Aangifte van nalatenschap.

LucM
Topic Starter
Berichten: 4

Aangifte van nalatenschap.

#1 , 17 apr 2014 08:22

Beste,

Door het overlijden van vader dient er een aangifte van nalatenschap te worden opgesteld.
Ik wil dat zelf trachten te doen, alhoewel ik niet juridisch geschoold ben.
Kan iemand mij helpen met volgende vragen .

- Onze ouders deden in de jaren '50 bij een notaris een " Gift tussen echtgenoten ".
Onder welk huwelijksstelsel vallen ze. Ik veronderstel " Gemeenschap van goederen " ?

- Is een " Gift tussen echtgenoten " een uiterste wilsbeschikking ?

- Vader is overleden. Moeder is er nog en we zijn met 2 broers.
Ervan uitgaande dat de " Gift tussen echtgenoten " het enige document in verband met een wilsbeschikking is dat er bestaat, wat is dan het aandeel in de erfenis
van moeder en de 2 broers ?
Kan het zijn dat moeder het " vruchtgebruik van de gehele nalatenschap " erft en beide broers de " blote eigendom van de gehele nalatenschap, ieder voor
één/tweede onverdeeld aandeel " ?

Hartelijk dank voor de eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 apr 2014 12:46

Jullie erven de eigen goederen van uw vader en de helft van zijn aandeel in de gemeenschap en dat allemaal in blote eigendom.
Iedere broer de helft. Moeder krijgt daarvan het vruchtgebruik.
Tenminste als er geen testament is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

succes-sie
Berichten: 135

#3 , 17 apr 2014 13:15

Ik kan mij niet onmiddellijk akkoord verklaren met roharro.

Ingevolge de gifte tussen echtgenoten bekomt Uw moeder 1/3de volle eigendom en 2/3den vruchtgebruik op de eigen goederen van Uw vader. U en Uw broer bekomen elk 1/3de blote eigendom.

Wat betreft het gemeenschappelijk vermogen : van het part van Uw vader bekomt moeder eveneens 1/3de volle eigendom en 2/3den vruchtgebruik. U en Uw broer bekomen eveneens elk 1/3de blote eigendom.

Let wel : vermoedelijk is het mogelijk dat moeder verzaakt aan de gifte tussen echtgenoten (zeker wanneer deze akte werd verleden na de huwelijksdatum).
In dit geval bekomt moeder enkel het vruchtgebruik.
Let wel : dit is meer dan waarschijnlijk veel voordeliger wanneer moeder ooit komt te overlijden, gezien U dan maar op de helft dient te betalen i.p.v. op 4/6den.

Bovendien dient, bij verzaking, deze gifte tussen echtgenoten niet geregistreerd te worden en dient U de notaris geen uitvoerloon te betalen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 apr 2014 13:31

De schenking tussen echtgenoten kan evenwel slechts het eigen vermogen betreffen en dus niet een onverdeeld deel in het gemeenschappelijk vermogen.
Kan dus geen effect hebben op het vererven van het deel van de erflater in het gemeenschappelijk vermogen.
En hetgeen geschonken werd aan de overlevende valt buiten de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 17 apr 2014 15:25

Beste Luc ,

gezien de wetgeving ivm met erfrecht 50 jaar geleden nadelig was voor de echtgenoot/ote , werd dikwijls - en veelal bij aankoop van een woning - een akte van gifte tussen echtgenoten opgemaakt. Dit met de bedoeling de partner zekerheid te geven.
Meestal bestond dat uit twee mogelijkheden :
- wat als er geen kinderen zijn
- wat als er wel kinderen zijn.
In jullie geval zijn er wel kinderen. Mag ik vragen de juiste tekst eens door te geven ( eventueel via persoonlijk bericht PB) omdat daar nog verschil in kan zijn. De partner krijgt al dan niet het beschikbaar deel , na de reserve van de kinderen.
Ik vermoed wel dat moeder haar deel in de gemeenschap behoudt , en het vruchtgebruik van vaders deel bekomt , terwijl de kinderen hiervan de blote eigendom verdelen. Zoals dikwijls bij zo'n aktes , is thans de wettelijke regeling van kracht.
Eén en ander betekent wel dat u via een notaris moet voor een akte van erfopvolging. U kan wel de aangifte zelf doen.
Bezorg mij een email-adres en ik stuur een voorbeeld , die dicht bij jullie situatie aanleunt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LucM
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 18 apr 2014 17:37

Hallo Wanton,

Ik heb je een PB gestuurd.

Luc

Terug naar “Successie- & Registratierechten”