Wonen in 'tuinhuis' en bijbouw, oud huis 'ongebruikt'.

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

Wonen in 'tuinhuis' en bijbouw, oud huis 'ongebruikt'.

#1 , 26 jul 2014 05:44

Besten,

Ik zal beginnen met hoe ik bij dit idee terecht kwam.
Ik ben al even op zoek naar een wat goedkopere manier om een eigen stek te kunnen kopen. Het huurhuis waar ik nu woon dreigt te verdwijnen. Maar als alleenstaande met een doorsnee loontje blijkt het niet zo simpel een huisje met tuin te bemachtigen.
Het moet niet groot zijn, graag ecologisch en met wat beloop voor m'n honden en andere beestjes.

Een eerste idee was een chalet kopen en verbouwen, of op recreatiegrond een klein maar ecologisch huisje te bouwen. Maar het blijkt illegaal te zijn om daar een vaste verblijfplaats van te maken.
Verder het ik gezocht naar wat afgelegen bouwgrond op goedkopere plaatsen. Maar zelfs tot bij de Walen blijkt dit vaak onbetaalbaar, om dan maar te zwijgen van de kostprijs van een huis (en de drempel om zo'n onderneming volledig zelfstandig aan te pakken).

Nu heb ik al enkele bouwvallige huisjes gevonden op een relatief groot perceel grond.
Maar die huisjes zijn zo van net na de oorlog en intussen bouwvallig als wat (wel charmant!).

Ik weet ook dat er, onder bepaalde voorwaarden, 40m2 tuinhuis en 40m2 mag gebouwd worden zonder vergunning.

Kan ik zo'n stuk grond kopen met volgend doel; Het huis laten staan en gebruiken als bijvoorbeeld atelier.
Een volledig geïsoleerd, stenen 'tuinhuisje' bouwen op een paar meter van het huis.
Compleet met voorzieningen, houtpelletkachel,...
Om daar dan in te wonen.

Eventueel nog wat verder gaan en de carport, die wat hoger mag gebouwd worden zonder vergunning, net boven het 'tuinhuisje' laten komen en er een soort van veranda-woonkamer van maken.

Of gewoon het huis uitbreiden met een degelijke, naar hedendaagse normen gebouwde, bijbouw, die dan zal dienen als huis.

Dit alles zonder de wet te overtreden?

Ik veronderstel dat het toegestaan is in je tuinhuis te slapen, mocht men dit willen.
Maar misschien ben ik bij aankoop van zo'n huis verplicht het te verbouwen naar bepaalde normen.

Ik zou het huidige huisje natuurlijk niet laten verkommeren.
Misschien wordt er kamer na kamer toch verbouwd.

Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken.
Alvast bedankt voor wat raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jul 2014 11:30

Ik denk dat je met hoofd hoog in de wolken leeft. Er zijn nl in ons land wetten en bouwvoorschriften, verkaveling voorschriften enz... die moeten worden nagevolgd. Tevens zou je uw domicilie moeten nemen wil je niet aan domiciliefraude doen. Informeer u terdege bij de gemeente waar de panden gelegen zijn, want de voorwaarden kunnen verschillen van straat tot straat.

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 26 jul 2014 14:47

't Is maar hoe je het bekijkt. Ik probeer gewoon inventief te zijn.
In andere landen is er veel meer mogelijk en toegestaan: container- en silowoningen, leemhuisjes, houten huisjes, stacaravans, ... In Belgie ben je bijna verplicht om een stenen blok van een paar 100000 euro neer te zetten.
Maar in dat doorsnee plaatje kan ik me niet vinden. En wil ik wat natuurlijker gaan wonen spreken we van bouwgronden van soms een half miljoen euro.

Ik kan gedomicilieerd worden op de plaats waar ik zou wonen. Het is namelijk gewoon bouwgrond en er staat al een huis op waar tot voor kort iemand heeft gewoond. Echter, om dat huis te verbouwen naar hedendaagse normen is de kostprijs zowat een nieuw huis. Bij een nieuw huis zit je met een minimum oppervlakte die ik absoluut niet nodig heb om te leven.
Ik heb gewoon een paar vierkante meter nodig, en wil daar mijn voetafdruk zo klein mogelijk houden.

Ik mag bijbouwen, ik mag een tuinhuis plaatsen.
De vraag is of ik dat tuinhuis mag bouwen, geïsoleerd en voorzien zoals een huisje, en ook daar in mag wonen.
Of is er een wet die concreet zegt dat ik in het oorspronkelijke huis moet wonen en niet in bijvoorbeeld een bijgebouwtje.
En of ik mag bijbouwen en het oude huis in z'n staat laten.

Zijn er bijvoorbeeld wetten die bij aanschaf van een woning verplichten tot renoveren naar hedendaagse normen?
Of bij bijbouwen verplichten tot de rest van het huis verbouwen tot hetzelfde 'niveau'.

Ik weet dat het allemaal niet doorgaans is, maar ik vind op eerste gezicht niks terug die het niet zou toestaan.

Opnieuw, het oude huis zou ik iet laten verkommeren. Gewoon zo min mogelijk verwarmen en niet gebruiken om te leven want het is niet bepaald proper binnenin.

Iemand met kennis van de wetgeving hieromtrent?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 jul 2014 15:30

Zijn er bijvoorbeeld wetten die bij aanschaf van een woning verplichten tot renoveren naar hedendaagse normen?
Om niet ONBEWOONBAAR verklaard te worden, moet een woning nu eenmaal aan bepaalde normen voldoen. Je doet dus niet uw zin, zelf als je als holbewoner wil leven.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 26 jul 2014 16:51

Als het om de eigen woning gaat, zal men niet snel een onbewoonbaarheidsverklaring krijgen.

