sluitingsvergoeding - enige werknemer

kodro
Topic Starter
Berichten: 4

sluitingsvergoeding - enige werknemer

#1 , 27 jun 2014 11:16

Hallo,

ik zit met een vraag: mijn baas heeft enkele weken geleden een beroerte gekregen en de firma, die al in slechte papieren zat, gaat in de eerstkomende maanden in vereffening of failliet. Ik ben de enige werknemer en uit het document van de RVA blijkt dat ik geen aanspraak kan maken op het fonds sluiting ondernemingen (FSO) dat de sluitingsvergoeding zou betalen als mijn werkgever dit niet kan. Blijkbaar komt het FSO niet tegemoet voor ondernemingen met minder dan 5 werknemers.

Wat moet ik dan doen als we in vereffening gaan en ik mijn ontslagvergoeding waarop ik recht heb (11 jaar anciënniteit) wil verkrijgen??
Aanvechten bij arbeidsrechtbank, ik zeg maar iets? Kan iemand advies geven?

Ik zit ook niet bij een vakbond, dus ben redelijk onbeschermd. :-(

Alle raad is welkom, alvast bedankt!

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2014 07:56

FSO komt wel tegemoet voor ondernemingen met minder dan 5 werknemers, maar je krijgt gewoon geen (extra) sluitingsvergoeding. Je contractuele vergoeding zal je dus wel krijgen (evenwel wel beperkt tot het maximumbedrag).

Het is nooit te laat om je aan te sluiten bij een vakbond, weliswaar kan men wel met terugwerkende kracht lidgeld eisen voor men je dossier behandelt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2014 10:27

Bij een faillissement kan je niks meer aanvechten wat je werkgever betreft bij arbeidsrechtbank, maar het fonds zal je wel je vergoeding geven waar je recht op heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jun 2014 11:15

Bij een faillissement kan je niks meer aanvechten wat je werkgever betreft bij arbeidsrechtbank
tuurlijk wel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2014 12:44

Bij een faillissement kan je niks meer aanvechten wat je werkgever betreft bij arbeidsrechtbank

tuurlijk wel
Je kan alles aanvechten voor de rechtbank, maar heeft het zin om je zelf blaaskens wijs te maken?

Een gefailleerde verliest al zijn rechten om daden van koophandel te stellen, alles word overgenomen door de curator, en het is de curator die alle sociale bescheiden moet vervullen, maar een faillissement waar niks meer opzit, en er bijzondere bevoorrechte en bevoorrechte schuld eisers zijn zoals bij de overgrote meerderheid, heeft het geen enkel zin om er mee naar de arbeidsrechtbank te gaan.

De werknemers krijgen toch hun achterstallig loon en andere vergoedingen van een fonds.

De meeste faillissementen zijn sterfhuizen!

@kodro
Als je niet bij een vakbond zijt, wel het is nu hoogtijd dat je lid word, die kunnen je dan zeer veel helpen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kodro
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 01 jul 2014 09:11

bedankt iedereen voor het advies!

@JPV : ik ken er helemaal niks van, wat bedoel je met "contractuele vergoeding... (evenwel wel beperkt tot het maximumbedrag)"? Achterstallig loon, vakantiegeld e.d.?

@denlowie: als de firma over twee maanden over kop of in vereffening gaat, heeft het dan nog zin om aan te sluiten bij een vakbond? Ik dacht dat die pas helpen als je minstens zes maanden lid bent?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 jul 2014 09:22

Bij een faillissement kan je niks meer aanvechten wat je werkgever betreft bij arbeidsrechtbank

tuurlijk wel
Je kan alles aanvechten voor de rechtbank, maar heeft het zin om je zelf blaaskens wijs te maken?

Een gefailleerde verliest al zijn rechten om daden van koophandel te stellen, alles word overgenomen door de curator, en het is de curator die alle sociale bescheiden moet vervullen, maar een faillissement waar niks meer opzit, en er bijzondere bevoorrechte en bevoorrechte schuld eisers zijn zoals bij de overgrote meerderheid, heeft het geen enkel zin om er mee naar de arbeidsrechtbank te gaan.
bij veel faillissementen zijn er wel degelijk nog bedragen te verdelen. Maar daar ging het niet over, wij hebben regelmatig rechtzaken tegen werkgevers die failliet zijn gegaan. Gewoon al om het bedrag dat we via de rechtbank krijgen daarna te vorderen voor het fonds voor sluiting van ondernemingen.
bedankt iedereen voor het advies!

