Tewerkgesteld als schijnzelfstandige?

pvandep
Topic Starter
Berichten: 12

Tewerkgesteld als schijnzelfstandige?

#1 , 03 aug 2014 17:20

Graag zou ik wat meer informatie willen innen over het statuut schijnzelfstandige en de gevolgen hiervan.

De reden hiervan is dat mijn vriendin sinds een 6tal maand aan de slag is in een kindercreche, met een statuut zelfstandige. Echter krijgt ze wekelijks een uur rooster opgelegd en krijgt ze een vast uurloon van amper 8.25EUR, sociale bijdragen dienen zelf betaald te worden, wat komt op een 680EUR per kwartaal. Zo houd ze dus maar een kleine 1000EUR over als ze de eind rekening maakt, dit als een full time +38 uur.
Bij ziekte of verlof wordt ze niet betaald. Is dit allemaal wettelijk? Tijdens haar sollicitatie had ze dit aan haar bazin gevraagd, alles zou wettelijk in orde zijn..
Kan ik iets aankaarten of is hier geen beginnen aan?

Ze doet het werk zeer graag en heeft toffe collega`s daarom wil ze niet van werk veranderen. Het is al moeilijk om in die sector werk te vinden.


Graag wat raad.

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2014 17:48

Stap om te beginnen naar een vakbond, in deze sector word schijnzelfstandigheid zeer veel toegepast.

Ik begrijp dat ze toffe collega's heeft maar daar koop je geen brood mee.

Als het je gerust kan stellen voor haar zal er geen sancties zijn, maar wel voor haar werkgever die normaal alles zal moeten regulariseren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 aug 2014 22:37

kan ik enkel bevestigen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2014 10:11

Een kleine €1000 per maand netto overhouden bij een fulltime job lijkt me ook niet echt gezond. Volgens mij zit je dan al zwaar onder het minimumloon. Was je vriendin al zelfstandige, of heeft ze dit statuut aangenomen toen ze begon te werken in die creche?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pvandep
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 04 aug 2014 14:08

Ze heeft haar stage plaats gehad en recht na school daar begonnen onder het statuut zelfstandige.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2014 16:06

Zie antwoord denlowie, zou ik dan zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”