Autolening bij bank

rar2ooo
Topic Starter
Berichten: 4

Autolening bij bank

#1 , 09 mar 2014 21:57

Hallo
Ik en mijn broer zouden graag een nieuwe auto kopen voor plezier-rijden en zouden dan een lening aangaan bij de bank.
Mijn vraag is nu, kan ik met mijn broer naar de bank afstappen en samen die lening aangaan? Of kan er maar 1 persoon per lening zijn die maandelijks afbetaald? In het 2de geval kan mijn broer gewoon maandelijks naar mijn rekening overschrijven, maar vrees ik dat de bank mijn broer's of mijn loon niet als voldoende zal beschouwen? We hebben beiden full-time job (1500-1800 euro netto maandelijks) en geen kosten ten laste anders dan de auto. De autolening zou een 40.000 euro zijn afbetaald op 3 jaar komt op ongeveer 1100-1200euro maandelijks af te betalen (dus elk 550-600euro).

Dank bij voorbaat.

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2014 08:20

Dat is juridisch mogelijk, maar ik betwijfel of veel banken dit zullen toelaten. De leningskost elk apart is 1/3e van je inkomen, wat al ongeveer de maatstaf is bij aankoop van een woning. Een autolening is voor een bank véél risicovoller (zeker bij "plezier-auto's") en met 2 samen iets lenen dat zo gemakkelijk kapot/verkocht geraakt, is om problemen vragen. De auto zal sowieso op naam van 1 van jullie 2 ingeschreven moeten zijn.

Hebben jullie iets dat als borg kan dienen behalve jullie inkomen? Wat is jullie leeftijd, wat is jullie bonus-malus, over welke soort auto gaat het, hoe lang hebben jullie je rijbewijs?

rar2ooo
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 mar 2014 08:59

De auto betreft een BMW van 50.000 euro (nieuwprijs)

Kan de auto zelf niet als borg staan dan? Wij hebben niets van waarde om als borg te zetten.
Ik en mijn broer hebben dus GEEN kosten.. echt niets... geen huur/geen elektriciteit-water-gas/.. niets..

Kan dat zo een probleem zijn bij de bank? o.O Die doen dan echt wel 'heel' moeilijk...
Met plezier-rijden bedoel ik dagelijks gebruik afwisselen tussen ons (het is een speelse auto) maar geen race-bak.
Ik gok dat het eerder 35.000 euro lenen zal worden i.p.v. 40.000. Ik heb nog een wagen die de garage kan overnemen (10 tot 15.000 euro waard) en zelf nog 5000 euro opleggen als voorschot. Moest het bij de bank dus niet gaan zijn er andere oplossingen?

Dank bij voorbaat

Grtz

Reclame

Lightning

#4 , 10 mar 2014 09:34

...Moest het bij de bank dus niet gaan zijn er andere oplossingen?...
Zoals JPV reeds zei is er strikt juridisch geen bezwaar om met twee te lenen voor een auto, al vrees ik dat met de elementen die u hier voorlegt uw dossier weinig interessant is voor de bank. Andere oplossingen zijn:
- 3 jaar sparen en dan kopen zonder te moeten lenen
- Iets bescheidener zijn in uw aankoop

rar2ooo
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 10 mar 2014 11:25

Klinkt mij toch heel raar dat het voor de bank niet 'interessant' is :/

Voor meer duidelijkheid, mijn situatie is dus

Ik en mijn broer wonen nog in het ouderlijk huis. Ik ben 27 en mijn broer 23 jaar.
We verdienen beiden ongeveer hetzelfde pakweg 1600 euro NETTO in de maand.
De wagen zal op mijn naam komen alsook verzekering en dergelijke omdat ik ouder ben. Ik en mijn broer hebben nog geen ongeval in het verkeer gehad, heb mijn rijbewijs sedert 2007-2008.
Door in het ouderlijk huis te wonen hebben wij dus niets van kosten enkel belasting (niet meer dan 200 euro per jaar)
Onze lonen worden gestort op de desbetreffende bank (KBC), heb eens gekeken op internet en ze hebben 2 formules voor autolening (klassiek en ballon) - beiden even interessant voor ons maakt niet zoveel uit, alleen komt de ballonlening iets duurder uit. We kunnen de gewenste wagen zelf in 2 en een half jaar afbetalen dat is geen probleem...
Moesten we de lening over meer tijd sprijden, maakt dat dan een verschil uit? Wat is het maximum bedrag dat we dan wel kunnen lenen?

Grtz

Lightning

#6 , 10 mar 2014 11:35

...Moesten we de lening over meer tijd sprijden, maakt dat dan een verschil uit? Wat is het maximum bedrag dat we dan wel kunnen lenen?...
Ik denk dat u deze vragen beter aan uw bank stelt nadat u hen uw dossier hebt voorgelegd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 mar 2014 15:54

Klinkt mij toch heel raar dat het voor de bank niet 'interessant' is :/

Voor meer duidelijkheid, mijn situatie is dus

Ik en mijn broer wonen nog in het ouderlijk huis. Ik ben 27 en mijn broer 23 jaar.
We verdienen beiden ongeveer hetzelfde pakweg 1600 euro NETTO in de maand.
De wagen zal op mijn naam komen alsook verzekering en dergelijke omdat ik ouder ben. Ik en mijn broer hebben nog geen ongeval in het verkeer gehad, heb mijn rijbewijs sedert 2007-2008.
Door in het ouderlijk huis te wonen hebben wij dus niets van kosten enkel belasting (niet meer dan 200 euro per jaar)
Onze lonen worden gestort op de desbetreffende bank (KBC), heb eens gekeken op internet en ze hebben 2 formules voor autolening (klassiek en ballon) - beiden even interessant voor ons maakt niet zoveel uit, alleen komt de ballonlening iets duurder uit. We kunnen de gewenste wagen zelf in 2 en een half jaar afbetalen dat is geen probleem...
Moesten we de lening over meer tijd sprijden, maakt dat dan een verschil uit? Wat is het maximum bedrag dat we dan wel kunnen lenen?

