aangifte nalatenschap

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

aangifte nalatenschap

#1 , 06 sep 2014 08:31

Mijn moeder is overleden in 2005. Mijn vader is recent overleden op 19 augustus 2014.
Bij overlijden van mijn moeder erfde vader de helft van de gezinswoning in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik. De vijf kinderen erfden elk 1/5 van de helft in blote eigendom.

Vanaf 2011 verbleef mijn vader in een rusthuis, naar het einde toe zwaar dement.

In 2013 hebben vader (die toen nog wilsbekwaam was) en de kinderen samen, met akkoord van allen, de gezinswoning verkocht.

Vader heeft zijn aandeel (de helft) van de opbrengst uitbetaald gekregen, de kinderen hebben elk hun aandeel (1/5 van de helft) uitbetaald gekregen met uitdrukkelijke goedkeuring van vader. Dit alles met notariele akte.

Die verkoop is dus gebeurd in de drie jaar die zijn overlijden voorafgaan.

Er is dus geen onroerend goed meer aan te geven voor de nalatenschap. Maar moet die verkoop toch vermeld worden vermits die heeft plaatsgehad in de drie jaar voor het overlijden of heeft dit geen belang ?
En indien dit toch moet vermeld worden in de aangifte, in welke bewoordingen ?

Ik probeer zelf de aangifte nalatenschap op te stellen zonder notaris, omdat, buiten bovenvermeld feit, de rest van de nalatenschap zeer transparant is.

Dank voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 sep 2014 15:22

Beste, ik ga u spoedig antwoorden via PB.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 06 sep 2014 22:35

Dank je.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”