registratierechten - abattement: vordering na 6 jaar!!!

moroder
Topic Starter
Berichten: 2

registratierechten - abattement: vordering na 6 jaar!!!

#1 , 03 aug 2014 23:34

Ik heb enkele vragen omtrent mijn situatie:

Op 15/09/2005 kopen wij een oude woning.
Zij moest totaal worden gerenoveerd. Hiertoe hadden wij, als jong koppel, niet onmiddellijk de financiën. Uiteindelijk domicliëren wij de woning op 22/07/2008.

Op 14/07/2014 krijgen wij schrijven van FOD financiën met onderstaande inhoud:
"...In deze akte werd ingevolge toepassing van het abattement de heffingsgrondslag verminderd met 12.500 €.
Om deze vermindering te behouden moet de koper binnen 2 jaar na aankoop zijn hoofdverblijfplaats vestigen in het nieuw aangekochte goed.Bij controle is gebleken dat u ingeschreven bent op het adres van aankoop sinds 22/07/2008.
Bijgevolg dient u 625 € aanvullende rechten alsmede een boete van 312,50 € te betalen, zijnde een totaal van 937,50 €.
Aan de voorwaarden tot behoud van klein beschrijf hebt u wel voldaan. ..."

Vragen:
- komen wij in aanmerking voor een beroepsprocedure? (6 jaar na datum is wel heel erg lang en getuigt allesbehalve van goed bestuur lijkt me)
- in heel de verkoopsakte wordt met geen woord gerept over een termijn van 2 jaar (wel die van 3 jaar)
- de vermelding van "vermindering 12.500 €" is verwarrend en verontrustend voor ons, en ook al vermeld men dat we hebben voldaan aan klein beschrijf..kan men deze som alsnog vorderen van ons?
- staat men toe in schijven af te betalen? Want met 15 € de maand zijn we er ook op zo'n 6 jaar van af, als dat dan toch hun gehanteerde termijn is

Ik hoor graag alle reacties hieromtrent, waarvoor dank alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 aug 2014 00:01

De verjaringstermijn is tien jaar (art. 214, 3°, Wetboek Registratierechten).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 aug 2014 11:39

U heeft indertijd vermindering gekregen op de registratierechten : 5 % op 12.500 € = 625 €. Die heeft men nu teruggevorderd omdat u meer dan 2 jaar na datum pas in de woning zijt gedomiciliëerd. Die 12.500 € is het abattement ( =vermindering van belastbaar bedrag) en moet je niet betalen.
U kan proberen een bezwaar in te dienen door te wijzen op de werken die u hebt uitgevoerd en die (te) lang hebben geduurd.
Een gesprek met de Ontvanger van Registratie kan hierbij al een hulp zijn. Al was het maar om de boete weg te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

WVC
Berichten: 1

#4 , 06 jan 2015 12:22

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, met dat verschil dat wij nog binnen de termijn van 2 jaar zitten.
Alleen is het mij nog niet duidelijk vanaf welke datum de termijn van 2 jaar begint te lopen.
Is dit vanaf het verlijden van de akte of vanaf de dag dat de compromis getekend is?
Op zich is dit maar 2 maand verschil, maar voor ons is dit het verschil tussen een bewoonbaar/onbewoonbaar huis.

Alvast bedankt!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 06 jan 2015 12:24

Tegenover derden geldt enkel de datum van de akte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”