supermarkt verkoopt selectief

Jef Dakgoot
Topic Starter
Berichten: 4

supermarkt verkoopt selectief

#1 , 25 apr 2014 12:43

kan een supermarkt kiezen aan wie ze verkoopt en aan wie niet?

Orval, orval, orval... lekker, maar er kunnen kopen is niet altijd gemakkelijk.
een supermarkt bij mij in de buurt krijgt regelmatig wat bakken binnen, maar zet ze niet in de rekken. je moet er naar vragen bij het personeel. de verantwoordelijke zegt dan 'er is Orval en ik zal je twee kartonnetjes meegeven' of 'er is geen Orval'. maar het was mij snel duidelijk dat hij dit selectief doet. voor sommige mensen is er Orval, voor andere dan weer niet. ik had al lang door dat ik het aan hem niet meer moest vragen en vraag het aan het andere personeel als de verantwoordelijke er niet is. de laatste 2 weken durft het andere personeel niets meer mee te geven zonder het aan de verantwoordelijke te vragen. ik zie daar 12 bakken staan in het magazijn (deur staat altijd open), maar 4 flesjes meekrijgen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel
Berichten: 193

#2 , 25 apr 2014 13:05

Was er vorig jaar niet de vraag van Orval zelf gekomen om niet per bakken meer te verkopen maar per flesjes?
Omdat Orval anders de vraag niet meer aan zou kunnen?

Zie niet in waarom een supermarkt dit niet zou mogen doen?
Is een andere zaak denk ik wanneer het effectief in de winkel ligt(Aangezien dan aangenomen wordt dat de winkel zich verbindt het product te verkopen aan de aangegeven prijs.), maar als het in het magazijn ligt verkoopt de winkel aan wie het wil dacht ik. (met BW 1582 in het achterhoofd.)

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 25 apr 2014 14:01

Valt dat niet gelijk te stellen met bv. de bakker die u geen 50 pistoleées will verkopen zonder bestelling, omdat hij dat teveel klanten moet teleurstellen?

Reclame

fieke0509
Berichten: 188

#4 , 28 apr 2014 09:55

Dat van beperkte flesjes per koper kan ik inkomen, maar dat de gerant / verantwoordelijke ook mag beslissen wie wel en wie niet lijkt mij toch niet echt normaal. Als ik het goed begrijp gaat het niet om de hoeveelheid maar om de willekeur: de ene persoon wel en de andere niet?

Lightning

#5 , 28 apr 2014 10:05

...maar dat de gerant / verantwoordelijke ook mag beslissen wie wel en wie niet lijkt mij toch niet echt normaal...
Er moet een overeenkomst zijn over prijs en goed alvorens er sprake kan zijn van een verkoop.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 28 apr 2014 10:28

Klopt, en voor de producten die uitgestald liggen in de rekken kan gesteld worden dat deze overeenkomst er is. Voor de producten die niet in de rekken liggen is deze overeenkomst er niet, en kan je dus ook niet eisen dat deze aan jouw verkocht worden.

Jef Dakgoot
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 28 apr 2014 14:33

okido, niet veel aan te doen dus. ze liggen niet in de rekken om de beperking van 8 flesjes de man te kunnen opleggen, en ik kan het dus alleen maar vragen.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 28 apr 2014 14:57

Al eens een andere supermarkt geprobeerd? Waar ik ga staan de flesjes Orval gewoon op het schap.

werkstudent
Berichten: 52

#9 , 29 apr 2014 16:02

Eens uw beklag doen op de hoofdzetel van de supermarktketen?

Jef Dakgoot
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 30 apr 2014 10:12

Al eens een andere supermarkt geprobeerd? Waar ik ga staan de flesjes Orval gewoon op het schap.
en waar is dat dan Artemis? (toch niet in griekeland hoop ik :lol: )

Terug naar “Consumenten Koop”