Zoon verder helpen bij verbouwing.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Zoon verder helpen bij verbouwing.

#1 , 02 jul 2014 20:27

Mijn zoon heeft recent een huis aangekocht, en als ouders willen we hem natuurlijk financieel ondersteunen, liefst met zo min mogelijk kosten voor vadertje staat.
Er zijn diverse verbouwingen nodig, waarschijnlijk voor meer dan 100.000,00 €
Wij hadden in gedachten dat hij de werken besteld, ook de facturen op zijn naam en adres ontvangt, maar die dan aan ons doorgeeft. Wij betalen dan vanuit onze eigen bankrekening de gevraagde bedragen.
Zijn hierop successierechten verschuldigd, ook als ik binnen de 3 jaar zou komen te overleiden?
Of is het veiliger om hem een bepaald bedrag in een maal over te maken via bank gift, of gewoon via notaris te gaan en op het bedrag gewoon de successierechten te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 jul 2014 20:39

Mijn zoon heeft recent een huis aangekocht, en als ouders willen we hem natuurlijk financieel ondersteunen, liefst met zo min mogelijk kosten voor vadertje staat.
Er zijn diverse verbouwingen nodig, waarschijnlijk voor meer dan 100.000,00 €
Wij hadden in gedachten dat hij de werken besteld, ook de facturen op zijn naam en adres ontvangt, maar die dan aan ons doorgeeft. Wij betalen dan vanuit onze eigen bankrekening de gevraagde bedragen.
Zijn hierop successierechten verschuldigd, ook als ik binnen de 3 jaar zou komen te overleiden?
Of is het veiliger om hem een bepaald bedrag in een maal over te maken via bank gift, of gewoon via notaris te gaan en op het bedrag gewoon de successierechten te betalen.
Ofwel de "derde weg": de schenking laten registreren aan 3 percent zonder via de kassa van de notaris te passeren.
Afwegen tegen risico van overlijden (alsook tegenover de successierechten die extra zouden moeten betaald worden).....Ook: indien ouders samen schenken komt ingeval van één overlijden slechts de helft van de schenking in aanmerking voor successierechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kingfisher
Berichten: 483

#3 , 04 jul 2014 03:29

Of via een fiscaal aftrekbare win-win lening.

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 04 jul 2014 07:10

Een win-win lening kan volgens mij hier niet voor gebruikt worden, dacht dat dit enkel was om een onderneming een duwtje in de rug te geven.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 04 jul 2014 20:50

Zie hieronder tekst notaris.be

U kan perfect een handgift doen die belastingvrij is. Deze handgift kan nog omgezet worden naar schenking indien nodig. Raadpleeg je bank of notaris die er de benodigde documenten voor hebben.

n dit verband nog het volgende. Men kan ook “speculeren” op de goede afloop van de 3-jaarstermijn na een belastingvrije schenking.

Stel: u doet een roerende schenking via handgift. U wacht de 3 jaar af. Gebeurt er niets, dan onderneemt u niets. Na afloop van de 3 jaar, heeft u volkomen belastingvrij geschonken. Er komen ook geen successierechten meer bij te pas na die 3 jaar. Wordt u evenwel tijdens de 3 jaar na de schenking ernstig ziek, dan kan u alsnog de handgiftdocumenten bij een ontvanger van registratierechten aanbieden en de 3% of 7% schenkingsheffing ondergaan. U “koopt” dan door de betaling van het schenkingsrecht als het ware de (hogere) successietarieven nog snel af.

Opgelet: het spreekt vanzelf dat deze speculatietruc niet opgaat wanneer u binnen de 3 jaar na de belastingvrije schenking plots zou te komen overlijden (denk bv. aan een hartstilstand of verkeersongeval). Dan kan er uiteraard niets meer ondernomen worden en zullen de successierechten moeten betaald worden. U kan zich desgevallend wel tegen dergelijk onheil laten verzekeren via een tijdelijke overlijdensdekking.
Niemand beschikt over een glazen bol en kan u zeggen of u al dan niet in de 3 jaar na de roerende schenking door een plotse dood zal getroffen worden, ook uw notaris niet!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

A'ntje
Berichten: 60

#6 , 19 aug 2014 14:50

Kan iemand antwoorden op ondervermelde vraag van een reeds bestaand onderwerp ?
Mijn zoon heeft recent een huis aangekocht, en als ouders willen we hem natuurlijk financieel ondersteunen, liefst met zo min mogelijk kosten voor vadertje staat.
Er zijn diverse verbouwingen nodig, waarschijnlijk voor meer dan 100.000,00 €
[b]Wij hadden in gedachten dat hij de werken besteld, ook de facturen op zijn naam en adres ontvangt, maar die dan aan ons doorgeeft.[/b] Wij betalen dan vanuit onze eigen bankrekening de gevraagde bedragen.
Zijn hierop successierechten verschuldigd, ook als ik binnen de 3 jaar zou komen te overleiden? [
/b]
Of is het veiliger om hem een bepaald bedrag in een maal over te maken via bank gift, of gewoon via notaris te gaan en op het bedrag gewoon de successierechten te betalen.


Wordt dit ook als schenking aanzien bij overlijden binnen de 3 jaar ? Of wordt dit aanzien als geld dat "opgeleefd" werd ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 aug 2014 16:03

Jawel, ook bij onrechtstreekse schenking - het is toch in het voordeel van de zoon - zijn er successierechten verschuldigd bij overlIJden binnen de drie jaar.
Op welke wijze ook , maak steeds een schenkingsdocument op. Het kan zijn nut hebben : voor de schenkers, voor de begunstigde , to. diens partner, to. de fiscale administratie ivm de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

A'ntje
Berichten: 60

#8 , 19 aug 2014 22:21

Worden dan bij overlijden alle overschrijvingen van de laatste 3 jaar bekeken en eventueel de facturen opgevraagd om te zien of die wel op naam staan van de overledene of diens partner ?
Ik heb het nu niet over €100.000 of meer, maar eerder over bedragen van een paar € 1000.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 19 aug 2014 22:24

Worden dan bij overlijden alle overschrijvingen van de laatste 3 jaar bekeken en eventueel de facturen opgevraagd om te zien of die wel op naam staan van de overledene of diens partner ?
Ik heb het nu niet over €100.000 of meer, maar eerder over bedragen van een paar € 1000.
Neen. Dergelijk onderzoek vindt enkel plaats indien er aanwijzingen/vermoedens zijn van fraude.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

A'ntje
Berichten: 60

#10 , 19 aug 2014 22:27

Bedankt voor de info !

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 20 aug 2014 20:25

Over een paar duizend euro zal niemand doodvallen (sorry voor de uitdrukking in deze context). Ik ken veel bemiddelde klanten die elk nieuwjaar 5.000 euro geven aan elk van de kinderen. Als de bedragen echter aanzienlijk worden , werk je best via handgift zoals hierboven al vermeld. Belasting kan immers ook je kind belasten op basis van tekenen en indiciën. Stel dat de verbouwing 100.000 euro kost die jij betaalt. Er gebeurt een herziening kadastraal inkomen op basis verbouwingen. jaar later komt personenbelasting vragen met welk geld die verbouwingen plaatsvonden. dan komt de waarheid boven en kan dit als verdoken schenking gekwalificeerd worden. gevolg : betaling schenkingsrechten + boete en verwijl intresten...
Ook bij echtscheiding zoon. las je een handgift geeft is dat later bewijsbaar en kan je zoon dat recupereren bij boedelverdeling. Indien dat niet formeel gebeurt wordt het moeilijker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”