Hoe lang opzeg?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Hoe lang opzeg?

#31 , 27 mar 2014 07:33

als je de opzeg niet kan presteren, is men niet verplicht je uit te betalen. Standaard wordt de opzegtermijn dan gewoon verlengd. Overuren moeten ze, ten laatste bij je laatste dag, uitbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
theconsul
Berichten: 14

#32 , 03 apr 2014 13:26

als ik vandaag mijn opzeg geef wanneer start mijn opzegperiode dan?

bediende
start 22/11/2011
loon bruto/jaar +40000

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 03 apr 2014 13:28

via aangetekende brief: 14 april
via deurwaarder: 7 april
aftekenen: de maandag na het aftekenen

Reclame

Eniavaswen
Berichten: 3

#34 , 08 apr 2014 10:05

Klopt het dat als je zelf ontslag geeft en je werkt langer dan 5 jaar bij je werkgever met een gemiddeld loon, je opzegtermijn maximum 13 weken is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#35 , 08 apr 2014 12:08

hangt af van hoelang je werkt, kan ook meer zijn dan 13 weken (maximaal 4,5 maand)

blardo
Berichten: 4

#36 , 16 apr 2014 12:48

Mijn echtgenote werkt halftijds in een OCMW-rusthuis met een bediendencontract.
Haar eerste contract was een contract van bepaalde duur van 03/01/2013 tot 30/06/2013. Daarna kreeg ze een vervangingscontract met aanvangsdatum 01/07/2013 en automatische beëindiging op moment van terugkeer vervangen werknemer.
Haar huidige contract startte op 08/11/2013 en is een gelijkaardig vervangingscontract.
Wanneer ze vandaag haar ontslagbrief zou afgeven, wanneer kan ze dan ergens anders beginnen?

Misschien ook zelf eens een poging doen:
1e deel: contract van voor 2014: minder dan 5 jaar=>1.5 maand
2e deel: vanaf 1 januari 2014: 4.5 maanden anciënniteit=> 2 weken
Brengt me bij een opzegtermijn van 1.5maand + 2 weken.
Opzegtermijn zou ingaan op 21 april. 1.5 maand later is 5 juni. + 2 weken wordt 19 juni.

Lijkt me redelijk absurd dat onder het oude systeem haar opzegtermijn 1.5 maand zou zijn, moest haar contract volledig onder het nieuwe systeem slechts 4 weken, maar nu door die overgangsmaatregel 2 maanden.

jmi17
Berichten: 116

#37 , 19 apr 2014 15:09

Ook ik vraag me af hoe lang mijn opzegperiode zou duren.

Even kort een schets van mijn situatie.

Ik heb momenteel een tijdelijk contract dat dinsdag in ging tem 14/10/2014 in afwachting van een vast contract als verpleegkundige bij een ocmw rusthuis. Eigenlijk een soort proefperiode.

Voordien werkte ik wel al als jobstudent meerdere jaren.
Na mijn studies heb ik van 12/09/2011 tem 30/06/2012 gewerkt, nadien van 1/07/2012 tem +-30/08/2012 elders en tenslotte van 01/03/2013 tem 11/11/2013 bij nog een andere werkgever. Enkel de zomer van 2012 was op papier voltijds, maar in werkelijkheid was dat vaak maar 12u/week bvb. Verder was alles voltijds. Ik moet wel zeggen dat het vanaf oktober 2013 tem 11/11/2013 om 2 werkdagen per week ging + de feestdagen. Verder heb ik nergens gewerkt.

Hoe groot is mijn anciënniteit dan? Want het was niet allemaal voltijds. Wel was het allemaal als verpleegkundige en zou dit bij mijn huidige werkgever meetellen als anciënniteit.

Ondertussen ben ik ook bezig met een selectie bij de politie voor de opleiding tot inspecteur. De eerstvolgende opleiding vangt aan in oktober (juni ook maar die zit wellict vol). Uiteraard is dat afhankelijk van mijn selectietesten. Stel dat ik daarvoor slaag en in oktober mag starten, wanneer moet ik dan ontslag nemen?
Soms weet je ook maar een 2tal weken voor de opleiding dat je mag starten, ik denk dat ik op zo'n korte termijn niet mag stoppen bij mijn werkgever?
De directeur weet wel van mijn selectie en zegt dat als ik dat op tijd weet dat ik tijdig kan stoppen. Maar ik weet niet wat die met "tijdig" wil zeggen...

