Hoeveel gaan onze 3 kinderen betalen! of kan ik nog verkopen

Opari63
Topic Starter
Berichten: 4

Hoeveel gaan onze 3 kinderen betalen! of kan ik nog verkopen

#1 , 10 aug 2014 22:08

Beste forumhelpers
**ik hoop dat ik dit in de juiste topic plaats**

ik 64 jaar gehuwd zonder huwelijkscontract, hebben 3 kinderen 18+ en ik ben kankerpatiënt,

Gezien mijn gezondheidstoestand heb ik "bij groot geluk" nog 3 tal jaar te leven, ik zit nu reeds tijdje te piekeren wat er met onze eigendom zal gebeuren als ik kom te overlijden.

wij hebben een eigendom(woning), kortelings door erkend schatter geraamd op 535.000euro, eigendom is gelegen in Vlaanderen

Heb al via de Simulator successierechten een berekening gemaakt maar ben niet zeker of ik het juist doe!!
Mijn vraag is:
Hoeveel gaat elk kind en mijn echtgenote aan successierechten betalen (ik krijg via de simulator om en bij de 24.000euro)
indien dit bedrag juist mocht zijn en de kinderen(of 1 van) kunnen deze som niet betalen wat gebeurt er dan met de eigendom, kan deze verplicht verkocht worden?

Gezien ik "maar" 3 tal jaar meer heb op deze aardbol zou het dan voordeliger zijn mochten we nu de eigendom verkopen of heeft dit geen zin als ik binnen de 3jaar na de verkoop kom te overlijden (betalen de kinderen dan alsnog successierechten)

Mocht er hier iemand(of meerdere) zijn die mij hiermee verder kan helpen , (voor mij niet zo evident naar notaris te gaan voor deze info)
Alvast veel dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 aug 2014 22:38

Beste Opari, ik weet niet waar u dat bedrag gehaald heeft maar u zit er ver naast.
Mag ik u eerst veel sterkte toewensen met uw ziekte. Hopelijk duren die 3 jaar iets langer.
Om een juist idee te geven , zou ik willen weten hoe oud uw echtgenote is. Ik heb berekend dat zij 64 is.
Om te beginnen : als het huis van u beiden is , heeft ieder de helft , wat betekent een waarde van 267.500 € per echtgenoot. Slechts het deel van de overleden partner komt in de erfenis.
De langstlevende erft het vruchtgebruik. Voor iemand van 64 jaar is dat 38 % ( van 267500)= 101.650 €. Zij moet daar niets op betalen.
De rest ( 267500 - 101650 =) 165.850 wordt verdeeld over de 3 kinderen. Dwz. 55.300 € per kind. Daarop betalen zij 1.980 € aan successierechten. In totaal dus 5.940 €.
Het huis verkopen heeft nu geen zin , want de tarieven voor geld zijn hetzelfde. En dat bedrag zal misschien moeten aanwezig zijn dus men moet betalen.

Indien er geld aanwezig is in de erfenis, wordt dat eerst aangewend om de SSR te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Opari63
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 aug 2014 00:01

Bedankt heer Wanton,

ik had gewoon het volledig bedrag van de eigendom ingegeven en dan was het te betalen resultaat rond de 96.000euro dit had ik gedeeld door 4, (3 kinderen +echtgenoot)
Daarom dacht ik dat het misschien beter zou zijn de eigendom te verkopen en .......Geld kon ik opdoen :-) daarom ook mijn vraag "wat als ik binnen de 3jaar kom te overlijden

En ja hoop doet leven maar er zijn soms onverwachte zaken die je "gratis" krijgt toebedeeld zoals bv. kankerbeestjes, en zij bepalen dan hoelang je nog mag rondlopen op deze aardbol hé, ik bezie de zaak wel positief en neem wat er te nemen is.

En je leeftijdsberekening van mijn echtgenote heb je ook perfect gedaan ;-) en ja, het huis is van beide.

Door uw duidelijke uiteenzetting van de te betalen successierechten heb ik nu niet meer de behoefte tot verkoop.
Ik zal dus rekening houden dat het SSR bedrag ook nog ergens op een rekening staat om dit te betalen, de rest ligt onder mijn matras gezien geld op de bank zetten nu meer kost dan opbrengt! :-)

Nogmaals dank voor de snelle en duidelijke uitleg
Groeten
Rigo (opari)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 aug 2014 12:22

Hallo Rigo,
ik voel dat u ondanks de situatie , hoe zou ik zeggen , de nodige levensvreugde kan opbrengen.
In uw antwoord staat wel iets dat ik niet graag lees : ' geld onder de matras'. Dat raad ik u af. Een relatief klein bedrag , tot daar. Maar op die manier creëer je zwart geld voor uw nabestaanden, waar ze de nodige problemen kunnen krijgen. Ik laat me niet kennen voor de 3 % aan successierechten die er te betalen zijn. En soms kan je je geld niet 'opdoen'. Als je , binnen de drie jaar voor het overlijden , een bepaald bedrag hebt ontvangen uit verzekering, verkoop of erfenis , moet dat aanwezig zijn bij het overlijden. In die zin dat er altijd successierechten moeten op betaald worden, tenzij het verantwoord werd uitgegeven. Je kan wel de kinderen een som geven en hopen dat je 3 jaar overbrugt- of 3 % schenkingsrechten betalen. Gezien jullie gezinssamenstelling mag er, behalve het huis, nog 400.000 € aan roerend goed zijn vooraleer meer dan 3 % aan SSR moet betaald worden. Dus laat alles zijn normale gang gaan!
Het kan allemaal wat cru klinken maar ik wil u geen fabeltjes wijs maken en stellen zoals het is!