Veel mensen hebben vroeger zo gebouwd: eerst een garage, en dan later oftewel opknappen van de bestaande woning, oftewel bouwen van een nieuwe, terwijl men in de "garage" woont.
Hoewel in sé verboden, wordt dit in veel gemeentes getolereerd zolang het om een tijdelijke situatie gaat. Dus eerst informeren bij de gemeente, en dan (als het mag) rustig opknappen van de woning.

tira00
Berichten: 929

#6 , 26 jul 2014 19:37

Hier heeft iemand zeker 25 jaar in zijn garage gewoond, terwijl hij heel op zijn gemak het echte huis zelf heeft gebouwd.

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 27 jul 2014 10:14

Met vorige antwoorden kan ik iets, en ik heb al gelijkaardige voorbeelden gehoord.
Het wordt dus getolereerd, als het met het doel is de oorspronkelijke woning te renoveren of een nieuw huis te bouwen.
Naargelang wat de gemeente verwacht wat er gebeurt met de bouwgrond.

Een tuinhuis bouwen kan ook gewoon binnen de toegestane afmetingen.
Ik mag daar blijkbaar ook gewoon een houtkachel in plaatsen en electriciteit leggen zal wel geen probleem zijn daar iedereen dit naar zijn tuinhuis legt.

Gedomicilieerd worden op dit adres zou ook lukken, en ik woon er ook effectief, dus lijkt dit wettelijk ook in orde.

Of er dan ook effectief verbouwd wordt ofzo zijn zorgen voor later.
Ik moet binnen enkele maanden een nieuwe woonst hebben, daar het huurhuis waar ik nu woon verdwijnt.
En met mn beestjes vind ik niet zo makkelijk nog een huurhuis aan dezelfde prijs.
Dus ben ik bijna verplicht om zelf iets te kopen. Maar als alleenstaande is dit niet evident.
Daarom een zoektocht naar een wat budgetvriendelijkere(voorlopige) oplossing.

Als ik het goed heb kan men in het slechtste geval niet langer toestaan daar gedomicilieerd te zijn.
En kan enkel wat er volgens de gemeente gebouwd/verbouwd MOET worden aan de originele woning roet in het eten gooien.
Maar eerder als er bijvoorbeeld na een jaar nog niets veranderd is aan het originele huis.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 27 jul 2014 11:22

Het hangt allemaal af van de preceize situatie/inplanting van het pand dat je op het oog hebt. In feite is het heel simpel: Is het pand nog winddicht en stort het dak niet in: dan kan je dat gerust zo laten staan met enkele meubels in (bijvoorbeeld als vrijetijdsatelier-kantoortje-wasplaats-berging) Je behoudt gewoon je huisnummer en bel als voordeur. Dan bekijk je de wettelijke regels en gemeentelijke regels wat betreft het bijbouwen, veranda-aanbouw, het aanpassen van de garage, enz. Als je je voordeur blijft gebruiken, kan niemand je verplichten tot een bepaalde indeling van je huis. Als jij je kantoor en vrijetijdsruimte in je huisje zet en je living en slaapkamer in de nieuwe aanbouw. Daar heeft niemand iets over te zeggen. Dus think gerust out of the box: maar hou bij elke mogelijke ingreep goed de bouwvoorschriften en procedures in de gaten. Strikt genomen moet het mogelijk zijn: maar we kunnen hier op het fotrum moeilijk inschatten hoe, wat wel en wat niet.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 27 jul 2014 12:09

Pas op sommige gemeentes staan dit niet toe. Dus wel eerst informeren.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 27 jul 2014 13:09

Turaki, als je de "oude woning" blijft gebruiken, hetzij als vrijetijdsruimte of wasplaats of als logeerkamer en de nieuwe uitbouw als living en keuken: kan de gemeente daar niet uit concluderen dat je er niet woont hoor: de gemeente kan enkel vaststellen dat je beide ruimtes bewoont. Hoe je je woning indeelt is totaal jouw eigen keuze: hoe zouden ze dat nu kunnen verbieden? Ik had daar graag een voorbeeld van gezien, want zo'n verregaande inbreuk op de privésfeer zou me nu toch wel verbazen.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 27 jul 2014 13:14

Ik had het specifiek over het bouwen of verbouwen van de woning terwijl je in een bijgebouw woont. En daarop kan wel controle zijn.

chantika
Berichten: 961

#12 , 27 jul 2014 13:27

Ook oppassen dat de woning zich in een woonzone bevind. Een zonevreemde constructie is legaal als ze vergund is of 'vergund geacht wordt'. Voor deze constructies gelden specifieke decretale verbouw- en soms zelfs herbouwmogelijkheden.

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 29 jul 2014 08:55

“Art.2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :… 11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter…”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

brechtdc
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 30 jul 2014 22:22

Dat is voor bijbouw. Maar dan kan daar bijvoorbeeld wel een washok in en opbergruimte.

Men mag, heb ik gelezen, ook zonder vergunning uitbreiden aan het huis.
Ik veronderstel dat men daar dan wel in mag wonen.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 30 jul 2014 22:45

U mag vb een veranda aanbouwen tot 40m² - Maar een veranda bestaat rond om rond wel uit ramen :D

Terug naar “Andere”