successierechten buitenland (Spanje)

AntwerpenRMS
Topic Starter
Berichten: 1

successierechten buitenland (Spanje)

#1 , 30 jun 2014 15:02

Beste,

Mijn grootmoeder is recent overleden. Zij had de Spaanse nationaliteit en woonde effectief in Spanje (heel haar leven). Mijn grootvader was al gestorven, dus laat ze de gehele nalatenschap over aan haar twee dochters.

Mijn moeder en mijn tante wonen hier in België (= rijksinwoners) en hebben van mijn grootmoeder elk een huis geërfd in Spanje en een som op een bankrekening.

We hebben in Spanje (via een advocaat) de successierechten op de erfenis betaald en krijgen binnenkort de som ter beschikking en het eigendom van de woningen.

Indien van toepassing, hoe en wanneer moeten we dit aan de Belgische staat communiceren?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

ps: ik heb tussen vorige posts zitten zoeken, maar ik heb niets relevants gevonden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jun 2014 20:19

De Belgiche wetgeving heeft in deze zaak geen uitstaans : alles verloopt volgens de Spaanse regels van erfrecht. In principe moet je niets meedelen aan de Belgische staat. Maar houdt altijd de nodige info ter beschikking , indien men iets moet 'uitleggen' ,vb. bij een aankoop hier.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”