verhuur kamer

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

verhuur kamer

#1 , 14 aug 2014 15:09

nadat mijn dochter "begeleid zelfstandig" is gaan wonen heb ik haar kamer verhuurd aan een werkend persoon die nu ook zijn domicilie op mijn adres heeft gezet.
hij huurt de kamer (ong. 16m2) voor 250 euro per maand + de kosten en maakt ook gebruik van de badkamer, keuken, garage en tuin.
dus van mijn infrastructuur...

tot daar geen probleem en ook de gemeente maakte geen problemen en stond die domicilie toe...

nu hoor ik van een vriend die in de nabijgelegen stad studentenkamers en 1 appartement verhuurt samen in één gebouw dat een kamer verhuren NIET MAG en niet wettelijk zou zijn!?
de kamer heeft geen aparte water, noch electriekmeters en na inlichtingen bij de gemeente gevraagd te hebben vertelden die me dat ik geen 2 huisnummers mag gebruiken en dus ook GEEN 2de brievenbus.

ik heb dit niet gemeld aan een huurdersbond omdat ik niet weet of dit moet of niet...
moet ik dat extra geld trouwens aangeven in mijn belastingensaangifte?

IS ER IEMAND DIE OVER DEZE MATERIE MEER WEET EN MIJ DUIDELIJKHEID KAN VERSCHAFFEN?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.
Berichten: 61

#2 , 14 aug 2014 15:55

Vraag een: Sorry daarvoor moest ik verder rechercheren...

Vraag twee... Je zal zeker jouw onroerend inkomen aan belasting moeten onderwerpen. Gaat het om onderverhuur of om jouw eigen onroerend goed?


Tiens... dit wist ik niet want dat kwam drie jaren geleden in personenbelasting nog niet aan bod:

"Fiscaal voordeel van een kamer te verhuren in je eigen huis
Een ruimte in je eigen woning verhuren heeft natuurlijk ook een fiscaal kantje. Nog een interessante meerwaarde aan kamerverhuur is dat het gedeeltelijk vrijgesteld is aan inkomstenbelasting. Deze “hospitakamers” zijn namelijk vrijgesteld tot een bedrag van 4 144 euro per jaar. Ben je van plan om een kamer te verhuren? Neem dan toch even contact op met de belastingdienst om je plannen te toetsen aan de fiscale regels en zo latere problemen te vermijden!"

http://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws ... g-631.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou doen wat ze net aanraden... bel een keer jouw belastingdienst... Niet bang zijn. Die zijn meestal heel vriendelijk en behulpzaam.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 14 aug 2014 16:10

Waarom zou die kamer apart water of een elektriciteitsmeter moeten hebben?
Hij maakt gebruik van uw badkamer, keuken etc.

Dat zou tevens betekenen dat 'samenhuizen/huis delen' wettelijk gezien niet mag???

Reclame

T.H.
Berichten: 61

#4 , 14 aug 2014 16:31

Waarom zou die kamer apart water of een elektriciteitsmeter moeten hebben?
Hij maakt gebruik van uw badkamer, keuken etc.

Dat zou tevens betekenen dat 'samenhuizen/huis delen' wettelijk gezien niet mag???

MSS... gaat het over het kamerdecreet.

TITEL II
VEILIGHEIDS- EN KWALITEITSNORMEN
HOOFDSTUK I
GEMEENSCHAPPELIJKE NORMEN VOOR KAMERS EN STUDENTENKAMERS

Art. 4. Een kamer of studentenkamer die te huur wordt gesteld of verhuurd, moet
voldoen aan de volgende elementaire kwaliteits- en veiligheidsnormen, die door de
Vlaamse Regering nader worden vastgesteld:

1° de kamer of studentenkamer heeft een minimale hoogte tussen vloer en plafond van
twee meter twintig centimeter. Het plafond mag zich in geen geval bevinden op minder
dan één meter boven het maaiveld;

2° de kamer of studentenkamer beschikt over voldoende verlichtings- en
verluchtingsmogelijkheden. De kamer of studentenkamer moet rechtstreeks licht en
buitenlucht ontvangen door ten minste één te openen verticaal venster of ten minste één
te openen dakvenster. De onderkant van het raam mag zich op ten hoogste één meter
twintig boven de vloer bevinden. De oppervlakte van alle vensters mag niet minder
bedragen dan 1 m2; [...(geschr. decr. 14 juli 1998, art. 4, I: 1 september 1998)]

