Opgelicht 2dehands.be

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Opgelicht 2dehands.be

#1 , 18 jul 2014 13:11

Hallo allemaal

Vorige week kwam ik een mengtafel tegen op 2dehands.be, met de koper gemaild en gebeld (Noorden van Nederland) en dit leek allemaal oke. Omdat ik niet het volledige bedrag incl. verzenden wou betalen had ik afgesproken om de helft (€225) over te schrijven en bij aankomst van het pakket (bij m'n vriendin in Nederland) de andere helft.
Hij had geen pay-pal account dus moest via overschrijving.

Na het overschrijven kreeg ik nog één mailtje:
"Hallo

Mijn excuses wegens het voetballen reageer ik wat later.
Ik heb uw printscreen goed ontvangen en de mixer gaat aangetekend op de post.

Groeten"


Nu, een week later heb ik hem al meerdere keren proberen bellen maar kom direct op z'n voicemail terecht, alsook e-mailen werkt niet.
Ik heb ook al proberen reageren op het zoekertje via een ander e-mailadres maar tevergeefs.

Het adres dat hij opgaf was een bestaand andres. Ook het rekeningnummer was blanco (oplichting website gecheckt)
Als hij een nieuw rekeningnummer wou openen om mij dus op te lichten, kan hij dan een random adres ingeven?

Welke stappen kan ik best ondernemen om ofwel mijn geld terug te krijgen ofwel het item (Pioneer DJ mengtafel)
Het was dus aankoop bij particulier.

De gegevens die ik heb
Laatst gewijzigd door Vandebos op 18 jul 2014 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonsgegevens verwijderd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 jul 2014 13:39

Ik vrees er voor dat je u geld kwijt bent, je kan met al u bewijzen naar de politie gaan en klacht neerleggen, maar of het iets uithaalt, mijn ondervinding niets.
Nooit geld opsturen, de kans is te groot dat je met oplichters te maken hebt. Dat er geen belletje ging rinkelen dat je de helft mocht opsturen !!!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 18 jul 2014 14:18

Ik heb eens één keer een oplichter bij de lurven gehad: ik heb hem gegoogled, zijn werkgever gevonden en die een fijn mailtje gestuurd met daarin wat voor praktijken hun werknemer zich inliet. Nog geen twee dagen later waren de geleverde goederen plots opgedoken...

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 jul 2014 16:37

Aangezien uw vriendin in Nederland woont en zij als bestemmeling werd opgegeven, deze onder Nederlands recht klacht bij politie in Nederland laten neerleggen.

De zusters van http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zullen u met plezier verder helpen met die procedure.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 18 jul 2014 16:50

Het bedrag is wel afkomstig van mijn (Belgische) rekening..
Kan ik proberen om contact op te nemen met de bank?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 18 jul 2014 16:51

Bij de bank sowiso klacht neerleggen. U zal ze later kunnen gebruiken in de klacht bij de politie.

witchqueen
Berichten: 183

#7 , 16 aug 2014 21:08

De bank doet juist niks, wij hebben ongeveer hetzelfde voor gehad. Klacht ingediend in België, werd geseponeerd. Gebeld naar de politie in Nederland en daar zeiden ze dat ze niet konden helpen. Het ging 'maar' om 90 euro in ons geval, maar als die gast dat pakweg 10 doet, is hij wel 900 euro rijken. En niemand die ervoor zorgt dat dergelijke praktijken afgestraft worden...

giserke
Berichten: 2434

#8 , 16 aug 2014 23:17

Soms moet men leren dat tweedehands = boter bij de vis.
Iets willen kopen tweedehands? : ophalen en contant betalen

Ik begrijp niet dat sommigen geld opsturen naar iemand dat ze van haar nog pluimen kennen. :?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 16 aug 2014 23:39

Soms moet men leren dat tweedehands = boter bij de vis.
Iets willen kopen tweedehands? : ophalen en contant betalen

Ik begrijp niet dat sommigen geld opsturen naar iemand dat ze van haar nog pluimen kennen. :?
Voor 200% mee eens, zeker nooit geld opsturen naar particulieren, en doen ze zich voor als handelaars eerst goed informeren er bestaan nu enorm veel middelen om dit te doen, ook met googlemaps
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

redak
Berichten: 205

#10 , 17 aug 2014 11:03

Als ik iets 2e hands verkoop en de koper wenst er niet om te komen dan stuur ik mijn product ook pas op als ik de betaling ontvangen heb hoor. Oplichting kan ook in de andere richting : zeggen dat je iets zal betalen zodra je het ontvangen hebt, maar eenmaal ontvangen dan toch niet betalen.

