Ontslagen tijdens ziekte, reden wettig?

bratislava
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslagen tijdens ziekte, reden wettig?

#1 , 01 sep 2014 22:04

Dag Allemaal,

Eerste post hier en ik hoop een klein beetje de eerste van weinig als je begrijpt wat ik bedoel. Effe de situatie schetsen;

Mijn vrouw heeft ongeveer 2 jaar geleden op 33-jarige leeftijd te horen gekregen dat ze lymfeklierkanker had, ze was toen werkzaam als bediende in een speciaalzaak met winkels in de meeste grote steden. Na 6 maand chemotherapie met complete remissie als gevolg en de daaropvolgende revalidaties en conditietrainingen kreeg ze groen licht van de oncoloog en CM-controlegeneesheer dat ze terug mocht gaan werken in een progressief stelsel. Ze had dit al mondelijk besproken met haar werkgever en winkelverantwoordelijke en dit bleek perfect mogelijk te zijn.

Vorige week, op 26-08-2014, kreeg ze haar ontslagbrief in de bus waarop stond dat ze een verbrekingsvergoeding gaat krijgen van 6 maand. Zonder waarschuwing, zonder gesprek, zonder telefoontje. Dit was de zoveelste 'klop' in die 2 jaar. Niet leuk dus. Veel rondgebeld naar Vakbond en CM voor inlichtingen en intussen ook al langsgeweest en dit blijkt dus allemaal wettig te zijn. We moesten afwachten naar de reden van ontslag die op de C4 vermeld zou staan. Vandaag (1 september 2014) zat deze dus in de bus. De reden van ontslag is "Er is geen geschikt werk voor deze persoon".

Het ontslag zelf is wettelijk, zover zijn we al, maar de reden is toch een beetje vraagstellend? Er is nooit aangepast werk gevraagd door mijn vrouw. Ze heeft zelfs niet mogen tonen dat ze het werk aankan of niet. De Werkgever gaat er hier gewoon van uit dat ze het werk niet meer aankan en gaat over tot ontslag. Tot zover de meelevende werkgever, 2 jaar lang niks van zich laten horen en dan lekker buitengooien...

Kan dit aangevochten worden bij de arbeidsrechtbank?
Hoe bekijkt de arbeidsrechtsbank dit, het gaat hier namelijk niet om een licht buikgriepje maar kanker...


Bedankt alvast...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2014 07:49

Vreemde reden idd. Is se naar de arbeidsgeneesheer moeten gaan?

bratislava
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 sep 2014 11:41

Beste,

Ze is naar de arbeidsgeneesheer van haar mutualiteit ter controle moeten gaan. Deze persoon ging akkoord met progressieve tewerkstelling. Dit was een paar weken voor dit gebeuren. Ze is niet naar arbeidsgeneesheer van haar werk moeten gaan.

Ze heeft nu juist opnieuw met haar vakbond gesproken en die spreken van een wettelijke reden. Waarschijnlijk gaan ze dit wel moeten verantwoorden bij de RVA maar daar ging zij 'geen last van hebben'

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 sep 2014 13:07

ter info: arbeidsgeneesheer van de mutualiteit bestaat niet, je bedoelt waarschijnlijk de adviserend geneesheer.

Het is een dubbeltje op z'n kant: enerzijds zegt de wetgeving rond kennelijk redelijk ontslag dat een ontslag moet gemotiveerd zijn op de geschiktheid van de werknemer (zie: http://www.lexalert.net/nl/content/cao- ... AWjBvl_slI" onclick="window.open(this.href);return false; ), langs de andere kant is een ontslag wegens ziekte geen rechtmatig ontslag.

Mij lijkt dit ontslag kennelijk onredelijk, maar er is nog geen rechtspraak om te oordelen of de rechters mij zouden volgen. Het gaat immers bij "geschiktheid van de werknemer" niet over het feit of iemand tijdelijk ziek is, maar of iemand permanent buiten strijd is. Het feit dat de werkgever stelt dat er geen geschikt werkt meer is voor die werknemer, maar de werknemer voor de ziekte wél geschikt was én er geen definitieve ongeschiktheid vastgesteld is door de arbeidsgeneesheer, betekent dat de afwezigheid van geschikt werk wettelijk te vinden zou moeten zijn in de organisatie: dat door bvb herstructurering haar functie is weggevallen.

Het kost je weinig om een aangeteknede brief te sturen naar de werkgever met de melding dat er volgens jou een kennelijk onredelijk ontslag is en meer motivatie te vragen naar de effectieve reden van ontslag: maw: waarom is er plots geen geschikt werk meer...

bratislava
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 02 sep 2014 15:44

Beste,

Bedankt voor uw info. Ik zal een aangetekend schrijven sturen met de desbetreffende vragen. Kan nooit geen kwaad zeker?

Wordt vervolgd...

bratislava
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 13 okt 2014 19:52

Beste,

Wij hebben rond 10 september een aangetekend schrijven gestuurd. Vorige week hebben wij dit terug gekregen met een grote stempel op 'niet afgehaald'. Waarschijnlijk hebben ze de naam gezien van de afzender en geweigerd hiervoor te tekenen omdat ze zulk een vraag hadden verwacht, dit is gewoon mijn veronderstelling.

Wij gaan nu nogmaals een brief sturen, om zeker te zijn dat het geen misverstand is.

Moest hij deze wel aanvaarden, is hij ((ex-)werkgever) verplicht van hierop te antwoorden? Zoja, over welke termijn spreken we dan? Zoniet, dan speelt dit eventueel later in zijn nadeel moesten er verdere stappen ondernomen worden?

bedankt alvast

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 okt 2014 20:34

wat staat er in de eerste aangetekende zending, kan je dit eens oerschrijven?

bratislava
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 14 okt 2014 10:00

Is het goed dat ik u hierover een Persoonlijk bericht stuur?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 okt 2014 10:31

yup

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”