@JPV : ik ken er helemaal niks van, wat bedoel je met "contractuele vergoeding... (evenwel wel beperkt tot het maximumbedrag)"? Achterstallig loon, vakantiegeld e.d.?
contractuele vergoedingen = alles wat uit de arbeidsovereenkomst verplicht wordt. Dus idd loon, vakantiegeld, eindejaarspremie, ...
@denlowie: als de firma over twee maanden over kop of in vereffening gaat, heeft het dan nog zin om aan te sluiten bij een vakbond? Ik dacht dat die pas helpen als je minstens zes maanden lid bent?
hangt af van de vakbond. Hier is het principe dat je 1 jaar lid moet zijn, maar lidmaatschap kan, indien we de zaak nuttig vinden, met terugwerkende kracht. Maw: ja voor een faillissement, nee voor een dossier dat nogal vaag is.

kodro
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 03 jul 2014 13:59

Hallo,

ik heb me eergisteren aangesloten bij een vakbond. Via internet, voorlopig enkel een automatische bevestiging gekregen. Hoe lang zou het kunnen duren vooraleer ik iets van die vakbond hoor? Is er daar een vakantieregeling misschien?

Nogmaals sorry voor m'n onwetendheid maar waar heb ik eigenlijk recht op? Ik ben tot op heden altijd correct uitbetaald en krijg straks ook het vakantiegeld voor dit jaar. Maar als ik na elf jaar dienst op straat kom te staan, heb ik dan geen recht op een opzegtermijn van elf maanden? Dus elf maanden loon? Is dit de "contractuele vergoeding"? Of de sluitingsvergoeding?

Nogmaals dank om me te helpen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 03 jul 2014 14:06

Hallo,

ik heb me eergisteren aangesloten bij een vakbond. Via internet, voorlopig enkel een automatische bevestiging gekregen. Hoe lang zou het kunnen duren vooraleer ik iets van die vakbond hoor? Is er daar een vakantieregeling misschien?
ik heb me eergisteren aangesloten bij de bakker. Via internet, voorlopig enkel een automatische bevestiging gekregen. Hoe lang zou het duren voor ze me opbellen welk brood ik wil? Is er daar een vakantieregeling misschien?

Maw:
1) het is niet omdat je via internet lid gemaakt hebt, dat ze je gaan opbellen. Zij weten niet dat je met een probleem zit, laat staan dat ze je zomaar gaan contacteren als je nog nooit lidgeld betaald hebt. Een vakbond heeft duizenden leden, die worden niet systematisch opgebeld om te vragen of ze een probleem hebben.
2) er zijn waarschijnlijk vakantieregelingen bij elke vakbond en die zullen voor elke dienst apart zijn. Wij weten niet bij welke vakbond je aangesloten bent noch waar je woont.

Neem contact op met de vakbond en leg je situatie uit. Dan zullen ze kijken of het nodig is dat je komt, wat je eventueel kan/moet opsturen, ...

Nogmaals sorry voor m'n onwetendheid maar waar heb ik eigenlijk recht op? Ik ben tot op heden altijd correct uitbetaald en krijg straks ook het vakantiegeld voor dit jaar. Maar als ik na elf jaar dienst op straat kom te staan, heb ik dan geen recht op een opzegtermijn van elf maanden? Dus elf maanden loon? Is dit de "contractuele vergoeding"? Of de sluitingsvergoeding?

Nogmaals dank om me te helpen.
contractuele vergoedingen betreffen alles qua loon, dus ja, ook je verbrekingsvergoeding. De sluitingsvergoeding is een extra vergoeding die je soms kan krijgen als het bedrijf sluit.

http://www.rva.be/home/FondsNL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

kodro
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 03 jul 2014 14:13

OK merci JPV.
sorry maar het kwam inderdaad misschien nogal opdringerig over: wou gewoon eens polsen naar de gemiddelde wachttijd bij een aansluiting bij de vakbond...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 jul 2014 14:18

wachttijd voor wat? Eens je ingeschreven bent, ben je ingeschreven, zo simpel is het.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”