Op mijn contract staat dat de wet van 3/7/78 qua arbeidsovereenkomsten van toepassing is op de opzegtermijn.

Ik heb dat eens zitten lezen en het lijkt wel dat mijn opzeg weken zal duren? :s Of hoelang zou dat zijn?
Is er ook een gerechtvaardigde manier om op héél korte termijn te kunnen stoppen, zelfs als de werkgever niet akkoord is? Moet de opzegtermijn volledig uit gedaan worden?

Bedankt alvast!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 19 apr 2014 17:49

Wanner zou je willen stoppen?

jmi17
Berichten: 116

#39 , 19 apr 2014 19:12

Wanner zou je willen stoppen?
Dat is nogal moeilijk te zeggen aangezien ik afhankelijk ben van de selectiedienst. Het is zo dat ik onmogelijk weet wanneer mijn selectie erop zal zitten. Er van uit gaande dat ik slaag. De opleiding begint in oktober. De exacte datum is nog onbekend. Maar volgens de politie zou ik die opleiding moeten kunnen halen. Alleen is het best mogelijk dat mijn selectie er pas op zit half september bijvoorbeeld. Dus dan heb ik nog maar 2 weken. Anderzijds kan het ook dat ik voor de zomer nog door de selectie geraak en dan is oktober wellicht geen probleem. Stel dat ik door werk niet kan starten aan de opleiding in oktober, dan zal het wellicht de opleiding van december worden. Maar jullie begrijpen ook dat ik liefst zo snel mogelijk aan de opleiding wil beginnen daar het toch wel een enorm grote droom van me is :)

Dus wat doe ik best? Het is ook stom om nu al ontslag te nemen als je niet eens weet of je door de selectie geraakt of dat de selectie toch langer dan oktober zal duren. Maar ik denk dat het ook problemen zal geven als ik bijvoorbeeld half september pas weet dat ik in oktober mag starten (bvb begin oktober) en dan nog ontslag moet nemen? Mijn opzeg zal wellicht langer duren...

Vandaar ook mijn vraag of er een mogelijkheid is om geen opzegtermijn te moeten doen of een deel ervan maar te moeten doen? Weliswaar op een wettige manier :) Ik zie het ook niet zitten om een opzegvergoeding te moeten betalen, tenzij dat bedrag nog meevalt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 19 apr 2014 23:37

je kan alles overeenkomen met je werkgever, maar wettelijk ligt het voor jou zo:
- in de eerste helft van je arbeidsovereenkomst van bepaalde duur kan je opzeggen met de normale opzegtermijnen. Concreet wil dat zeggen dat je 1 week opzeg moet doen als je opzegt begint in de eerste 3 maanden van je arbeidsovereenkomst.
- in de tweed ehelft van je arbeidsovereenkomst van bepaalde duur kan je NIET opzeggen. je kan enkel je arbeidsovereenkomst verbreken, waarbij je een verbrekingsvergoeding moet betalen die maximaal het dubbel van de opzegtermijn die je zou moeten naleven, maximaal natuurlijk de resterende duur van de arbeidsovereenkomst. Krijg je dus op in september te horen dat je op 1 februari moet beginnen, terwijl je nog 2 weken moet werken, dan kan je enkel weg indien je de werkgever 2 weken brutoloon uitbetaalt of met hem een overeenkomst kan sluiten over het vroeger stppen van ej arbeidsovereenkomst.

jmi17
Berichten: 116

#41 , 20 apr 2014 15:23

Bedankt voor de info.

Dan hoop ik dat ik tijdig iets weet van mijn selectie. Of dat de opleiding pas start na 14/10/2014 of uiteraard dat ik iets kan overeenkomen met de werkgever.
Maar op dat laatste zal ik maar niet te hard rekenen?

