ontslag om dringende redenen

valeriedecooman
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag om dringende redenen

#1 , 23 jun 2014 22:46

Beste,

Ik werkte sinds 2006 als vertegenwoordiger voor een baas, in augustus 2011 beslis ik voor mezelf om als zelfstandige te gaan werken. Om de papiermolen reeds te doen werken vraag ik op 5 september 2011 mijn BTW nummer aan, eerst in bijberoep. Eind september geef ik dan ook mijn ontslag die ingaat vanaf 1 oktober 2011. Ik heb mijn baas niets verteld over mijn plannen als zelfstandige. Ik moet een opzegperiode doen van 3 maanden, waarbij mijn baas mij mondeling zegt dat hij mij geen stokken in de wielen wil steken en als ik voeger wil vertrekken dat dit geen probleem is. Half oktober 2011 heb ik een arbeidsongeval en breek ik mijn voet en kom ik op de verzekering van het werk te staan. Nu komt mijn baas te weten dat ik een btw nummer heb aangevraagd en een openingsreceptie wil houden op 22 oktober voor een café. De bedoeling was wel om er iemand in te zetten tot mijn opzegperiode voorbij was en het dan zelf over te nemen, het enige was dat het op mijn naam stond, weliswaar in bijberoep. Op 21 oktober krijg ik een aangetekend schrijven dat hij mij om deze reden ontslaat om dringende redenen. Heeft hij dit recht? ik heb dit toen niet onderzocht omdat ik toch verder kon als zelfstandige maar ik ben nu reeds sinds 31 maart 2014 gestopt met mijn aktiviteit maar kan om hetgeen op mijn c4 staat "ontslag om dringende redenen" niet gaan stempelen. Nu is mijn vraag of dit ontslag wel gegrond was?

Alvast bedankt,
Mvg. Valerie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jun 2014 10:09

of het gegrond is of niet heeft weinig nut, gezien dit een zaak is voor de rechter en je zaak reeds verjaard is.

Enkele vragen:
- wat is de exacte reden (woordelijk) die op je ontslagbrief en C4 staat?
- wat was je job als vertegenwoordiger
- wat was concreet je activiteit in bijberoep (het café, of bedoel je dat je gewoon de opening van je bijberoep vierde in een café)?
- is die activiteit op 22 oktober effectief doorgegaan?
- was je aanwezig op die activiteit?

valeriedecooman
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 jun 2014 10:32

Exacte reden wat op mijn c4 staat:

- 20 en 21 oktober 2011 hebben wij kennis genomen:
* de ontwikkeling van, door uzelf, van een activiteit van handelaar, en van uw inschrijving bij de kruispuntbank voor ondernemingen onder nr x
* de opening van een taverne, a, te londerzeel
* de organisatie van een openingsreceptie op 22 oktober 2011

En dat ondanks het feit dat:
* u niet in staat bent te werken (certificaat dd. 14 oktober 2011: arbeidsongeschiktheid tot 30 oktober 2011)

Mijn job als vertegenwoordiger was elke dag op de baan gaan nieuwe klanten aan te maken in fe de voeding sector.

Mijn bedoeling was om de organisatie van de opening in bijberoep te doen om daarna in het café te staan in hoofdberoep. Maar die kans heb ik niet gehad. Door mijn werkongeval die liep tot 30 oktober zou mijn man de zaak van 22 tot 30 oktober uitgebaat hebben en ik zou het van 1 november zelf gedaan hebben, omdat mijn baas ook gezegd had dat ik tijdens mijn opzeg periode kon stoppen wanneer ik wou .

Ik was wel degelijk aanwezig op de opening

Mvg Valerie
Laatst gewijzigd door Vandebos op 24 jun 2014 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Referenties verwijderd

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jun 2014 09:59

gezien je werkgever je arbeidsongeschiktheid meer dan waarschijnlijk betaalde, is de dringende reden zonder twijfel terecht: ofwel ben je arbeidsongeschikt, ofwel niet. Indien arbeidsongeschikt, dan mag je niet werken, ook niet in bijberoep (tenzij de werkgever en/of mutualiteit dit toeliet). Gezien je op 22 oktober een openingsreceptie hield, is het onwaarschijnlijk dat je op 21 oktober niet bezig was met je bijberoep.

Sowieso is het arbeidsrechterlijk verjaard, maar ook strafrechterlijk heb je geen enkel argument om het ontslag nu nog te betwisten. Voor de RVA kan je wel uitkeringen aanvragen, daar kan je dan terecht na een periode van sanctie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”