Zelfstandige en contract tekenen?

Inge82
Topic Starter
Berichten: 2

Zelfstandige en contract tekenen?

#1 , 18 jun 2014 14:56

Ik werk al sedert 2 jaar in een kinderdagverblijf op zelfstandige basis. Nu komt onze verantwoordelijke plotseling uit het niets af met een soort van samenwerkingscontract. Ik vind dit wel vreemd omdat ze mij altijd zeiden dat je als zelfstandige geen contract tekent.

Stel dat zij het recht heeft om me zo'n contract voor te leggen, dan staan er wel enkele artikels in waar ik me wel vragen bij stel.
-Als we daar stoppen met werken mogen we een jaar lang binnen een straal van 15 km geen zelfstandige activiteiten uitvoeren of opstarten.
Kan zij dat zomaar eisen?
-Het uurloon dat zij erin heeft opgesteld komt niet overeen met wat ze ons beloofd heeft, zonder enig overleg.
-Ook staat erin vermeld dat wij haar op het einde van de maand haar onze factuur bezorgen met daarin onze gedane prestaties. Maar zij stelt zelf die facturen op die wij dan moeten tekenen.
-Dan zijn er nog wat kleine zaken die erin vermeld staan maar waarvan wij weten dat die niet gedaan worden.
-Nu zijn we ook ineens verplicht van een opzegtermijn te doen van 5 dagen, per aangetekende brief, die dan pas start vanaf de volgende maand. Ik dacht dat je als zelfstandige het recht had om te stoppen zonder opzeg, al zou ik dat zelf uit collegialiteit niet doen

Kan ik weigeren dat te tekenen, vooral omdat er van alles in staat waar ik het niet mee eens ben? Ik begrijp dat je misschien wel een soort van verbinding aan gaat, maar als ik het principe van een zelfstandige een beetje begrijp dan huurt zij mijn diensten eigenlijk in en zou ik dan met de voorwaarden moeten afkomen en toch niet zij? Of zou er toch tenminste een fatsoenlijk overleg moeten zijn.

Alle tips zijn welkom en laat het mij gerust weten als ik ergens verkeerd zit.
Vriendelijke Groeten,
Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2014 15:31

Volgens je contract ben je een schijnzelfstandige , maar dit even terzijde.
Als we daar stoppen met werken mogen we een jaar lang binnen een straal van 15 km geen zelfstandige activiteiten uitvoeren of opstarten. Kan zij dat zomaar eisen?

Ja .
-Het uurloon dat zij erin heeft opgesteld komt niet overeen met wat ze ons beloofd heeft, zonder enig overleg.

Daar ben je niet verplicht om mee akkoord te gaan !


Maar zij stelt zelf die facturen op die wij dan moeten tekenen
Dit word meer gedaan, vb bij zelfstandige geranten in bv een in een winkel van een groot merken keten.

Nu zijn we ook ineens verplicht van een opzegtermijn te doen van 5 dagen, per aangetekende brief, die dan pas start vanaf de volgende maand.
Dit mag, en word veel gedaan onder zelfstandigen.


Kan ik weigeren dat te tekenen

Tuurlijk, maar dan heb je geen samenwerkingsakkoord meer, en misschien zelfs geen job meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inge82
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 jun 2014 15:38

Bedankt voor je reactie. Klaarblijkelijk klopt het meeste dus. Maar je schrijft daar dat ik volgens dat contract een schijnzelfstandigen ben. Kan je dat verduidelijken waarom?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2014 16:56

Omdat je duidelijk onder gezag en toezicht werkt, en dat je zelf over je uren en je loon niet kan beslissen !

Je werkt en de bazin zegt hoe het moet = schijnzelfstandigheid, dit komt in u sector enorm veel voor, maar is zeker niet wettelijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Paul Huurder
Berichten: 107

#5 , 18 jun 2014 17:06

Die schijnzelfstandigheid is er omdat ze dan geen sociale bijdragen moeten betalen (iedere werkgever moet dat voor zijn werknemers).
In plaats dat zij dat doen, doe jij dat. En dit is zeker en vast niet wettelijk.
Vriendelijke groeten,

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 jun 2014 17:47

Eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7298,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7298,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7298,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”