Ontslagen als arbeider in nieuwe wetgeving

Ilse_VDB
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslagen als arbeider in nieuwe wetgeving

#1 , 27 jul 2014 01:23

Beste,

Ik ben op 9 april dit jaar ontslaan. Ik werkte in een arbeidersstatuut sinds 6 november 2013. Ik kreeg 1 week opzegveroeding, en dat was het...
Aangezien de wetgeving veranderd is op 1 januari, ben ik hiervoor naar de vakbond gestapt en zij gaven mij gelijk, het moet 5 weken zijn omwille van die nieuwe wetgeving.

Zogezegd zo gedaan, vakbond heeft brieven gestuurd naar mijn vorige werkgever met daarin dat ze mijn 5 weken moeten uitbetalen. Mijn werkgever weigerde dit en de vakbond ging dit voorleggen aan de juridische dienst (om te kijken of ze hiervoor een rechtszaak kunnen opstarten).

Heb lange tijd niets meer gehoord van de vakbond hierover en ineens sturen ze een mail 'out of the blue' dat het dossier gesloten wordt aangezien ze de mening van de werkgever volgen en er dus slechts 1 week wordt uitbetaald.

Dit kan toch niet zomaar? Snap er niets van... Moet ik nu zelf naar een advocaat stappen terwijl ik al zolang lidgeld betaal?

Bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2014 07:09

wat was de reden van ontslag? Heb je de motivatie van de vakbond?

Ilse_VDB
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 27 jul 2014 09:59

Op mijn C4 stond: 'teveel gewettigd afwezig, waardoor onregelmatigheden in de planning'

Weird, ik weet het, maar dat komt dus door mijn studie ik nog volg en regelmatig verlof nam om te kunnen studeren.

Reclame

Dizzy_
Berichten: 8

#4 , 27 jul 2014 17:13

Was er nog een proef opgenomen in je arbeidsovereenkomst?
Dat was namelijk nog mogelijk als overeenkomst voor 2014 werd gesloten, dan klopt opzeg van één week wel.
Wel gek dat de vakbond niet even duidelijk maakt waarom zij zo plots akkoord gaan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 jul 2014 22:20

proef voor arbeiders is max 14 dagen, kan dus al lang niet meer.

Wat is de motivatie van de vakbond? Op zich is de reden van de C4 een reden die zelfs aanvaardbaar is voor een kennelijk onredelijk ontslag, gezien verlof in onderling akkoord dient genomen te worden. Heb je de opzegtermijn correct gepresteerd? Wat staat in de opzegbrief qua opzegtermijn?

Ilse_VDB
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 29 jul 2014 20:33

Opzegtermijn had ik niet, aangezien het ontslag met onmiddellijke ingang was, dus moest mijn opzegtermijn niet doen, ze betaalden gewoon uit

Motivatie van de vakbond heb ik nog steeds niet gekregen, maar ze hebben mij in de rapte iets gezegd over mijn arbeidsreglement, dat er daarin staat dat het slechts 1 week was. Maar arbeidsreglement geldt toch niet t.o.v. de wet?

Is inderdaad geen aanvaardbare reden, vond ik ook, maar vakbond volgde opnieuw de mening van de WG, dat ik inderdaad veel verlof heb genomen voor mijn studie (mét educatief verlof trouwens...)

Weet niet goed wat doen nu, zelf naar een advocaat stappen..?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 jul 2014 08:28

zeker dat je geen bediende was?

Wanneer heb je je educatief verlof genomen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”