contract verbreking of niet ?

VanhammeR
Topic Starter
Berichten: 1

contract verbreking of niet ?

#1 , 01 okt 2014 12:44

goede dag ,

Ik ben in dienst gegaan bij een warenhuis in Lier met als functie : Kassa en countermedewerker, afdeling Verkoopafhandeling
Dit houd in dat ik het kassa park mee aanstuurde , kassierster bij riep als het te druk werd , kassa's opmaken , problemen oplossen ivm aankopen , bij sprong bij de kassa , ....
Onze winkel is open gegaan in november 2013 , ik sta samen met nog counter medewerkers onder de teamleidster .
Op het einde van 2013 waren er collega-kassierster die ook met hun problemen naar mij kwamen , ik vond het ook mijn taak om de teamleidster daar van op de hoogte te brengen en stelde ook voor om met het team aan tafel te gaan zitten voor alle positieve en negatieve punten te bespreken , dit vond men teamleidster niet nodig en ze had geen zin in "gezever" aan haar hoofd . Alle respect daarvoor maar daar waren mijn medecollega's niet mee geholpen . Er was ook een collega die met mij een persoonlijk gesprek heeft gehad over haar thuis situatie , ze wou daarom ook stoppen met werken bij ons , door ons gesprek is ze gebleven . Ik vond dat mijn teamleidster hier een stuk van op de hoogte moest zijn en heb haar in grote lijnen verteld wat er aan de hand was omdat zij de teamleidster was/is de collega waar het over ging was op de hoogte dat ik dit in grote lijnen ging meedelen . Enkele dagen later hoorde ik het verhaal dat ik gedaan had tegen de teamleidster door de winkel gaan ... Wat voor mij heel duidelijk maakte dat de teamleidster niet te vertrouwen is.

Collega's kwamen nog altijd met hun problemen naar mij maar ik kon daar niks aan doen want kreeg geen hulp van de teamleidster .
De teamleidster van Verkoop wist ook van deze problemen af en werd ook aanzien als vertrouwens persoon van enkele van mijn collega's die ook met hun problemen naar haar gingen .
Ondertussen sprak mijn teamleidster mij en mijn collega baliemedewerkers er over aan dat voor de veiligheid de kassa's niet met een kar naar het telkantoor mocht gebracht worden , toen ik haar op een vriendelijke manier zei dat ze dat zelf ook al gedaan had ( waar ik bij was nota-bene) ontkende ze dit in alle talen en maakte ze van mij de leugenaar.
In mei 2014 ben ik met de teamleidster van verkoop naar de manager gegaan en heb ik heel mijn verhaal gedaan . Na mij zijn er nog collega's naar de manager gegaan en zowel aan mij als aan hen werd gezegd dat er een oplossing werd gezocht.
Begin juni ben ik een weekend weg geweest en toen ik mijn 2de dag terug aan het werk was viel bij het openen van de winkel mijn teamleidster mij vanvoor mondeling aan voor iets waar ik echt niets mee te maken had , ik ben terug naar de manager gegaan , ze mogen mij op mijn punten wijzen maar niet in het zicht van de klanten , ik ben die dag dan ook niet meer aan de kassa of balie geweest met goedkeuring van de manager. Het weekend dat volgde ben ik op reis vertrokken . Toen ik terug kwam met vakantie kreeg ik van de assistent manager te horen dat ze een tijdelijke " oplossing" hadden gevonden namelijk : mij van afdeling veranderen ; van verkoopafhandeling naar verkoop( bakkerij en deli). Echt een keuze had ik niet , ben dit dan ook gaan doen omdat ze zeiden dat dit maar tijdelijk was.
Ik sta nu al 3 maanden aan de afdeling verkoop ben regelmatig gaan vragen of ik mijn orginele functie terug kan krijgen want dat ik niet voor deze job heb gekozen , ik heb letterlijk niets meer te maken met de kassa , ze kaatsen het constant weg en nu in eens is dit geen tijdelijke oplossing maar een blijvende oplossing .
Ze kunnen mijn contract enkel aanpassen met wederzijds akkoord ( wat inhoud dat ik minder verdien) dit doe ik natuurlijk niet. En mijn functie krijg ik tot op heden nog niet terug , elke keer met een andere reden .
Ik ben met mijn verhaal al bij de juridische dienst van mijn vakbond geweest maar zij kunnen pas iets doen als ik bewijs heb dat ze ooit gezegd hebben dat dit tijdelijk is en nu blijvend. Ik ben bijna 24j dus ze kunnen mij nog veel proberen wijs te maken , ik zit door heel deze situatie al een maand thuis . Maar ik kan niet geloven dat een werkgever zo met zijn personeel mag spelen en zo behandelen .

