Uitkering tijdens knelpuntberoep opleiding

Schopenbauer
Topic Starter
Berichten: 4

Uitkering tijdens knelpuntberoep opleiding

#1 , 16 jun 2014 21:55

Hallo,

Mijn vraag is gelijkaardig als http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=36909" onclick="window.open(this.href);return false; maar heb daar gelezen dat je geen topics moet kapen dus bij deze...

---

Binnen enkele dagen eindigt mijn opzegperiode bij mijn huidige job (zelf ontslag genomen wegens fysiek te belastende job) en begin september begin ik met mijn knelpuntberoep opleiding bij de hogeschool (via RVA). Aangezien ik mij geen 3 jaar zonder loon kan permitteren ga ik 20 dagen werken voor een interim bureau om daarna dan een maandelijkse uitkering te ontvangen (ongeveer 60% van het laatst verdiende loon?). In de praktijk komt dit erop neer dat ik mijzelf nu ben aan het inschrijven bij alle interim bureaus om zo snel mogelijk een maandcontract te krijgen en zekerheid heb dat ik deze opleiding kan starten. Indien ik binnen 2 maanden nog altijd geen contract heb gekregen zit ik dus met een serieus probleem...
Nu is de wetgeving omtrend deze regeling vrij onduidelijk (zoals je kan lezen in bovenvermelde thread). Bij de RVA wist de helft van het personeel zelfs niet dat deze mogelijkheid bestond. Anyway, mijn vraag is de volgende:

1. Volgens RVA moeten deze 20 dagen opeenvolgend zijn bij dezelfde werkgever. Ik neem aan dat dit klopt? E
2. Moet dit een maandcontract zijn of kunnen dit dag/weekcontracten zijn? Ik heb gelezen dat maandcontracten pas na verloop van tijd worden geven. Dus indien je op basis van weekcontract werkt en ze je de laatste week geen contract meer willen aanbieden kan je opnieuw beginnen vanaf 0?
3. Bestaat hier een officiele regeling over en waar kan ik deze vinden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2014 11:16

1. Nee, maar pas na de 20 dagen kan je uitkeringen krijgen.
2. mag om het even wat zijn
3. staat ergens in het KB over de werkloosheid van 25.11.1991, als ik het me goed herinner.

Schopenbauer
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 jun 2014 20:24

Beste JPV,

Alvast bedankt voor uw antwoord, ik heb het gevoel dat u goed op de hoogste bent van dit soort zaken, daarom hoop ik dat u mij nog even verder kan bijstaan met raad en daad.

Ik heb vandaag naar de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (Afdeling Antwerpen) gebeld en volgens de vrouw aan de telefoon moeten die 20 dagen aaneensluitend gepresteerd worden MAAR het mag bij verschillende werkgevers zijn. Nu lees ik in volgende thread: http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=36909" onclick="window.open(this.href);return false; het volgende:
Ik was er eerlijk gezegd ook van overtuigd dat ik 20 dagen (of 4 weken) aaneensluitend moest presteren om dopgerechtigd te zijn, maar ik lees nu toch op verschillende sites dat dit blijkbaar niet nodig is. Ik moet gewoon 20 dagen werken via interim of tijdelijke contracten ook al is dat in een periode van 2 maanden en na die 20 dagen dop aanvragen, klopt dit?
20 dagen moeten niet na elkaar, maar moeten in principe wel gewerkt worden. In de praktijk dacht ik dat een verloning door de werkgever (gewaarborgd loon) voldoende was, maar in center parcs heb ik nu geen toegang tot alles om dit na te checken
Aangezien dit een zeer belangrijk detail is en alles simpeler en minder stresserend zou maken zou ik morgen nog eens willen terugbellen naar de hulpkas maar ik heb jammergenoeg geen wetsartikels die ik kan aanhalen (of zelfs artikels op het internet). Ik heb al eens proberen te zoeken naar deze informatie in het K.B. van 1991 maar heb niets teruggevonden. Vanwaar hebt u deze informatie?

Ze zei ook dat indien het bij verschillende werkgever gepresteerd wordt dat dit aaneensluitend moet zijn, i.e. vrijdag stoppen en maandag bij een nieuwe werkgever beginnen. Dit lijkt me nogal onrealistisch?

Alvast bedankt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 jun 2014 08:54

Even opgezocht, volgt uit de combinatie van MB art 91 & KB art. 133 & 134 (zie: http://www.rva.be/frames/Main.aspx?Path ... &Items=2/4" onclick="window.open(this.href);return false; )

Schopenbauer
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 jun 2014 21:08

artikel 133, § 1, 2°: Een dossier bevattende een uitkeringsaanvraag en alle stukken welke de directeur nodig heeft om over het recht op uitkeringen te beslissen en het bedrag ervan te bepalen, moet bij de uitbetalingsinstelling ingediend worden door: de volledig werkloze na een onderbreking van het genot van de uitkeringen;

MB Artikel 91:
Voor de toepassing van artikel 133, § 1, 2°, van het Koninklijk Besluit moet verstaan worden onder onderbreking van het genot van de uitkeringen een niet-vergoede periode van 28 opeenvolgende kalenderdagen.
Ik versta hieruit dat indien je 28 dagen niet vergoed bent (vergoeding = uitkering of loon?) dat je dan je uitkeringsaanvraag kan indienen?

Hoe kan je hieruit afleiden dat je 20 dagen moet werken? En dat dat dit bij verschillende werkgevers en niet aaneensluitend mag zijn?



Ik zie trouwens in 133, § 1, 2° staan: de werkloze die voor het eerst uitkeringen wenst te bekomen;

Wat wordt hiermee bedoeld? Dat je sowieso uitkering krijgt indien het de eerste keer is dat je dit aanvraagt? Want dat is het geval.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 jun 2014 21:34

je krijgt niet zomaar uitkeringen. Die 28 KALENDERDAGEN (= 4 weken) komt overeen met 20 werkdagen. Indien dit het geval is, wordt er naar de C4 gekeken van de laatste tewerkstelling (die zorgt voor de onderbreking van minstens 4 weken) en niet meer de vorige.

Schopenbauer
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 18 jun 2014 21:49

Ok bedankt.

Ik heb trouwens hier gelezen:

http://www.rva.be/d_opdracht_w/werkneme ... infonl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De RVA neemt het loon in aanmerking dat u hebt ontvangen gedurende uw laatste
tewerkstelling van ten minste 4 aaneensluitende weken bij éénzelfde werkgever. Verder moet
het gaan om loon waarop bijdragen voor de sociale zekerheid zijn gestort. Dit loon wordt echter
begrensd (zie verder).
Indien deze voorwaarden niet zijn vervuld, dan moet het bedrag van de werkloosheidsuitkering
berekend worden op basis van een referteloon dat 1.501,82 euro bruto bedraagt.
Dus ik vrees dat het toch 4 weken aaneensluitend bij dezelfde werknemer moet zijn...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 jun 2014 22:11

100% zeker van niet. Dit gaat over het loon, daar kijkt men anders

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”