Groeten
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Opari63
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 11 aug 2014 13:46

goede namiddag Wanton

Als ik het dus goed begrijp kunnen we spaarcenten beter op de bank laten, want 400.000 zullen we niet nalaten!, moet er dan geen verantwoording voor de redelijk grote sommen die we nu verbruiken aan reizen enzo, kunnen voorgelegd worden of aanzien ze die afgehaalde bedragen dan niet als "verdacht".

als leek zijn die regels allemaal niet zo evident en duidelijk te begrijpen :-) en dit stelt ons dikwijls voor verrassingen waar we geen rekening mee houden, zoals bv. onze eigendom bestaat uit 2 woonst, 1 van de kinderen dacht paar jaar geleden 1 deel daarvan te kopen, doch toen we hiervoor bij de Notaris om inlichtingen gingen vragen bleek dit niet zo evident omdat men dit zou kunnen aanzien als ontduiking van successierechten en dus moeten de andere kinderen uitgekocht worden en moeten successierechten betaald worden (als ik het goed heb begrepen)
Dus een mens denkt te kunnen doen met zijn eigendom wat hij wil maar blijkbaar willen ze in Brussel ook van het potje mee profiteren.
Indien we het gedeelte van(of volledig) de eigendom aan vreemden(niet erfgenamen) verkopen is er geen probleem van zogezegd willen ontduiken van successie? als ik het dan goed begrijp worden eigen kinderen benadeeld en aanzien als fraudeurs.
Ben mij nu aan het verdiepen in "verkoop op lijfrente aan eigen kind" maar ja als leek is dit ook niet altijd begrijpbaar. (geen van de kinderen heeft financieel de mogelijkheid de eigendom in zijn geheel te kopen bij overlijden van ons beiden)

en ja ik blijf positief hoor, ik heb wel de voorziene planning van genieten "van mijn oude dag" grondig aangepast, de medische wereld kan ook geen wonderen doen maar ze doen wel hun best, er is dus weinig keuze en volgens mij is daarvan "het lot aanvaarden" en de resterende tijd naar je mogelijkheden invullen de beste :-)

Dank voor je duidelijke uitleg
Groeten

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 11 aug 2014 15:24

Opgelet , lijfrente aan eigen kind is iets dat met argusogen wordt bekeken door de Registratie. Is ook niet aan te raden want dit is blijkbaar nog meer verdacht dan een verkoop. En zeker al ingewikkelder.
Misschien heeft de notaris ook volgende mogelijkheid uitgelegd. Eén van de kinderen wil een deel van het huis kopen. De ouders schenken dat huis aan de drie kinderen, zodanig dat elk kind 1/6 van elke ouder ontvangt. Bij een waarde van 240.000 € gebeuren er ahw. 6 schenkingen van 40.000 €. De schenkingsrechten zijn dan heel beperkt. Het kind koopt daarna zijn broer(s) en/of zus(sen) uit. Momenteel is dat aan 2.5 % aan registratierechten , binnenkort aan 1 %. Tegen dergelijke werkwijze kan weinig of niets ingebracht worden. Eventueel doet dat kind inbreng van dat huis in de gemeenschap.

schenkingsrechten OG
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Opari63
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 11 aug 2014 18:47

Hoi Wanton,
Dat ze het als verdacht kunnen aanzien had ik reeds gelezen en zeker als geweten is dat 1 of beide van de ouders beperkte levensverwachtingen heeft, mijn echtgenote zou graag hebben dat de eigendom in de familie blijft en gezien 1 van de kinderen daar wel interesse voor heeft zijn we de verschillende mogelijkheden aan het uitzoeken(het geheel inkopen kunnen ze voorlopig financieel niet aan en zitten we trouwens ook weer met verdenking van successie ontduiking)

en nee de notaris was hier indertijd niet over schenking begonnen.
Hij had wel aangehaald dat er mogelijkheid was dat, indien onze dochter en partner "tijdelijk" uit elkaar zouden gaan(niet samenwonen) hij dan wel de woning zou kunnen kopen(is dan aanzien als een niet erfgenaam of betrokken partij) maar, probleem dat zich dan kan stellen is.... stel dat het ooit misloop tussen dochter en partner dat de dochter dan geen enkel recht heeft op haar deel van de eigendom en de partner kan doen wat hij wil, gezien deze dan alleen eigenaar is, probleem 2 was, gezien hij bij zijn ex 2 kinderen heeft en er gebeurt iets met hem dat dan die kinderen erfgenaam worden in 1ste rang) (als ik alles goed heb begrepen natuurlijk),

Doch, in deze constructie krijgen wij de volledige verkoopsom en moeten de kinderen niet uitgekocht worden en zijn er geen successierechten, in dergelijk geval kunnen we wel zicht houden op "stomme" uitgaven en geld "schenken" al naar gelang het echt nodig zou zijn

Schenken woning:
En in dit geval hebben we ook geen eigen inkomsten van de woning, en ook geen zeg over de verkregen bedragen aan de uitgekochte kinderen, stel dat zij het verkregen bedrag beginnen te verbrassen!! dit zou ons dan wel eens zuur kunnen opbreken toch?
We willen wel een schenking doen maar niet om die zuurverdiende centen te zien verbrassen natuurlijk, en zodra ze zijn uitgekocht kunnen we op ongeoorloofde uitgaven geen beperkingen stellen?
We willen hiermee niet zeggen dat ze dit zullen doen maar geld kan met mensen soms rare dingen doen hé, heb dit trouwens met 1 van mijn eigen broers meegemaakt bij het erven van onze ouders, het geld kon bij hem niet op maar zit nu wel met leefloon? hier zijn wel de beide ouders overleden en zien het niet meer.

Wat bedoel je met die "Eventueel doet dat kind inbreng van dat huis in de gemeenschap"

Groeten
Rigo

Terug naar “Successie- & Registratierechten”