Opzegtermijn niet uitdoen - schadevergoeding

cdb
Topic Starter
Berichten: 6

Opzegtermijn niet uitdoen - schadevergoeding

#1 , 16 jul 2014 17:30

Beste
Ik ben sinds 1/09/1998 in dienst als bediende. Tot enkele jaren geleden was de werksfeer super .... maar na de scheiding van mijn werkgever is de sfeer er totaal op achteruit gegaan. Laat ons ook zeggen dat de financiële balans er ook niet .... om van te spreken is. Kort gezegd ik moet dringend actie nemen, er is nu eenmaal geen toekomst meer bij de huidige werkgever.
Ik heb reeds meermaals een sollicitatie gesprek gehad, waarvan er 2 toch positief waren. Ik zat echter met mijn opzegperiode dat roet in het eten strooide.
Vandaag krijg ik de kans om terug mee te doen met een examen, dat examen vind 1 maand plaats voor het ingaan van de functie. Dus weeral zal ik waarschijnlijk naast die job grijpen . OF.........
Wat zijn de gevolgen indien ik mijn opzegperiode niet uitdoe ? en als er een vergoeding moet betaald worden, hoeveel is die dan ?
Vriendelijk bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 jul 2014 17:49

Je baas heeft geen enkel belang om een werknemer die weg wil, tegen te houden.

In onderling overleg overeen komen om je opzegperiode niet te moeten uitdoen (en hij je niet meer te moeten betalen) is de eenvoudigste oplossing.

Al geprobeerd ?

cdb
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 16 jul 2014 17:54

Beste Inazuma ,
Mijn baas is nogal wisselvallig , jaren geleden was er ook een collega die weg wilde . Deze collega had het geluk dat ze vrij kon gaan ( toen werkten we nog met een 5 tal full time ) . Vandaag is de situatie dat ik de enigste full time ben en uit ervaring weet ik dat ze absoluut alles zou doen om mij zolang mogelijk te kunnen houden . Als ik in verlof ga ... dan zijn de 3 weken ervoor grote paniek . Het liefst zou ik uiteraard in onderling overleg kunnen stoppen => plan A , maar ik hou er rekening mee dat ze toch de opzeg zal willen uitdoen . in die zin wilde ik toch reeds weten indien negatief , welke mogelijkheden ik heb in plan B .
Ps het examen is binnen 3 weken ...
Bedankt voor je reactie ...

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2014 05:49

Je baas heeft geen enkel belang om een werknemer die weg wil, tegen te houden.

In onderling overleg overeen komen om je opzegperiode niet te moeten uitdoen (en hij je niet meer te moeten betalen) is de eenvoudigste oplossing.

Al geprobeerd ?
dat kan een kostelijk grapje worden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 jul 2014 09:10

”Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 37/2, 37/5, 37/6 en 37/11, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...De opzeggingsvergoeding behelst niet alleen het lopende loon, maar ook de voordelen verworven krachtens de overeenkomst...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cdb
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 23 jul 2014 19:44

Spreekt men over bruto loon of netto loon ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2014 20:45

Spreekt men over bruto loon of netto loon ?
bruto
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

0061
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2016 11:49

Ik werk sinds 25/06/2014 als bediende. Ik wil nu stoppen om voor mijn kleintje te zorgen maar wil mijn opzeg niet uitdoen, kan ik dan opzegvergoeding betalen aan mijn werkgever en mijn stempelrecht behouden. Alvast bedankt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 feb 2016 12:47

Ik werk sinds 25/06/2014 als bediende. Ik wil nu stoppen om voor mijn kleintje te zorgen maar wil mijn opzeg niet uitdoen, kan ik dan opzegvergoeding betalen aan mijn werkgever en mijn stempelrecht behouden. Alvast bedankt.

Ja je kan een verbrekingsvergoeding betalen aan je werkgever.

En neen, je zal geen stempelgeld krijgen als je zelf je opzeg geeft.

Stempelgeld = een vergoeding dat je krijgt terwijl geen werk voorhanden is , en dat je naar werk zoekt , dit is geen vergoeding om zo maar thuis te zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 feb 2016 19:50

Je kan wel tijdskrediet nemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”