt men op een gegeven moment wat 'roddels of toch wat ongemakken te horen... met deze mensen wordt een gesprek gevoerd.
Met betrokkene wordt een gesprek gevoerd over hoe personeelslid zich voelt en of hij/zij weet dat er over persoon wordt gepraat.
Dan hangt het er een beetje van af... ofwel zijn het zeer concrete feiten geweest ofwel waren het wat indrukken.....dat kan eindigen met een mail waarin in het kort het gesprek wordt weer gegeven of in een functioneringsnota als er werkelijk iets aan de hand was/is.
Functioneringsnota is iets officieel ...waarop ook via bepaalde procedure kan op geantwoord worden ... bij akkoord wordt een verbetertraject opgesteld ... bij niet akkoord ging procedure een trapje hoger
bij de leidinggevende...
Indien het een mail was en er kwamen later weer klachten dan werd de mail en de nieuwe feiten ook opgenomen in een functioneringsnota gevolg door een gesprek enz
Om de twee jaar was er een evaluatie op een aantal punten werd het personeelslid geëvalueerd (drie basisgroepen) bij twee opeenvolgende eind onvoldoendes ... werd steeds gevolg door een functioneringsgesprek voor de nieuwe periode en verbeterplan.
Men moest echt niet afkomen met verhalen we hebben gehoord terwijl er niets van op papier en tegenstelbaar was.

eylis

#6 , 31 okt 2014 08:34

en dat is ook de wettelijke procedure zoals fransiscus vertelt. Bovendien zijn de medewerkers al ernstig in fout als ze praatjes berkopen zonder dat ze die feiten in hun dagrapporten neerschrijven: "ik vond patient X drijfnat in bed". Moet er dan verschillende malen in te vinden zijn.

Jumpie
Topic Starter

#7 , 05 nov 2014 08:52

Volgende week maandag is het twee weken geleden dat men het papier van de klachten wou laten tekenen, ik had dit geweigerd. Omdat er maar één exemplaar was en tevens was er geen enkele andere naam op het papier en ook geen andere handtekening bv van iemand van de directie. Het syndicaat had mij gezegd dat ik in de toekomst zo'n papier mag tekenen maar moet er wel opschrijven voor alleen voor ontvangst. Nu dat ik dit niet getekend heb, zou mijn werkgever dit aangetekend moeten opsturen, maar dit is niet gebeurt, dus tot nu toe heb ik nog altijd niets ontvangen. De normale procedure is dat ik bij ontvangst dan zelf een aangetekend schrijven moet richten aan de directie met de vraag dat men de juiste feiten neerschrijven en dan natuurlijk van waar en van wie dat die klachten komen.

Het syndicaat zei mij in geval dat ik niets zou ontvangen dan ook zo'n aangetekend schrijven moet doen, want ik zou dit papier met die klachten in mijn bezit moeten hebben. Maar ik denk dat het beter is om even af te wachten want in feite is de eerst volgende stap aan hen en ik wil niet meer het vuur aan wakkeren.
Hoe geldig zijn deze klachten als men niets opstuurt? Kan men dan nog in de toekomst hier op verhalen? Want het lijkt mij toch logisch dat men mij officieel op de hoogte moet brengen en niet zomaar via een vlug gesprekje en hier teken dat papiertje even?

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 nov 2014 09:01

de klachten blijven klachten, maar kunnen niet tegen jou gebruikt worden in die zin dat je "vroeger al opmerkingen kreeg en je gedrag niet aanpaste".

Jumpie
Topic Starter

#9 , 05 nov 2014 23:09

De klachten die er vroeger waren, is meer als 1 jaar geleden.
En was in die zin bijvoorbeeld: Een vrouwelijke collega had geklaagd bij het hoofd dat ik in haar intieme zone was gekomen. Toen ik dit hoorde viel ik bijna achterover van die klacht. Bijna nader verklaring (een paar dagen daarna) bleek dat zij het had over het feit dat ik in de lift te kort bij haar was komen staan. En dat bedoelde zij met haar intieme zone.
Een andere klacht van een andere vrouwelijke collega was nadat ik niet op haar avances ben ingegaan en ik kreeg daarna te horen dat ik seksuele opmerkingen zou gegeven hebben. Daar is weliswaar nooit verder verklaring of uitleg aan gegeven, dus ik bedoel wanneer, hoe, waar en wat zou ik gezegd hebben. Dus de feiten zijn nooit besproken geweest of na boven gekomen.

Wat ik nu terug mee maak is gelijkaardig, klachten maar nooit specifieke verklaringen, dus wat ik zoal verkeerd gedaan zou hebben is mij tot vandaag nog een raadsel.

Terug naar “Andere”