Grtz
zoals gezegd: vraag het aan je bank, maar een aankoop van 1 iets spreiden over 2 personen, is voor een bank een héél groot risico. Je zou niet de enige broer zijn die problemen heeft met zijn familie en dan staat de bank daar als jij 1200 euro zou moeten afbetalen. Bovendien onderschat je nog de kost van een verzekering en autobelasting, denk ik. Je bent nog altijd een jonge bestuurder voor de verzekeringen, wat de kost sterk opdrijft. Je pleegt trouwens al verzekeringsfraude als je broer niet als regelmatige bestuurder op de verzekering zal staan.

rar2ooo
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 11 mar 2014 17:53

autobelasting is niets 400euro biv en 400 jaarlijks tax
verzekering betaal ik voor het moment iets van een 600 euro jaarlijks is ook niets...
ochja, zoals jullie zeggen, ik zal mijn dossier moeten voorleggen aan de bank zelf en kijken wat ze daar zeggen.
bedankt voor jullie reacties ^^
Grtz

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 11 mar 2014 21:30

Als bankier zie ik dit dossier toch niet zo donker. je kan perfect met 2 een krediet aangaan voor aankoop van een roerend goed. Het inkomen met 2 is voldoende hoog. Je brengt zelf al 30 % eigen inbreng in. Mits een full omniumverzekering - die ik als bankier wel zou verplichten - is het risico beperkt.
Negatieve elementen kunnen zijn de jeugdige leeftijd, het mogelijk gebrek aan "standing" (= opgebouwd vermogen) + het element dat dit eigenlijk een luxe uitgave is.
Er zijn dus positieve en negatieve elementen in het verhaal
Bespreek het met je bankier en dan zal je vlug weten of dit al dan niet lukt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Den Tist
Berichten: 59

#10 , 19 mar 2014 17:37

Als je nog thuis woont en geen kosten hebt, waarom dan niets eens een tijdje er de knip op zetten tijdens het uitgaan/reizen/plezier ed. ?
Als je met 2 geen kosten hebt, kun je met 2 goed sparen en kan je na een jaar toch al een schoon voiture kopen zonder een lening.
De enige die hier beter af is, is de bank.
Als je de wagen in de prak draait, zal je mogen blijven je lening af betalen.
En een autolening afsluiten om plezierritjes te kunnen maken ....... Nu ja, elk zijn ding.

drien
Berichten: 68

#11 , 20 mar 2014 22:07

Als je nog thuis woont en geen kosten hebt, waarom dan niets eens een tijdje er de knip op zetten tijdens het uitgaan/reizen/plezier ed. ?
Als je met 2 geen kosten hebt, kun je met 2 goed sparen en kan je na een jaar toch al een schoon voiture kopen zonder een lening.
De enige die hier beter af is, is de bank.
Als je de wagen in de prak draait, zal je mogen blijven je lening af betalen.
En een autolening afsluiten om plezierritjes te kunnen maken ....... Nu ja, elk zijn ding.

En als je dan eerst 4 jaar spaart en hem dan in de prak rijdt, heb je 4 Jaar gespaard voor niks? Is toch net hetzelfde? intresten op een lening voor een nieuw voertuig zijn trouwens belachelijk laag.
Bv voor een autolening aan 2,2% op 3 jaar voor 15000 euro, betaal je in totaal (over die 3 jaar) 508 euro intrest.

Als je 3 jaar spaart, kan het héél goed zijn dat diezelfde wagen méér dan 508 euro duurder zal zijn als je dan pas één kan kopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 20 mar 2014 22:15

Als je 3 jaar spaart, kan het héél goed zijn dat diezelfde wagen méér dan 508 euro duurder zal zijn als je dan pas één kan kopen.

Maar dan ga je wel drie jaar eerder opnieuw een wagen moeten kopen en die gaat nóg duurder zijn!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

drien
Berichten: 68

#13 , 20 mar 2014 22:22

komt op hetzelfde neer.
Mensen hebben een heilige schrik van lenen.
Mij niet gelaten. Offtopic, maar ik en m'n vrouw hebben zelf geleend voor onze veranda, alhoewel we het zelf konden betalen met spaargeld. Rentevoet was te interessant om het niet te doen. Ondertussen behielden we ons spaargeld voor een eventuele tegenvaller en ondertussen kost een soortgelijke veranda al meer dan dat we zullen betalen aan intresten + kapitaal door de lening.

"en wat als je een tegenvaller hebt en je verliest je werk": dan kan het spaargeld gebruikt worden om de lening verder af te lossen. Deze is trouwens niet zwaar qua maandlast dus zelfs als één van ons beiden zou moeten doppen, is er qua aflossing geen probleem


>rentes zijn zeer laag momenteel. Soms is lenen niet dom, zolang je er verstandig mee omspringt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”