Accessorium Sequitur Principale

Matthias.
Topic Starter
Berichten: 6

Accessorium Sequitur Principale

#1 , 16 apr 2014 15:27

Weet iemand wat de latijnse spreuk/ het latijns beginsel "accessorium sequitur principale" betekent?

Is het iets in de aard van dat de juiste rechtsnorm niet wordt aangehaald?

Alvast bedankt voor duidelijkheid!
Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Matthias.
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 16 apr 2014 15:29

PS: het hoort bij Tussengeschillen met betrekking tot het verweer - Verweer ten gronde.
Daarnaast weet ik de letterlijk vertaling: "De bijzaak volgt de hoofdzaak.", kan iemand hieromtrent meer uitleg/duiding geven?

Thanks!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 16 apr 2014 18:04

Ik ken deze term van uit het verbintenissenrecht. In dat verband wil het zeggen dat het lot van een bijkomend contract afhangt van het voortbestaan/nakoming van het hoofdcontract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Matthias.
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 16 apr 2014 18:05

Ik ken deze term van uit het verbintenissenrecht. In dat verband wil het zeggen dat het lot van een bijkomend contract afhangt van het voortbestaan/nakoming van het hoofdcontract.
Danku!
Kan je dit toevallig in het gerechtelijk recht plaatsen?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 17 apr 2014 10:39

Correcter is eigenlijk de letterlijke vertaling: de bijzaak volgt de hoofdzaak.

De spreuk is inderdaad van toepassing op overeenkomsten, maar ook op zekerheden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

GianLuca1998
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2017 17:13

Dit betekent zoveel als 'De bijzaak volgt de hoofdzaak.'. Komt inderdaad uit het verbintenissenrecht, in dit geval betekent het dat actieve bedingen (rechten) slechts mee overgaan als de rechten zo nauw verbonden zijn met het goed, zodat het goed zonder de rechten geen nut meer zou hebben.

Wat betreft gerechtelijk recht, heb ik geen flauw idee.

Mvg.

Terug naar “Archief”