3° de kamer of studentenkamer beschikt over een wastafel met stromend water,
afvoerinrichting en reukafsnijder en beschikt over [voldoende en veilige
electriciteitsinstallaties voor de verlichting van de kamer en het veilig gebruik van
elektrische toestellen; (verv. decr. 14 juli 1998, art. 4, I: 1 september 1998)]

4° de kamer of studentenkamer beschikt over voldoende en veilige verwarming of de
nodige toe- en afvoerkanalen. Als verwarmingsbronnen komen enkel in aanmerking:
centrale verwarming, elektrische toestellen en luchtdichte gastoestellen met
schoorsteen- of gevelafvoer;

5° de kamer of studentenkamer is zodanig gelegen en ingericht dat het respect voor de
individuele levenssfeer wordt gewaarborgd. De kamer of studentenkamer moet
rechtstreeks toegankelijk zijn en niet via een andere kamer of studentenkamer;

6° een kamerwoning, studenten- of studentengemeenschapshuis beschikt, per groep of
deel van een groep van zes bewoners of studenten over een w.c. met waterspoeling en
reukafsnijder;

7° iedere kamerwoning, ieder studenten- of studentengemeenschapshuis moet
beschikken over een ruimte voor het onderhoudsmateriaal.

Art. 6. Een kamer waarin geen kookmogelijkheden, noch een bad of stortbad aanwezig
zijn, heeft een oppervlakte van ten minste 12 m2 wanneer ze wordt bewoond door één
persoon. [Deze oppervlakte wordt verhoogd met 6 m2 wanneer de kamer bewoond
wordt door twee personen. De Vlaamse Regering stelt de verdere normen inzake de
vereiste minimale omvang van de kamer vast in relatie tot het aantal bewoners. (verv.
decr. 14 juli 1998, art. 5, I: 1 september 1998)]
De huurders van de in het eerste lid bedoelde kamers, beschikken in de
gemeenschappelijke ruimtes over kookmogelijkheden en een bad of een stortbad in een
door de Vlaamse Regering vast te stellen verhouding tot het aantal kamers in de
kamerwoning. De Vlaamse Regering stelt de normen vast waaraan deze voorzieningen
en de gemeenschappelijke ruimte moeten voldoen.

Art. 7. Bij gebrek aan de in artikel 6 bedoelde kookmogelijkheden en een bad of
stortbad in de gemeenschappelijke ruimtes, dienen deze voorzieningen aanwezig te zijn
in de kamer. De in artikel 6 vermelde minimale oppervlakte wordt in dit geval telkens
verhoogd met 3 m2.



@ samaiphon:

Heb je al een conformiteitsattest aangevraagd?

Art 10
§ 2. Een afschrift van het attest moet op een zichtbare plaats in de kamerwoning of
kamer of in het studenten- of studentengemeenschapshuis of studentenkamer worden
aangebracht.

Art. 11. De verhuurder vraagt het conformiteitsattest aan bij het College van
burgemeester en schepenen van de gemeente waar de kamerwoning, het studenten- of
studentengemeenschapshuis is gelegen.
Laatst gewijzigd door T.H. op 14 aug 2014 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 14 aug 2014 16:41

Kamerdecreet geld voor Vlaanderen, niet voor Brussel en Wallonie :-) Enne: dit is vooral voor verhuurders in steden die meerdere kamers en koten verhuren. Een brave mens die in zijn eigen woning één mooie kamer onderverhuurt wordt daar niet door geviseerd of geînspecteerd. De "huurder" mag de gemeenschappelijke ruimten, ook gebruiken: dus goede accomodatie. En de gemeente staat de domicilie toe. Dus er is geen probleem. Het zou iets anders zijn als je 6 poolse fruitplukkers in dat kamertje zou logeren. En inderdeed; neem ook eens contact met je belastingsdienst.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 14 aug 2014 16:45

Indien samaiphon een appartement/huis huurt dan ...
Onderverdeling van een huis ...daar zal een stedenbouwkundige vergunning voor nodig zijn.
Als in uw huurcontract niet staat dat u MAG onderverhuren bent u contractueel al in overtreding.
Gezien één woongelegenheid: woont u SAMEN met die persoon en dat wil zeggen dat DW alles wat in huis / appartement staat als zijnde gemeenschappelijk mag beschouwen met alle gevolgen van dien - Ook politie zal dat doen bij een mogelijke huiszoeking. Aan u om desnoods achteraf het tegendeel te bewijzen en via beslagrechter een revindicatie op te starten.
Wordt moeilijk bij huiszoeking op heterdaad en u vb niet aanwezig.