Al zei men dus wel dat dat kan, maar of ze woord houden...

Natulcien
Berichten: 1

#42 , 25 apr 2014 14:25

Beste,

Aanvang contract juli 2012 onder bediendestatuut met loon +/- 34.000EUR/jaar, welk werd omgezet vanaf 1 januari 2014 naar kaderstatuut met kleine verhoging loon en extra voordelen.

Wil stoppen bij huidige werkgever op 31 augustus 2014 (start nieuwe werkgever 1 september 2014). Wanneer moet ten laatste ontslag ingediend worden zodat de onstlagtermijn stopt op 31 augustus 2014?

Dank,

C.
U hebt een opzegtermijn van 1,5 maand (voor tewerkstelling tot eind 2013) en 2 weken (opzeg voor minder dan 6 maanden vanaf 1/1/14) of 3 weken (opzeg nét meer dan 6 maand vanaf 01/01/2014).

In uw geval wil dat dus zeggen dat, tenzij u met de werkgever een overeenkomst bereikt, u onmogelijk op 31/08/2014 de arbeidsovereenkomst kan ten einde laten lopen.

Immers:
- wordt de opzegtermijn betekent op 30/06/2014 (voor einde dagtaak), vangt de opzegtermijn aan op 7 juli en eindigt die op 21 augustus + halve maand (interpretatie over die halve maand loopt uiteen, maar 5 september lijkt me de juiste einddatum).
- wordt de opzegtermijn betekent op 29/06/2014, vangt de opzegtermijn aan op 30 juni en eindigt die (zie hierboven ivm halve maand) waarschijnlijk op 28 augustus.
Klopt deze berekening? Ik zit namelijk in dezelfde situatie. Maar ik dacht dat het eerste als volgt was:

- wordt de opzegtermijn betekent op 30/06/2014 (voor einde dagtaak), vangt de opzegtermijn aan op 7 juli en eindigt die op 21 augustus + 3 weken dus 11 september

Nog twee vraagjes: 1) als je dit dus op 30/06 (een maandag) door de werkgever laat ondertekenen, gaat het pas de volgende maandag in?
2) geldt in de nieuwe regeling nog altijd dat vakantiedagen e.d. bij ontslag door de werknemer de opzegtermijn niet opschorten (ik kan dat nergens vinden in de nieuwe regelgeving)?

Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 27 apr 2014 21:24

ik heb er idd een zootje van gemaakt, maar het is 7 juli + 1,5 maand + 3 weken. 0,5 maand is géén 2 weken, mag je dus zeker niet zo rekenen.

staespieter
Berichten: 2

#44 , 28 apr 2014 23:01

Hallo

Kan iemand mij helpen met volgende vragen:

Situatie:
- In dienst sinds 1 mei 2006
- bruto jaarloon 65.000 euro
- ontslag ingediend op 29 april

Vragen:
- wanneer begint mijn opzegtermijn (ik vermoed maandag 5 mei)
- wat is mijn wettelijk opzegtermijn (ik vermoed 3 maanden, i.e. 1,5 maand per begonnen 5 jaar)
- hoe wordt bruto jaarloon juist berekend en wordt dit jaarloon in mijn geval berekend in het jaar 2013?

De vraag stelt zich vooral omdat mijn huidige werkgever mij nog zo lang mogelijk in dienst wil houden, maar mijn volgende werkgever niet echt kan leven met een langere opzegtermijn dan 3 maanden.

Hoor graag!

Pieter

P.S. Via de calculator op de website Claes & Engels (http://www.opzegging.be" onclick="window.open(this.href);return false;) kom ik uit op volgende berekening:

Resultaten

Opzeggingstermijn

Opzeg voor periode tot 31 December 2013 3 maanden
Opzeg voor periode vanaf 1 Januari 2014 2 weken
Opzeggingstermijn 13 weken
(geplafonneerd tot 13 weken)
Laatst gewijzigd door staespieter op 28 apr 2014 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

lieverd4
Berichten: 31

#45 , 28 apr 2014 23:14

mijn opzeg is ingegaan 31 maart . dus 3maand en 2 weken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”