tweede huis kopen

johndoe9
Topic Starter
Berichten: 4

tweede huis kopen

#1 , 02 mei 2014 11:34

Ik zit in volgende situatie: Ik ga een huis kopen met mijn vriendin, zij heeft al een woning (en gaat deze verhuren) en ik ben eigenaar van een deel van woning via een schenking. Ik gebruik het huis niet en woon bij mijn vriendin. Het huis dat we samen kopen is klein beschrijf, zij heeft geen recht hierop (omdat zij al een woning heeft), heb ik recht op klein beschrijf?

Hoe moet dit aangegeven worden bij de aankoop van onze nieuwe woning? Moet het expliciet aangegeven worden (in de compromis) dat ik eigenaar ben van (een deel) van een woning via schenking of gebeurd dit automatisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mei 2014 12:40

Als jij al eigenaar bent van een deel van een woning, heb je geen recht meer op klein beschrijf.
In het compromis moet hierover niets vermeld worden. De notaris zal de rekening wel maken, samen met onze vrienden van de fiscus.

johndoe9
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 mei 2014 14:53

Bedankt!

Reclame

sibi
Berichten: 37

#4 , 07 aug 2014 16:56

Uhm, is je akte al verleden ?
mava105 heeft je fout advies gegeven hoor.

Cfr. Art 54:
Zij (de voorziene verlaging van de registratierechten) is evenmin van toepassing, zo de verkrijger of zijn echtgenoot de algeheelheid of een onverdeeld deel, in volle of blote eigendom, bezit van één of meer onroerende goederen, waarvan het kadastraal inkomen voor de geheelheid of het onverdeeld deel, met dit van het verkregen onroerend goed, meer bedraagt dan het krachtens het vorig artikel vast te stellen maximum.

Jij kon/kan mogelijk recht hebben op klein beschrijf.
't Hangt af van 't KI van de woning waarvan je gedeeltelijk eigenaar bent, en ook van de grootte van 't onverdeeld deel waarvan je eigenaar bent.

P.S.
Neem dit eens door. Is geen ingewikkelde lectuur.
http://fin.vlaanderen.be/nlapps/data/do ... echten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Successie- & Registratierechten”