netto erfdeel

jmarina
Topic Starter
Berichten: 41

netto erfdeel

#1 , 05 nov 2014 11:23

Beste forumleden

Ik heb vandaag de berekening aangekregen betreffende de nalatenschap, in de brief van de notaris stond al bij: de exacte netto cijfers zullen verschillen van deze van de berekening en het te betalen deel?
situatie is: vader (leeft nog) per testament 1/3 BE mijn zus 1/3BE en ik 1/3BE , de notaris blijft tegenover mij telkens bezig over 1/6 uit de huwelijksgemeenschap? Zolang vader leeft is er van hem toch geen erfenis als ik het goed begrijp. Hij kan met zijn deel (buiten het onroerend gedeelte) toch doen wat hij wil (opleven)
Graag jullie advies aub
mvg
marina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2014 12:51

De huwelijksgemeenschap behoorde aan uw beide ouders toe, elk voor de helft. Indien uw moeder overleden is dan wordt haar helft verdeeld onder de begunstigden. Vandaar dat er bij 3 begustigden gesproken wordt over 1/6.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 nov 2014 17:35

U redeneert verkeerd. Eigenlijk kan hij het geld van moeders deel ook niet gebruiken, vermits jullie de blote eigendom daarvan ook hebben. Meestal wordt dit door de kinderen toch aan de overlevende ouder gelaten . Hierdoor bestaat het risico dat je nog een successierechten moet betalen als de tweede ouder overlijdt. Daarom - en zeker als het om een aanzienlijk bedrag gaat- is aan te raden de wettelijke regeling te organiseren : blote eigendom op naam van elk kind-erfgenaam vastzetten bij een bank , met vader als begunstigde vruchtgebruiker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

jmarina
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 11 nov 2014 11:30

Bedankt, de bank gaat het op een geblokkeerde rekening zetten, in afwachting van de notaris deze zei me dat het roerend deel van moeder kan opgenomen worden mits het afkopen van het vruchtgebruik vader is 80 en het zou op ongeveer 16% komen zo zei de notaris.

bedankt voor de nuttige antwoorden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”