Indien mogelijk is het best om als koper zelf ter plaatse te gaan, betalen en product mee te nemen (dan zie je ook de werkelijke staat van het product).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 17 aug 2014 12:02

Betalen op voorhand of betalen na ontvangst onder particulieren houd altijd een risico in, waar politie en parket geen prioriteit van maken. Opletten en risico's inschatten blijft de boodschap.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 aug 2014 15:11

Betalen via PayPal blijft de veiligste methode. Als je item niet aankomt, kan je tenminste je geld terug eisen. Ik heb dit reeds enkele keren moeten doen (ik koop nogal veel via internet, voornamelijk van particulieren) en steeds mijn geld teruggekregen. Betalen via overschrijving probeer ik te vermijden, maar soms heeft een verkoper inderdaad geen paypal account en als je het item dan graag wil, heb je weinig keuze. Maar echt grote bedragen (> 100 €) zou ik nooit via overschrijving betalen.

Langs de andere kant, ik verkoop ook dingen op internet, maar ontvang mijn betalingen liefst via overschrijving, aangezien dit kosteloos is. Ik heb ook meegemaakt dat een koper die via PayPal betaald had probeerde zijn geld terug te eisen met de melding het pakket niet ontvangen te hebben. Ik had echter een traceringscode die aangaf dat het pakket afgeleverd was. Gelukkig heeft payap dit aanvaard als bewijs, maar ik heb ook gehoord dat zelfs indien er bewijs van verzending is, paypal soms de koper in het gelijk stelt als deze klaagt. Vandaar dat ik als verkoper liever via de bank betaald wordt dan via paypal. Als een koper er op staat via paypal te betalen, verplicht ik hem ook verzending met tracering te betalen + 4% extra voor de paypal kosten.

Ook volledig akkoord dat ophalen + cash betalen de allerbeste oplossing is: zowel koper als verkoper zijn zeker van hun stuk, en het item kan ook niet beschadigd / verloren geraken tijdens de verzending...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#13 , 27 aug 2014 20:51

Inderdaad. bank doet niets... Politie doet niets.... iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Wat makkelijk om de verantwoordelijkheid oor te schuiven naar partijen die er niets meet te maken hebben. Pay pal heeft daar perfecte oplossingen voor en anderzijds kan je inderdaad uit je luie zetel komen en zelf ophalen en betalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Dutzke
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 jun 2017 13:42

2dehands is nog niets verandert. Enkele voorbeelden, het staat stampende vol met simkaarten van Proximus, je kan simkaarten krijgen, nagelnieuw met tariefplannen (prepaid) die bij Proximus al niet meer worden aangeboden, bovendien kan je zelf een oproepnummer samenstellen. De aanbieder is een oplichter, maar de koper kan aanzien worden als een fraudeur.
Men is ook goed in het bedreigen van verkopers. Valse afspraken en zo verder dagelijkse kost. Bieden kan ongedaan gemaakt worden en afkomstig van 'lege' accounts.
Maar het kan ook erger: hacking, niet enkel je profiel. Maar ook je email-account, men onderzoekt en ja: het is zo, de website bevestigd.
Men vind nooit een spoor ook al kan jezelf aantonen met wie je tijdens een transactie problemen had. Deze zieke verkopers blijven gewoon klant.
Terwijl een klacht over jou: en block. Die klacht mag zelfs infantiel zijn. Je mag blijkbaar ook je email adres niet wijzigen is reden tot block. Je kan je account ook niet langer zelf verwijderen dan moet je contact opnemen per mail.
Een laptop verkopen is af te raden, ik delete alle gegevens. Werkelijk maagdelijk schoon. Dacht ik. Want een oplichter haalt toch gegevens van je harde schijf en geloof me de gevolgen zijn doffe ellende. En na de laatste keer spreek ik af in een bistro. Nooit meer bij me thuis.
Verkopers met veel negatieve commentaren mogen gewoon hun ding blijven doen. Dit stinkt.
Kapaza was in dat opzicht veel veiliger. Jammer doch helaas.

koperenjacky
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 aug 2017 13:04

ik heb ook een oplichter vast gehad op 2de hands. de banken weten wie het is maar laten hem began, ook al is er melding van een rekeningnummer bij hen die voor fraude wordt gebruikt. Ze wisten mij wel te melden dat ze weet hebben dat hij nog een rekening had die person en uit noord Nederland komt. dus dat bevestigd dat zij op de hoogte zijn wie het is.
Geld dat gestort wordt word dezelfde dag opgehaald. overall hangen camera's dus ook zo kunnen ze de person identificeren.

Hoe kan het, als ze al meerdere klachten binnenkrijgen over dezelfde rekening die voor fraude wordt gebruikt, en ze weten van wie die rekening is, er toch niks aan wordt gedaan?
Parket schiet ook maar wakker als er voor minstens 1000€ is gefraudeerd op die manier.

zijn de banken en de verkoopsite ( die ook op de hoogte is van deze persoon en zijn gegevens ) niet medeplichtig in het handhaven van criminele praktijken? wat door niks te doen steunen ze de oplichters toch?

graag jullie mening

Terug naar “Consumenten Koop”