Misleidende offerte (6% BTW naar 21% BTW)

brokkel
Topic Starter
Berichten: 4

Misleidende offerte (6% BTW naar 21% BTW)

#1 , 19 mei 2014 10:22

Wij hebben kortgeleden bomen laten kappen op onze grond. Wij hadden hiervoor een offerte gekregen, met een geschat totaal bedrag excl. 6% BTW.

Nu we de eindfactuur ontvangen, blijkt er plots 21% BTW te zijn aangerekend wat voor een onverwachte meerkost van 800€ zorgt.

Kan dit zo maar?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 19 mei 2014 10:33

BTW tarief voor het vellen van bomen is vrij ingewikkeld. Wat is er juist gedaan met de bomen?

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mei 2014 10:38

https://www.sbb.be/Nederlands/Topmenu/S ... nsten.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
"het vellen van bomen door een houthakker is een handeling die onderworpen is aan het tarief van 6 pct.. Dit omdat gevelde bomen belastbaar zijn tegen het tarief van 6 pct., bij toepassing van tabel A, rubriek VII, cijfer 12 van de bijlage bij het KB nr. 20 inzake de BTW-tarieven en in zoverre de bomen niet ter plaatse worden vernietigd (door verbranden, hakselen, enz...) èn behalve indien dat kadert in een bosbouwexploitatie { steeds 6 pct. (Parl. vr. nr. 510 van 17 november 2000, SEGHIN, Vr. en Antw., Kamer, 2000-2001, nr. 68)}; "

Indien de bomen werden gerooid, is het 21%, als ze gekapt zijn (zoals u schreef) zou het 6% moeten zijn. Neem contact op met de aannemer om dit te laten corrigeren indien u meent dat dit van toepassing is.

Reclame

brokkel
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 19 mei 2014 11:42

De bomen zijn geveld, takken zijn gehakseld, stronken zijn uitgegraven en samen met het hout afgevoerd.
Het kan zijn dat voor deze werken 21% BTW moet aangerekend worden.

Wat mij echter als oneerlijk overkomt is dat op de initiele factuur over 6% wordt gesproken, terwijl hij wist welke werken moest worden uitgevoerd.
Uiteindelijk is voor mij enkel de eindprijs van belang incl. de BTW. En nu is dit bedrag plots met 800€ vermeerderd.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 19 mei 2014 12:24

"initiele factuur"? Heeft de kapper dan eerst een factuur op 6% doorgegeven? en dan een gewijzigde van 21%? Of was het de offerte die 6% bedroeg.
Staat er duidelijk uitgesplitst in de offerte wàt hij allemaal ging doen, of staat er enkel iets vaags zoals "omhakken bomen" en "afvoeren hout/takken" en die 6%?
Want dan blijkt daar eigenlijk niet uit dat dit valt onder die zgnde "rooi-activiteiten" vermoed ik.

brokkel
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 mei 2014 12:27

sorry ik bedoelde: "initiele offerte" idd

In deze offerte staat ook vermeld dat hij zou:
- bomen vellen
- hakselen van takken te plaatse
- uitgraven en afvoeren van stronken
- afvoeren van hout

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 19 mei 2014 13:02

Die werken zijn inderdaad 21% btw. De offerte is dus op zijn minst misleidend te noemen. Heeft uw aannemer er een verklaring voor gegeven?

Het komt vaak voor in die sectoren dat er d'office offertes worden gemaakt aan 6% zonder dat wordt nagekeken of het nu 6% of 21% moet zijn. Ik vermoed dat het hier dat deze aannemer bewust en consequent deze praktijken hanteert.

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 19 mei 2014 14:07

misschien even contact nemen met BTW controleur van die kapper en het geval uitleggen
er zijn misschien precedenten

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 19 mei 2014 14:26

Dit is geen zaak voor de btw-controle, maar een geschil tussen 2 partijen. De Staat gaat zowizo de 21% opeisen, en of de kapper uit eigen zak een deel bij moet betalen of hij de volle 21% gaat halen bij de klant maakt voor hen niet uit.

brokkel
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 19 mei 2014 15:03

Conclusie van het verhaal. Ik heb de bomenrooier gecontacteerd en verteld dat ik bereid ben het afgesproken bedrag incl. BTW te betalen zoals vooraf afgesproken.
Ik kreeg prompt een nieuwe factuur waar de BTW maar 6% bedraagt ... lijkt me niet helemaal koosjer maar ik betaal wel 823€ minder nu. En het lijkt dan idd een zaak tussen hem en de BTW Controle? Of ben ik nu in het zwart aan het betalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mei 2014 15:14


Of ben ik nu in het zwart aan het betalen?
U heeft een factuur en ook wat je wou, en voor de rest is het een zaak voor de controle van de BTW en de boomkapper.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 19 mei 2014 15:14

Dit is inderdaad fraude. Bij de eerstvolgende controle zal hij u waarschijnlijk terug een factuur aan 21% opstellen, met de melding dat deze dienst toch met 21% btw moest zijn.

M.i. is de enige correcte gang van zaken dat de factuur behouden blijft en hij uit eigen zak die 15% bijbetaalt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mei 2014 15:34

Een vergissing van de boomkaper is niet noodzakelijk fraude, en iedereen kan zich vergissen, eerst verlaagd tarief en dan een deel normaal tarief.

De man moet toch niet opdraaien(15% 823€) voor een duidelijke vergissing in verlaagd of normaal tarief.

Men kan dan ook stellen dat de klant ook moet op de hoogte zijn van de BTW tarieven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#14 , 19 mei 2014 16:11

Als de boomkapper de vergissing bewust maakt, is het wel degelijk fraude. Bon, dat gaan ze natuurlijk moeilijk bewijzen. Klant is particulier, deze worden niet geacht op de hoogte te zijn van het btw-wetboek moest het voor de rechter komen.

Het probleem voor Brokkel is dat die 21% hem kan blijven achtervolgen, wanneer de boomkapper een van de volgend jaren controle krijgt. Elke goede boekhouder tekent meteen voor akkoord en gaat dan de btw recupereren d.m.v. nieuwe facturen aan de mensen, met 21% btw en eventueel verwijzing naar de hierboven aangeboden documentatie. Dus ook al is het nu toch 6%, dat geeft geen garantie dat de boomkapper er in de toekomst geen 21% van maakt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 mei 2014 16:18

De vergissing kan ook niet bewust gemaakt zijn, ik heeft toch altijd het voordeel aan de twijfel, de factuur is voor een particulier en deze worden nooit tot bijna nooit tot bij de particulier opgevolgd, en veranderd hij deze factuur als hij controle mocht krijgen wie gaat het zeggen !

En gooi toch niet alle kleine zelfstandigen toch niet op een hoopt vuil, andere mensen doen ook vergissingen op het werk en de kost prijs is meestal ten laste van hun werkgever. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”