Feitelijke scheiding

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Feitelijke scheiding

#1 , 29 apr 2014 16:53

Wat zijn de wettelijke consequenties van een feitelijke scheiding ? Hiermee bedoel ik : welk impact heeft het als één van beide partners overlijdt ? Momenteel is de wederzijdse wilsbeschikking "wie langst leeft, alles heeft" en we zijn elkaars enige erfgenamen (er zijn geen kinderen). We willen dit zo behouden ! Is dit mogelijk zonder dat we hiervoor opnieuw naar de Notaris moeten stappen ? Wat moeten we hierover nog weten ? Onze verstandhouding is optimaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 02 mei 2014 09:17

Zolang dat jullie wilsbeschikking is, zal die uitgevoerd worden.
Als jullie effectief scheiden, zal dat uiteraard niet meer zo zijn.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 03 mei 2014 09:49

Bedankt voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp (a.u.b. verbeter mij als ik het verkeerd voor heb) : het enigste verschil met nu is dat mijn man en ik allebei een eigen adres gaan hebben (dus één van beiden moet zijn adres laten wijzigen) en dat we ieder afzonderlijk een belastingsbrief moeten invullen en uiteraard de verzekeringen aanpassen. Moeten wij deze "feitelijke scheiding" op één of andere manier wettig laten verklaren ? moeten wij instanties verwittigen ? Financieel zijn er geen problemen en zoals ik eerder schreef : de verstandhouding is optimaal, dus op dat vlak zien we absoluut geen problemen voor later.

Reclame

werkstudent
Berichten: 52

#4 , 03 mei 2014 10:40

U hoeft niemand te verwittigen, zeker niet indien u nog van elkaar wil erven.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#5 , 04 mei 2014 09:21

Okay, maar we moeten wél op de eerstkomende belastingsbrief aanduiden "feitelijk gescheiden" hé ? Of is het beter ieder een afzonderlijke brief te vragen ?

Terug naar “Echtscheiding”