formuleringen in aangifte van nalatenschap

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

formuleringen in aangifte van nalatenschap

#1 , 29 apr 2014 14:40

Hallo,
Ik tracht de aangifte van nalatenschap van mijn moeder in te vullen en dit lukt vrij aardig maar toch kom ik een paar problemen tegen:
a)Toen vader overleed werd het appartement dat hij samen met moeder gekocht had voor de helft toe aan moeder en voor een kwart aan elk van de twee kinderen.
Nu moeder overleden is :
Hoe dient de overdracht van dit appartement geformuleerd te worden in het actief der gemeenschap in de aangifte van nalatenschap van moeder ? Voor de helft ?
Dient de geschatte waarde dan ook gehalveerd ?
b)Geeft dit overlijden dan aanleiding tot overgang van vruchtgebruik of tot fideï-commis ? Op dit moment woont er niemand meer.
c)Moeder leefde de laatste zes maanden in een rusthuis. Dient in de aangifte van nalatenschap dan gewag gemaakt van een verzekeringspolis voor inboedel of andere die ze waarschijnlijk wel had toen ze nog thuis woonde?
Alvast bedankt voor uw antwoord !!
Sokke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 apr 2014 15:52

Hallo,
Ik tracht de aangifte van nalatenschap van mijn moeder in te vullen en dit lukt vrij aardig maar toch kom ik een paar problemen tegen:
a)Toen vader overleed werd het appartement dat hij samen met moeder gekocht had voor de helft toe aan moeder en voor een kwart aan elk van de twee kinderen.
Nu moeder overleden is :
Hoe dient de overdracht van dit appartement geformuleerd te worden in het actief der gemeenschap in de aangifte van nalatenschap van moeder ? Voor de helft ? JaDient de geschatte waarde dan ook gehalveerd ?
b)Geeft dit overlijden dan aanleiding tot overgang van vruchtgebruik of tot fideï-commis ? Ja Op dit moment woont er niemand meer.
c)Moeder leefde de laatste zes maanden in een rusthuis. Dient in de aangifte van nalatenschap dan gewag gemaakt van een verzekeringspolis voor inboedel of andere die ze waarschijnlijk wel had toen ze nog thuis woonde? Indien de polis er nog is : ja. De waarde van de inboedel , bij roerende activa , kan heel laag gehouden worden, zelfs nihil. Alvast bedankt voor uw antwoord !!
Sokke
Ik zal u via PB een voorbeeld van tekst bezorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”