T.H.
Berichten: 61

#7 , 14 aug 2014 16:57

Kamerdecreet geld voor Vlaanderen, niet voor Brussel en Wallonie :-) Enne: dit is vooral voor verhuurders in steden die meerdere kamers en koten verhuren. Een brave mens die in zijn eigen woning één mooie kamer onderverhuurt wordt daar niet door geviseerd of geînspecteerd. De "huurder" mag de gemeenschappelijke ruimten, ook gebruiken: dus goede accomodatie. En de gemeente staat de domicilie toe. Dus er is geen probleem. Het zou iets anders zijn als je 6 poolse fruitplukkers in dat kamertje zou logeren. En inderdeed; neem ook eens contact met je belastingsdienst.
Sorry... van Duitse afkomst...

Wat in de wet staat geld... want anders komt de Politie...

Ik vrees dat ik nog enkele jaren nodig heb om me aan de Vlaamse slordigheid te wennen. :D

OOk naar 5 jaren ben ik nog niet echt geassimileerd, vrees ik. Of ik nu erger met de nieuwe NVA-regering krijg? :wink:

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#8 , 14 aug 2014 21:31

zoals ik in de uiteenzetting van T.H. lees ben ik dus volledig in orde.
de woning is MIJN bezit en er is dus geen sprake van onderverhuur!

de agent die is komen controleren of de huurder bij mij woont na het plaatsen van zijn domicilie is zelfs niet eens naar de kamer gaan kijken!

er is GEEN wastafel in de kamer maar de badkamer MET een de 2de wc is op een pas afstand.

vermits de huurprijs 250 euro per maand bedraagt kom ik slechts op een extra 3000 euro jaarinkomen.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 14 aug 2014 21:38

Kan perfect maar bij gemeente staan jullie gedomicilieerd op één adres met de gevolgen die ik heb beschreven.... maar dat wil niet zeggen dat dat enig probleem zou zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 aug 2014 18:46

zoals ik in de uiteenzetting van T.H. lees ben ik dus volledig in orde.
de woning is MIJN bezit en er is dus geen sprake van onderverhuur!
het is niet omdat u uw eigen woning bezit, dat u volledig in orde bent. De problemen zoals Franciscus beschreef, tellen nog altijd (behalve dat van de contractuele fout natuurlijk)

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#11 , 16 aug 2014 01:18

LEG DAT DAN EENS BETER UIT!
contractuele fout?

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#12 , 16 aug 2014 01:23

Kamerdecreet geld voor Vlaanderen, niet voor Brussel en Wallonie :-) Enne: dit is vooral voor verhuurders in steden die meerdere kamers en koten verhuren. Een brave mens die in zijn eigen woning één mooie kamer onderverhuurt wordt daar niet door geviseerd of geînspecteerd. De "huurder" mag de gemeenschappelijke ruimten, ook gebruiken: dus goede accomodatie. En de gemeente staat de domicilie toe. Dus er is geen probleem. Het zou iets anders zijn als je 6 poolse fruitplukkers in dat kamertje zou logeren. En inderdeed; neem ook eens contact met je belastingsdienst.

als ik dit goed begrijp dan is er toch geen reden tot bezorgdheid veronderstel ik...en ik woon in Vlaanderen!

T.H.
Berichten: 61

#13 , 17 aug 2014 14:14

LEG DAT DAN EENS BETER UIT!
contractuele fout?
Stel je was huurder van een woning die u contractueel niet mocht onderverhuren en u verhuurt die toch onder - dan begaat u een contractuele fout met allerlei potentiële negatieve volgen.

Dit vraagstuk kunnen wij negeren want u bent eigenaar van de woning.



Als ik het goed begrijp is de correcte weg dat u contact met de gemeente opneemt en u zich volgens het kamerdekreet een conformiteitsattest laat geven (indien uw kamer volledig in orde is met de wetgeving die ik eerder hier heb gepost. Dit Attest hangt u goed zichtbaar in een hoek van de kamer dan bent u totaal in orde.

Andere personen in dit forum zijn van mening geen conformiteitsattest aan te vragen want daarmij maakt u natuurlijk mensen attent op die situatie die daarvan niet op de hoogte waren. En niemand in dit Forum kan u garanderen dat uw Kamer echt in Orde is want noch hebben wij de kamer gezien (en kunnen dus niet zomaar zeggen dat alle voorzieningen in orde zijn) noch hebben wij hier echte bouwexperts en bovendien weten wie nog niet eens in welk gemeente u zit... want er zijn gemeenten die aanvullende kwaliteitsnormen hebben. Dat is expliziet voorzien in de wet.