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is verwoord want ik weet het op dit moment echt niet meer .

Vriendelijke groeten ,

Vanhamme R.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2014 15:47

Puur juridisch: de inhoud van uw job is gewijzigd van kassawerk naar verkoopwerk, als ik het goed begrijp. Geen idee of deze wijziging "zwaar" genoeg is om van contractbreuk te spreken. Moest je nu plots met een heftruck moeten gaan rijden in het magazijn, kan dit uiteraard niet. Uw functieomschrijving bevat "countermedewerker". Dit is een ruime term. Mogelijk kan je werk aan de bakkerij ook als countermedewerker bekeken worden. Ik denk dat dit voer voor discussie is, maar dat je niet zomaar kan zeggen dat uw werkgever contractbreuk pleegt.

Ik vrees dat je in je "jeugdige enthousiasme", je iets te veel in het vaarwater van de teamleidster gekomen bent, waardoor er een onderhuids conflict ontstaan is. Als dergelijk probleem tot bij het management komt, en zij hebben een diffuus beeld van wat er aan de hand is, zullen ze de "hoogst geplaatste" het voordeel van de twijfel geven en dus gelijk geven. Uiteraard mag je met je collega's spreken, maar als zij tegenover u opmerkingen maken over de gang van zaken in het team, dan kan je hen veel beter zeggen dat ze het ZELF met de teamleidster bespreken, dan dat jij hun opmerkingen ter sprake brengt bij de teamleidster. Je hebt je min of meer als "replacement-team-leidster" gedragen, en ik kan me voorstellen dat dit bij de echte teamleidster niet in goede aarde gevallen is. Dat je dan ook nog eens een opmerking naar haar maakt over die kassa's en daarna naar het management stapt om daar je beklag te doen, zal er helemaal geen goed aan gedaan hebben. Als je zoiets doet, moet je beseffen dat je ofwel iets kan veranderen, of als het negatief uitpakt, het tegen jou kan keren. Hier was dit het laatste geval. Je bent weer een levensles wijzer, zou ik zo zeggen.

Maar als we dus terug naar het juridische gaan: ik denk persoonlijk niet dat de verandering van wat je moet doen, zodanig verschilt om van contractbreuk te spreken. Maar ik ben uiteraard geen arbeidsrechter. Voorlopig verdien je dus evenveel door een job uit te oefenen die eigenlijk minder verdient, als ik het goed begrijp (dus met minder stress en verantwoordelijkheid, neem ik aan). Als je de sfeer daar echt niet meer aangenaam vind, raad ik je aan om naar een andere job uit te kijken. Je kan ondertussen gewoon daar blijven werken, je job correct uitvoeren en ook niet meer dan dat, en rustig naar iets anders uitkijken. Het zoeken naar iets anders zal al een stuk "therapeutisch" werken in die zin dat de klik in je hoofd veranderd van "ik werk hier echt niet graag, wat moet ik nu doen?" naar "Ik ben volop bezig met iets anders te zoeken, en daarna kan deze werkplek de boom in!".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 okt 2014 16:11

ik zou ook twijfelen om dit als een belangrijke wijziging te zien, indien je je loon behoudt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”