Elektrisch laden en betalend parkeren

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

Re: Elektrisch laden en betalend parkeren

#16 , 17 jun 2014 12:36

Kortom, de meningen zijn blijkbaar verdeeld.
En van de gemeenten of elektriciteitsleveranciers of laadpaaluitbaters krijgen we geen antwoord (we hebben deze partijen hierover al gecontacteerd).
Dus moraal van het verhaal: het zal dubbel betalen blijven, zeker? Zowel voor het opladen als voor het parkeren.
Gelukkig compenseert het plezier van elektrisch rijden (zeker met onze Tesla!) ruimschoots dit kleine "nadeel".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 17 jun 2014 14:29

Kortom, de meningen zijn blijkbaar verdeeld.
En van de gemeenten of elektriciteitsleveranciers of laadpaaluitbaters krijgen we geen antwoord (we hebben deze partijen hierover al gecontacteerd).
Dus moraal van het verhaal: het zal dubbel betalen blijven, zeker? Zowel voor het opladen als voor het parkeren.
Gelukkig compenseert het plezier van elektrisch rijden (zeker met onze Tesla!) ruimschoots dit kleine "nadeel".
Het zijn niet zozeer de meningen, het is de feitelijke situatie die verschilt van geval tot geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Wuyts1991
Berichten: 399

#18 , 17 jun 2014 14:56

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Inazuma.

In Antwerpen geldt:
Terwijl het voertuig oplaadt, bent u vrijgesteld van het betalen van parkeergeld.
Zie ook: http://www.parkereninantwerpen.be/publieke-oplaadpalen" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#19 , 17 jun 2014 15:14

Het zal wel even duren voordat de elektrische auto aanvaard is en hier wat eenduidigheid over komt. Ik vermoed dat ze het op termijn wel overal gratis gaan maken, omdat het milieuvriendelijk is en dat tegenwoordig populair is.

Tesla Model S trouwens? Al vele goede dingen over gehoord.

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#20 , 17 jun 2014 16:01

Tesla Model S trouwens? Al vele goede dingen over gehoord.
Een Model S P85+, inderdaad. En die goede dingen kan ik - na 11.000 elektrische km - enkel maar volledig bevestigen!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 23 jun 2014 17:33

Kortom, de meningen zijn blijkbaar verdeeld.
En van de gemeenten of elektriciteitsleveranciers of laadpaaluitbaters krijgen we geen antwoord (we hebben deze partijen hierover al gecontacteerd).
Dus moraal van het verhaal: het zal dubbel betalen blijven, zeker? Zowel voor het opladen als voor het parkeren.
Gelukkig compenseert het plezier van elektrisch rijden (zeker met onze Tesla!) ruimschoots dit kleine "nadeel".
Het gaat niet over meningen maar om feiten :

Wat staat er aan verkeersborden ...

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#22 , 30 jun 2014 09:48

Wat staat er aan verkeersborden ...
Ook dat is verwarrend.

Zo is het in Leuven helder: onderaan het bordje dat een parkeerplaats met elektrisch laadpunt aanduidt, is er een blauw onderschrift "Betalend parkeren".
Maar in Nieuwpoort daarentegen is het verwarrend: eerst kom je borden tegen die aanduiden dat je een zone binnenrijdt waar het betalend parkeren is. Maar naast de plaatsen met laadpunten enkele straten dieper in die zone, staat enkel nog het bordje dat zo'n laadpunt aangeeft. Is het daar dan nog steeds betalend, of worden de ene borden overruled door de andere?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 30 jun 2014 11:07

Maar in Nieuwpoort daarentegen is het verwarrend: eerst kom je borden tegen die aanduiden dat je een zone binnenrijdt waar het betalend parkeren is. Maar naast de plaatsen met laadpunten enkele straten dieper in die zone, staat enkel nog het bordje dat zo'n laadpunt aangeeft. Is het daar dan nog steeds betalend, of worden de ene borden overruled door de andere?
Zonale bepalingen inzake parkeren, gelden in gans de zone, behalve op de plaatsen waar verkeerstekens een andere parkeerreglementering opleggen:

Artikel 65.5.6.
De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.


Als de laadpunten binnen een zone betalend parkeren dus anders zijn aangegeven, normaal is dat met (een variant van) een bord E9

Afbeelding
met als onderbord of opschrift :
Afbeelding of Afbeelding, of eventueel een opschrift als "Elektrische voertuigen"


Het moet hier dan uiteraard om verkeersborden en onderborden gaan zoals bovenstaande , die effectief in de wegcode toegelaten zijn :!:

Nogal wat steden plaatsten ongestraft illegale verkeersborden aan oplaadpunten (bvb Hasselt).
Aangezien die geen enkele juridische waarde hebben, maar integendeel zelf een inbreuk op de verkeerswetgeving zijn, heffen deze een zonale parkeerreglementering niet op ...


Voorbeeldenvan illegale signalisatie van laadpalen :

Hasselt
Afbeelding


Afbeelding


Lier:
Afbeelding
(de woede van de Tesla rijders is hier onterecht: de signalisatie klopt helemaal niet, het "parkeerverbod" is foutief aangebracht waardoor het niet geldt, het onderbord is illegaal , en er is bovendien nog eens strijdige signalisatie op deze parking ...)


Tielt:
Afbeelding

jeirebeezeke
Berichten: 1

#24 , 22 dec 2015 12:06

Ik heb het even gevraagd aan een parkeerwachter hoe het hier in nieuwpoort zit en TIJDENS het opladen hoef je geen parkeerticket te betalen,. Mijn vraag was dan , wat als ik hier een weekendje verblijf? Zolang de oplaadstekker IN jouw auto zit hoef je niet te betalen. Vond ik een beetje met het haar getrokken en mag men gerust nog eens evalueren want wat als er meerdere elektrische wagens "op weekend of vakantie" komen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”