En indien u in een gemeente zit waar kamerverhuur geen groot issue is... Zijn sommige hier van mening dat u indien u die kamer niet gaat aangeven nooit gaat worden gecontrolleerd en zolang uw huurder zich stillekes houdt er ook nooit en conformiteitsattest gaat nodig zijn.

Ik denk zo kan men het tot nu samenvatten.


EDIT: Er is nog een aspect in dit verhaal... Indien u een conformiteitsattest aanvraagt maakt u de gemeente natuurlijk ook attent erop dat u een kamer verhuurt.

Op het verhuur van kamers en studentenkamers staan in vele steden en gemeenten gemeentebelastingen. Van sommige types gemeentebelasting op het ver/huren van kamers en studentenkamers werd de geldigheid betwist... dat uitteleggen zou waarschijnlijk elk verstaanbaar antwoord terboven gaan. Weet alleen dat als er in het gemeentereglement een belasting op kamers staat en u de verhuurde kamer niet aangeeft u u waarschijnlijk schuldig maakt aan belastingsontduiking.

In total... Ik kom oorspronkelijk uit de oostkantons met een andere mentaliteit dan de Vlamingen. De Duitstalige gemeenschap is zo klein en efficiënt dat regels zeker een keer binnen de xy jaren een keer controlleerd worden en je dan zeker op een moment op de neus valt. Ik kan geen oordeel uitspreken hoe slordig de controles juist in uw gemeente gedaan worden.

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#14 , 18 aug 2014 16:31

BRAVO!!!
dat is nu eens een goede omstandige uitleg!

ik heb er echter alle vertrouwen in dat alles ok is omdat:

1) de huurder wel degelijk zijn domicilie aangevraagd heeft bij de politie

2) dat de wijkagent ZELFS NIET OP DE KAMER IS GAAN KIJKEN bij bezoek aan mijn woning!!!

als er een haar in de boter was dan had hij toch alle mogelijkheden voor afkeuring uitgeput om IETS te vinden!?

ik woon net buiten Leuven, de studentenstad bij uitstek, en daar zijn ze inderdaad VEEL strenger en sturen ze zelfs de brandweer voor een veiligheidscontrole wat hier DUS NIET GEBEURD IS!

ik heb er alle vertrouwen in omdat deze huurder reeds de 3de in de rij is en ik voordien NOOIT problemen heb gehad.

nogmaals hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.

op mijn bijna 67ste kan ik die extra huur goed gebruiken ter aanvulling van mijn beperkt pensioentje van 1.250 euro per maand.

werkstudent
Berichten: 52

#15 , 19 aug 2014 09:40

BRAVO!!!
dat is nu eens een goede omstandige uitleg!

ik heb er echter alle vertrouwen in dat alles ok is omdat:

1) de huurder wel degelijk zijn domicilie aangevraagd heeft bij de politie

2) dat de wijkagent ZELFS NIET OP DE KAMER IS GAAN KIJKEN bij bezoek aan mijn woning!!!

als er een haar in de boter was dan had hij toch alle mogelijkheden voor afkeuring uitgeput om IETS te vinden!?

ik woon net buiten Leuven, de studentenstad bij uitstek, en daar zijn ze inderdaad VEEL strenger en sturen ze zelfs de brandweer voor een veiligheidscontrole wat hier DUS NIET GEBEURD IS!

ik heb er alle vertrouwen in omdat deze huurder reeds de 3de in de rij is en ik voordien NOOIT problemen heb gehad.

nogmaals hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.

op mijn bijna 67ste kan ik die extra huur goed gebruiken ter aanvulling van mijn beperkt pensioentje van 1.250 euro per maand.
Wees u wel bewust van de andere angel die hier aangehaald is, en die u lijkt te negeren: indien uw huurder schulden heeft, kan men de gehele inboedel van het huis aanslaan omdat u beiden op eenzelfde adres woont en dus een "gemeenschappelijke" woning betrekt. Dat wil dus zeggen dat uw spullen mee opgeschreven en in beslag genomen kunnen worden om de schulden van uw huurder af te betalen. U kan achteraf trachten uw spullen terug op te eisen, maar daarvoor zijn aankoopbewijzen nodig.
Tweede aangehaalde angel: indien uw huurder een huiszoeking krijgt, zal ook die over de gehele woning gaan.

Terug naar “Huren”