feestdagen niet uitbetaald als uitzendkracht?

Mie34
Topic Starter
Berichten: 13

feestdagen niet uitbetaald als uitzendkracht?

#1 , 05 aug 2014 19:54

Ik werk op basis van interimweekcontracten.

De belgische feestdag van 21/7 werd niet uitbetaald.
Ik was op dat moment gestart met mijn 3e week als uitzendkracht (deze tijdelijke opdracht sloot meteen aan op een vast contract dat ik 3 jaar had bij een andere werkgever).

Het interimkantoor beweert dat ik niet voldoende anciënniteit had/heb om de feestdag uitbetaald te krijgen?
Kan dit?

Online vond ik terug dat de rechten ivm feestdagen idem zijn aan mensen met een vast contract?

http://www.rechtenuitzendkracht.be/nl-B ... f-niet/13/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 05 aug 2014 20:58

Je hebt sowieso recht op betaalde feestdagen gedurende je contract, onafgezien van hoelang je al bij dat interim kantoor werkt.

Let op, indien je minder dan 15 dagen hebt gewerkt voor het uitzendkantoor, heb je geen recht op betaalde feestdagen voor of na je contract.

Dus wat de minder correcte uitzendkantoren (spijtig genoeg zijn er dat velen) doen is wanneer de feestdag op een maandag of een vrijdag valt, is je contract laten eindigen net vóór de feestdag, of het laten ingaan op de dag na de feestdag (zoals in het geval van 21 juli dat op een maandag viel).

Dus kijk eens goed naar je contract van week 30 (waarin 21 juli viel) en check of ze je een contract startend vanaf 21 of 22 juli hebben gegeven.

Indien vanaf 22 juli, gaan ze eigenlijk in de fout, dan kan je best naar je vakbond gaan (één van de zaken waar ze wel goed voor zijn).

Lees alvast deze pagina:

http://www.acv-online.be/Sociale_wetgev ... tdagen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral onder betaalde feestdagen en het groene kadertje waar men het over de bedenkelijke praktijken van de interimkantoren aanhaalt!

Mie34
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 06 aug 2014 07:17

Bedankt!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2014 10:35

Ik werk op basis van interimweekcontracten.

De belgische feestdag van 21/7 werd niet uitbetaald.
Ik was op dat moment gestart met mijn 3e week als uitzendkracht (deze tijdelijke opdracht sloot meteen aan op een vast contract dat ik 3 jaar had bij een andere werkgever).

Het interimkantoor beweert dat ik niet voldoende anciënniteit had/heb om de feestdag uitbetaald te krijgen?
Kan dit?

Online vond ik terug dat de rechten ivm feestdagen idem zijn aan mensen met een vast contract?

http://www.rechtenuitzendkracht.be/nl-B ... f-niet/13/" onclick="window.open(this.href);return false;
hier zegt u dit
Ik heb nu 11 dagen gepresteerd, verspreid over 4,5 week
de data's van de contracten en de data einde arbeidsovereenkomst van vorige werkgever, de feestdag binnen de 30 dagen na einde arbeidsovereenkomst kan ook nog voor vorige werkgever zijn

zie wet van 18/4/1974
art 14 ; 2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

VDG2
Berichten: 785

#5 , 06 aug 2014 12:12

zie wet van 18/4/1974
art 14 ; 2° het loon voor de feestdagen die vallen in de periode van dertig dagen die volgt op het einde van de arbeidsovereenkomst of van de verrichting van de arbeid, voor zover de werknemer, zonder onderbreking die aan hem is toe te schrijven, gedurende een periode van meer dan één maand in dienst van de onderneming is gebleven.
Niet correct gezien er al een nieuwe werkgever is. Zie het laatste lid van datzelfde artikel:

De verplichting tot betaling van het loon houdt in elk geval op zodra de werknemer begint te arbeiden voor een nieuwe werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”