Procent te betalen aan de fiscus bij schenking.

fjonet
Topic Starter
Berichten: 14

Procent te betalen aan de fiscus bij schenking.

#1 , 15 apr 2014 12:13

Ik heb dit vorige maand willen doen en alle onroerend goed op mijn kinderen hunne naam willen plaatsen maar bij de notaris kreeg ik te horen dat mij dit minstens 17% zou gaan kosten van de waarde van het goed. Hoe kan dit?


Artikel uit Het Belang Van Limburg.

Herman De Croo: "Ik geef alles weg, anders gaat de fiscus er toch maar mee lopen"

"Daarom heb ik aan mijn beide kinderen al een deel van mijn goederen geschonken. Het is toch normaal dat je aan de toekomst dekt als je 76 bent? Als ik hen die appartementen niet had geschonken, zouden ze die over een aantal jaren toch erven, maar dan zouden ze ik-weet-niet-hoeveel erfenisrechten moeten betalen. Door die schenking vloeit er maar drie procent naar de fiscus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 apr 2014 13:17

3 percent is enkel voor het schenken van roerende goederen in rechtstreekse lijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fjonet
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 15 apr 2014 13:45

Ik dacht toch dat dit toch onroerende goederen zijn!

Als ik hen die appartementen niet had geschonken, zouden ze die over een aantal jaren toch erven, maar dan zouden ze ik-weet-niet-hoeveel erfenisrechten moeten betalen

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 15 apr 2014 16:52

Ik dacht toch dat dit toch onroerende goederen zijn!

Als ik hen die appartementen niet had geschonken, zouden ze die over een aantal jaren toch erven, maar dan zouden ze ik-weet-niet-hoeveel erfenisrechten moeten betalen
Journalistieke blunder.
Meer dan 50 percent van wat in de pers verschijnt zit vol met fouten en onnauwkeurigheden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#5 , 15 apr 2014 17:01

Iemand met een groot vermogen plaatst zijn onroerend goed in een patrimonium vennootschap. Een schenking van de aandelen van die vennootschap zal hij bedoelen zeker.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 17 apr 2014 03:21

Als je kinderen die appartementen zouden verkopen dan kan jij beter verkopen en vervolgens de opbrengst schenken (wel voorgeschreven procedure volgen).

Sammael
Berichten: 11

#7 , 23 apr 2014 23:18

Ga niet voort op wat in de gazet allemaal wordt geschreven, zeker niet in zulke materies.

Uw notaris kent uw situatie en heeft kennis van zaken in dit domein. Hij zal het wel bij het rechte eind hebben.

Indien u over een omvangrijk onroerend vermogen beschikt en u dit wenst te behouden en zo door te geven aan de kinderen (dus niet verkopen om daarna het geld aan 3 % te schenken), is het beste advies dat u kan geven: begin er op tijd mee en geef alle informatie aan uw notaris zodat hij met kennis van zaken over uw successieplanning kan nadenken.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”