Zeer ingewikkelde situatie

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Zeer ingewikkelde situatie

#1 , 01 jul 2014 09:34

Een ingewikkelde situatie, mijn man net geen 5 jaar in dienst krijgt zijn ontslag wegens stopzetting van de zaak.
Als enige bediende, de arbeiders staan voorlopig op technische werkloosheid.

Op een dag hoeft mijn man niet meer te komen, zijn brief zou worden opgestuurd.
Enkele weken later een aangetekende brief waarin staat dat de overeenkomst zal worden opgezegd met ingang vanaf 16/06/2014 met een opzegperiode van 3 maanden. (zogezegd nog te presteren, maar het bedrijf is dicht, dus hij mag gewoon thuis blijven). De brief is niet ondertekend.

Nu komen de vragen... volgens onze berekeningen moet dit 5 maanden en 4 weken zijn, de baas gaat de 3 maanden opzeg gewoon per maand betalen. Kan dit? Wat met vakantiegeld, 13de maand, Ecocheques, opzegvergoeding etc...

Bijkomend is wel dat de baas voor een andere firma begint te werken en mijn man heeft meegenomen naar deze andere firma waar hij 18/8 aan de slag gaat. De oude baas zal dus nu zijn nieuwe baas worden, en daardoor is het allemaal nogal delicaat.

Nu willen we toch wel dat alles correct verloopt daarom zouden we toch willen weten wat onze rechten en plichten zijn?
Waar heeft hij recht op of geen recht op?
Eventueel willen we de 5 maanden en 4 weken wel laten vallen vermits hij er ook voor zorgde dat hij ergens anders aan de slag kan maar hoe gaat de rest dan in zijn werk? Moet hij dan geen officiele C4 ontvangen met de daarbij behorende uitkeringen (vakantiegeld, 13de maand, etc...).

Hopelijk weet er iemand meer hierover, de syndicaat doet ook niet al te veel heb ik de indruk...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jul 2014 10:24

wat is de exacte datum van indiensttreding?

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 01 jul 2014 10:32

1/07/2009
Zonet krijgen we te horen dat het vakantiegeld pas eind juli zal komen (nadat we er zelf achter hebben moeten vragen).
Wettelijk gezien moet dit toch einde juni zijn?
Zijn opzegperiode loopt plots ook maar tot 17/08 en geen 3 maanden meer vermits hij op het andere werk start op 18/8
We worden echt met onze rug tegen de muur gezet!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2014 16:57

best kan je de ontslagbrief inscannen en in jpv pb steken , datum in poststempel bij vermelden

de duur van de opzegperiode is al zeker niet correct je moet wettelijk minstens 4 weken meer krijgen, 3 maanden tot 31/12 en 4 weken voor dit jaar, heel goed opletten als je een document met een onderling akkoord ondertekend inzake de duur van de opzegperiode , ik zou dat niet doen . dat zou kunnen aanzien worden dat je zelf ontslag hebt genomen en zonder een onderling akkoord kan je niet afzien van die 4 weken omdat de ontslagregels van dwingend recht zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 jul 2014 08:25

1/07/2009
Zonet krijgen we te horen dat het vakantiegeld pas eind juli zal komen (nadat we er zelf achter hebben moeten vragen).
Wettelijk gezien moet dit toch einde juni zijn?
Zijn opzegperiode loopt plots ook maar tot 17/08 en geen 3 maanden meer vermits hij op het andere werk start op 18/8
We worden echt met onze rug tegen de muur gezet!
indien je zelf niks getekend hebt, kan je de verbreking opeisen wegens het gebrek aan verschaffen van werk door de werkgever. Dan krijg je de volledige 5 maand en 4 weken, waar je idd normaal gezien recht op hebt. Natuurlijk is de kans dat je dan nog bij dat nieuw bedrijf van de baas gaat werken, héél klein.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2014 11:16

1/07/2009
Zonet krijgen we te horen dat het vakantiegeld pas eind juli zal komen (nadat we er zelf achter hebben moeten vragen).
Wettelijk gezien moet dit toch einde juni zijn?
Zijn opzegperiode loopt plots ook maar tot 17/08 en geen 3 maanden meer vermits hij op het andere werk start op 18/8
We worden echt met onze rug tegen de muur gezet!
indien je zelf niks getekend hebt, kan je de verbreking opeisen wegens het gebrek aan verschaffen van werk door de werkgever. Dan krijg je de volledige 5 maand en 4 weken, waar je idd normaal gezien recht op hebt. Natuurlijk is de kans dat je dan nog bij dat nieuw bedrijf van de baas gaat werken, héél klein.
Ik wil die (onze)berekeningen wel eens zien die 5 maanden en 4 weken opleveren, mogelijk is dit gebeurd op basis van verouderde formules die nog op het internet rondcirkelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jul 2014 11:36

waarom zou het niet juist zijn? is de exacte berekening voor iemand met een brutoloon boven die grens van 32k.

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#8 , 03 jul 2014 11:36

we kunnen het helaas niet maken om ruzie te gaan maken met de oude/nieuwe baas, we kunnen uiteindelijk geen kant uit dat is duidelijk.
De opzegvergoeding heb ik laten berekenen via het sociaal secretariaat en de online site van de abvv bij beiden kwam ik op 5 maanden en 4 weken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 03 jul 2014 11:42

De verjaring van deze schuld is 10 jaar strafrechterlijk, 1 jaar arbeidsrechterlijk. je hebt dus nog wat tijd :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”