cumulatie belgisch brugpensioen en buitenlands pensioen

mephisto
Topic Starter
Berichten: 9

cumulatie belgisch brugpensioen en buitenlands pensioen

#1 , 02 apr 2014 12:25

Ik ben sinds mijn 58 jaar met brugpensioen ( huidige systeem van werkloosheidsvergoeding met toelage van de werkgever ) en ga op normaal pensioen als ik 65 wordt. Ik ben nu ook echter ook rechthebbende vanaf mijn 60 jaar op een buitenlands pensioen van een EEG land omdat ik daar vroeger gedurende 12 jaar gewoond en gewerkt hebt als werknemer.
Blijkbaar moet deze extra uitkering gemeld worden aan de bevoegde uitbetalingsinstelling van de werkloosheidsvergoeding in België maar ik vraag me af deze extra inkomsten in dit specifieke geval een invloed hebben op de uitbetaling van deze laatste, m.a.w. kan ik daardoor mijn werkloosheidsvergoeding kwijtraken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 jun 2014 21:36

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Ik ben nu ook echter ook rechthebbende vanaf mijn 60 jaar op een buitenlands pensioen

Pensioen is geen loon en staat dus uw werkloosheidsuitkering niet in de weg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 jun 2014 21:45

welk EEG land? maakt een groot verschil.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 jun 2014 22:02

Pensioen is geen loon en staat dus uw werkloosheidsuitkering niet in de weg.

In sommige gevallen zal het eerder het omgekeerde zijn: werkloosheidvergoeding staat pensioen in de weg.
Wordt het pensioen niet ingekort wegens de werkloosheidsvergoeding?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mephisto
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 19 jun 2014 11:24

Het gaat om een rustpensioen uit Luxemburg dat volgens de RVA te hoog is om ook nog een volledige of gedeeltelijke werkloosheidsvergoeding van België te verkrijgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 jun 2014 12:03

http://www.rva.be/D_opdracht_W/Wettekst ... tNL-89.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”