Ouderschapsverlof ontslag

andrea09
Topic Starter
Berichten: 11

Ouderschapsverlof ontslag

#1 , 21 jun 2014 13:35

Deze week ben ik aan de deur gezet door m'n werkgever na 8 jaar dienst. Tot midden april nam ik ouderschapsverlof (voltijds) en momenteel ben ik in 1/5 tijdskrediet.
Ik ben dus beschermd tegen ontslag. De reden van mijn ontslag zijn financiële moeilijkheden/afslanking. We zijn echter met vier personen die gelijkaardig werk verrichten, maar ik ben de enige die wordt ontslaan. Bovendien ben ik het langst in dienst. Volgens de vakbond maak ik geen kans op een extra verbrekingsvergoeding, tenzij ik kan bewijzen dat ik ben ontslaan omwille van ouderschapsverlof/tijdskrediet. Via andere bronnen verneem ik echter dat de bewijslast bij m'n werkgever ligt. Kan ik toch nog kansmaken op 6 maanden extra vergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jun 2014 23:34

bewijslast ligt bij de werkgever en deze stelt dat de reden van ontslag de financiële moeilijkheden zijn. Je kan die bewering laten staven, maar dat kan je zelf eventueel laten nakijken via de jaaarrekening.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2014 07:47

Je kan die bewering laten staven, maar dat kan je zelf eventueel laten nakijken via de jaaarrekening.

Dit is zeker niet update, als men weet dat men 6 maanden na de afsluiting van het boekjaar maar de jaarrekening moet neer legen, dus nu moet nog het jaar 2013 neer gelegd worden, en in een kleine onderneming kan er op minstens zes maanden en in het slechtste geval 18 maanden veel gebeuren, een jaar rekening is een indicator op lange termijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 jun 2014 09:16

je hebt 3 jaar de tijd om een vordering in te stellen, hé :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”