zelf ontslag genomen - vrijstelling van prestaties en loon

Thelma
Topic Starter
Berichten: 3

zelf ontslag genomen - vrijstelling van prestaties en loon

#1 , 12 sep 2014 10:56

Hallo,

Zou iemand me advies kunnen geven ivm onderstaande:

ik heb enkele weken geleden zelf ontslag genomen op mijn werk. Ik ben met een contract van onbepaalde duur in dienst van een detacheringsbureau en was tewerkgesteld bij een klant van hun. Mijn project bij de klant liep tot eind augustus, ik heb mijn ontlag bij mijn werkgeven begin augustus ingediend en mijn wettelijke opzegtermijn loopt tot 20 oktober. Ik ben overeengekomen met mijn huidige en toekomstige werkgever dat ik 1 oktober op mijn nieuw werk begin. Momenteel heeft mijn werkgever geen project meer voor mij en ben ik vrijgesteld van prestaties (naast mijn ontslagbrief die de wettelijke opzegtermijn vermeld heb ik echter nog geen ander document ondertekend). Mijn loon bestaat uit een bruto salaris + netto vergoedingen + maaltijdcheques + sociaal abonnement. Ze beweren nu echter dat ik voor de periode dat ik vrijgesteld ben van prestaties enkel recht heb op mijn bruto salaris omdat ik in mijn opzegperiode zit. Verder krijg ik ook geen eindejaarspremie meer, wat ze denk ik niet verplicht zijn aangezien ik minder dan 5 jaar voor hun werk.
Klopt het dat ik in deze situatie enkel recht heb op mijn bruto salaris en dat ze de andere vergoedingen mogen inhouden voor de periode dat ik vrijgesteld ben van prestaties?

Alvast bedankt,

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 12 sep 2014 11:15

Maaltijdcheques worden uitgekeerd per effectief gewerkte arbeidsdag - gezien u geen prestaties meer levert zijn maaltijdcheques inderdaad niet verschuldigd.
Sociaal Abonnement wordt uitgekeerd per effectief gedane verplaatsing naar het werk - gezien geen prestaties is sociaal abonnement niet verschuldigd.
Wat betreft de nettovergoeding zal u even wat meer uitleg moeten verschaffen. Indien de nettovergoeding gedane kosten in hoofde van uw werkgever betroffen, maakt u, gezien vrijstelling van prestaties, geen kosten meer en bijgevolg zullen u die niet worden uitbetaald. In dit geval is uw werkgever u enkel uw brutoloon verschuldigd.
Wat betreft eindejaarspremie moet u even de regeltjes op sectorvlak erop nalezen.

Thelma
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 sep 2014 11:42

Maaltijdcheques en sociaal abonnement had ik inderdaad niet verwacht aangezien ik geen effectieve prestaties lever.
De nettovergoedingen zijn opgesplitst:
- kantoorkost
- gsm-vergoeding
- diverse onkosten (niet te verantwoorden tegenover werkgever)
- thuiswerk

Reclame

Skoldt
Berichten: 159

#4 , 12 sep 2014 12:06

Maaltijdcheques en sociaal abonnement had ik inderdaad niet verwacht aangezien ik geen effectieve prestaties lever.
De nettovergoedingen zijn opgesplitst:
- kantoorkost
- gsm-vergoeding
- diverse onkosten (niet te verantwoorden tegenover werkgever)
- thuiswerk
Op het eerste zicht zou ik zeggen dat de nettovergoeding niet meer hoeft te worden uitbetaald omdat dit allen gemaakte kosten zijn in functie van effectieve prestaties voor uw werkgever. Echter, u moet even nagaan of de nettovergoeding die u tot op vandaag hebt gekregen wel degelijk de kosten dekt die u effectief hebt gemaakt. Is dit niet zo, dan kan mijn inziens de werkgever nog gevraagd worden de effectief gemaakte kosten terug te betalen. U zult evenwel deze kosten dienen te bewijzen ....

Thelma
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 12 sep 2014 12:24

Bedankt voor je antwoord Skoldt. Ik ga dit zeker nog nagaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”