ontslag en mondelinge overeenkomst

offset
Topic Starter
Berichten: 8

ontslag en mondelinge overeenkomst

#1 , 20 sep 2014 14:55

Hallo,

Onlangs heb ik mijn ontslag ontvangen via een aangetekende brief. De brief zelf heb ik ontvangen op de dag dat mijn ontslag ingaat, vooraf hebben ze het mij gezegd in een kort gesprek waarin er ook werd gezegd dat als ik een andere job had gevonden we tot een mondeling besluit gingen komen waardoor ik mijn volledige opzeg niet zou moeten doen.
Nu is het probleem dat ik een andere job heb gevonden en waar ik een contract hebt getekend om daar direct te kunnen beginnen, doordat men eerst zei op mijn huidig werk dat het geen probleem was om vroeger te stoppen, nu het zover is willen ze mij natuurlijk niet laten gaan doordat mijn vervanger pas veel later kan opstarten.
Wat moet ik nu doen? Aangezien ik al een nieuw vast contract heb getekend bij nieuwe werkgever, want als ik gewoon niet meer opdaag zal ik een schadevergoeding moeten betalen?
Welke argumenten kan ik tegen hun gebruiken?

- Aangetekende brief te laat ontvangen?
- Nooit een aangetekende brief ontvangen als waarschuwing maar direct een ontslagbrief?
- De redenen die ze aanhalen zijn er zoveel dat het bijna ontslag op staande voet lijkt

Ik wil gewoon kunnen starten op mijn nieuw werk, lijkt mij belangrijker dan zonder werk te vallen.

Iemand tips?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2014 15:11

Wanneer is de aangetekende zending gedateerd (datum poststempel), wanneer ging je ontslag in?

Een waarschuwingsbrief is niet vereist, ze zijn ook niet verplicht om bij ernstige fouten een ontslag op staande voet te geven.

Je kan je arbeidsovereenkomst MOGELIJKS eenzijdig vervroegen door een tegenopzeg te doen, die je dan wel niet presteert. Wat is je resterende opzeg en ben je arbeider/bediende?

offset
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 20 sep 2014 15:18

De aangetekende brief is afgestempeld op vrijdag 29 augustus om op 1 september in te gaan.
Mijn opzeg is berekend op 40 dagen op basis van anciënniteit tem 31/12/2013 aangevuld met 6 weken op basis van anciënniteit vanaf 1/01/2014
ik ben arbeider.
Over een tegenopzeg vind ik namelijk niet zoveel terug, mocht iemand me daarbij kunnen helpen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 sep 2014 15:57

De aangetekende brief is dan effectief te laat verzonden. De opzeg kon ten vroegste ingaan op 08/09/2014. Ze zullen je dus, mocht je de opzeg uitdoen vanaf 01/09/2014 voor de duur die ze aangegeven hebben, nog 1 week moeten uitbetalen. Dit is een argument die je kan gebruiken mochten ze eisen dat je je opzeg uitdoet..

De tegenopzeggingstermijn wordt vastgesteld op, naargelang ancienniteit:
< 3 maanden: 1 week
≥ 3 maanden < 6 maanden: 2 weken
≥ 6 maanden < 1 jaar: 3 weken
1 jaar of meer: 4 weken

offset
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 20 sep 2014 16:01

Wat moet er allemaal in een tegenopzeg staan? Hetzelfde als in een ontslagbrief? Moet ik die dan presteren?

Bedankt

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2014 17:33

De aangetekende brief is dan effectief te laat verzonden. De opzeg kon ten vroegste ingaan op 08/09/2014. Ze zullen je dus, mocht je de opzeg uitdoen vanaf 01/09/2014 voor de duur die ze aangegeven hebben, nog 1 week moeten uitbetalen. Dit is een argument die je kan gebruiken mochten ze eisen dat je je opzeg uitdoet..
Volgens hier wordt meegedeeld niet, er is hier enkel sprake van de duur en aanvang van de opzeggingstermijn en er is geen einddatum opgegeven. dus de opzeggingstermijn begint in dit geval op de eerst nuttige datum
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 sep 2014 08:40

De aangetekende brief is dan effectief te laat verzonden. De opzeg kon ten vroegste ingaan op 08/09/2014. Ze zullen je dus, mocht je de opzeg uitdoen vanaf 01/09/2014 voor de duur die ze aangegeven hebben, nog 1 week moeten uitbetalen. Dit is een argument die je kan gebruiken mochten ze eisen dat je je opzeg uitdoet..
Volgens hier wordt meegedeeld niet, er is hier enkel sprake van de duur en aanvang van de opzeggingstermijn en er is geen einddatum opgegeven. dus de opzeggingstermijn begint in dit geval op de eerst nuttige datum
Imho fout

offset
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 24 sep 2014 20:22

Ik zit echt wel met een serieus probleem namelijk,
mijn huidige werkgever wil mij zolang mogelijk aan het werk laten (zelf na mijn ontslag door de werkgever zelf) ik ben nu al een maand bezig aan mijn opzeg zogezegd en ondertussen heb ik een nieuw vast contract getekend dat maandag al start (nieuwe werkgever wil mij direct aan de slag)
ik geef dus prioriteit aan mijn nieuw werk aangezien me dat belangrijker lijkt doordat ik toch al ontslagen ben en niets meer te verliezen heb daar.
nu is mijn vraag of het zo gemakkelijk is om een schadevergoeding te eisen door de werkgever doordat ik zogezegd mijn opzeg niet heb uitgedaan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 sep 2014 20:32

de werkgever zal effectief gemakkelijk een schadevergoeding kunnen eisen. Zeker als je je tegenopzeg niet zou geven, maar gewoon doet alsof er niks gebeurd is. Dan kan hij ipv de tegenopzeg zelfs een gewone opzegtermijn als verbrekingsvergoeding eisen. DIe zal dan waarschijnlijk al minstens 5 weken brutoloon zijn. BRUTO, hé. Bij een brutoloon van 12 euro/uur à 38 uur/week gaat dit dan al over 2280 euro.

offset
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 24 sep 2014 21:05

maar als ik niet start op mijn nieuwe job pleeg ik ook contractbreuk en zal ik ook problemen krijgen...
ik zal maar het risico nemen zeker.....

Jerommeke
Berichten: 78

#11 , 24 sep 2014 22:12

ondertussen heb ik een nieuw vast contract getekend dat maandag al start
Dan heb je nog 2 dagen, om je huidige werkgever een aangetekend schrijven te doen met je tegenopzeg.
Wees duidelijk daarin, dat vrijdag je laatste werkdag in zijn bedrijf is.

offset
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 25 sep 2014 10:44

heeft iemand een voorbeeld van wat er daar allemaal in moet staan?
alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 25 sep 2014 13:26

naam &adres werkgever
naam & adres werknemer
U hebt mij op datum X ontslagen via brief ... , daarom geef ik nu m'n tegenopzeg van X weken, ingaand op ...

meer moet daar eigenlijk niet instaan

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”